Na antenie:

Zdrowa przekąska czy tylko puste kalorie? W PRL-u ten przysmak był bardzo popularny

3 min. czytania
12.02.2024 12:51
Zareaguj Reakcja

Chałwa wielu z nas kojarzy się ze smakiem dzieciństwa. Jedni do dzisiaj ją uwielbiają, inni zdecydowanie za nią nie przepadają. Ta słodka przekąska ma charakterystyczny smak oraz konsystencję. Najbardziej znana chałwa wykonana jest z nasion sezamu. Chociaż ma wiele cennych witamin i minerałów, jest jednocześnie bardzo kaloryczna. Spożywana z umiarem, może mieć jednak pozytywny wpływ na nasz organizm.

Chałwa – zdrowa przekąska czy tylko puste kalorie?
fot. Shutterstock

Miejscem pochodzenia chałwy jest najprawdopodobniej Iran, chociaż równie długie tradycje ma w krajach zachodniej Azji, regionie basenu Morza Śródziemnego oraz na Bałkanach. W Polsce ta słodka przekąska zyskała popularność po II wojnie światowej. W PRL-u stała się ulubionym przysmakiem Polaków, dlatego dziś wielu osobom kojarzy się ze smakiem dzieciństwa. Czy chałwę można uznać za zdrową przekąskę, czy raczej szkodliwy przysmak pełen cukru i tłuszczu?

Chałwa – z czego jest robiona?

W Polsce najczęściej spotykamy chałwę na bazie sezamu i cukru z niewielkim dodatkiem oleju roślinnego. Oprócz klasycznej wersji w sklepach do wyboru są także chałwy smakowe z dodatkiem kakao, orzechów albo czekolady.

Proces przygotowania chałwy rozpoczyna się od suszenia, czyszczenia i prażenia nasion sezamu. Następnie ziarna te są mielone i łączone ze skarmelizowanym cukrem. Całość miesza się do uzyskania pożądanej konsystencji - sprężystej i pulchnej.

Dobra chałwa to taka, która jest włóknista i tłusta, lekko ciągnąca. Jeśli produkt, który kupiliśmy, rozpada się i kruszy w temperaturze pokojowej (a powinien przybrać formę bardziej miękką), może to oznaczać, iż producent dodał do niego mąki w roli zagęszczacza. W prawdziwej chałwie mąka nie powinna się znaleźć.

Redakcja poleca

Ile kalorii ma chałwa?

Warto pamiętać, że chałwa jest bardzo kaloryczną przekąską. W 100 g najbardziej popularnej chałwy sezamowej jest niemal 500 kcal. Dodatkowo jest bardzo tłusta – na 100 g słodkości przypada niemal 30 g tłuszczu.

Ale chałwa to nie tylko tłuszcze, ale też cukier. W 100 g zawiera za to 52 g węglowodanów, z czego aż 46 g to tzw. cukier dodany. Właśnie dlatego należy ją spożywać z umiarem. Włączona do diety w rozsądnych ilościach, może mieć bardzo dobry wpływ na zdrowie - zawiera bowiem sporo cennych witamin i minerałów. Na pewno będzie to lepszy wybór niż tradycyjny czekoladowy batonik.

Czy chałwa jest zdrowa? Najważniejsze wartości odżywcze

Wraz z chałwą można dostarczyć organizmowi wiele cennych składników, między innymi witaminy z grupy A, E oraz z grupy B. Dzięki takiemu zestawowi chałwa pomaga dbać o stan skóry, opóźnia procesy starzenia się, jest dobra na wzrok, wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego oraz wzmacnia mięśnie. Ma też dobry wpływ na paznokcie i włosy.

Ze względu na zawartość żelaza zapobiega też niedokrwistości. Sezam zawarty w tej słodkiej przekąsce wspiera z kolei pracę układu pokarmowego – pomaga w łagodzeniu zaparć i poprawia perystaltykę jelit.

Co ciekawe, ten popularny przysmak jest również bogaty w wapń, magnez i proteiny. Poprawia kondycję kości i naczyń krwionośnych. Ma także zapobiegać rozwojowi nowotworów układu pokarmowego, głównie dzięki zawartości fosforu, przeciwutleniaczy i witamin z grupy B. Wskazuje się także na skuteczność chałwy w łagodzeniu dolegliwości związanych z migreną.

Choć chałwa jedzona z umiarem może być zdrowa, nie wszyscy powinni po nią sięgać. Ze względu na wysoki indeks glikemiczny nie będzie odpowiednim smakołykiem dla cukrzyków. Jest także niewskazana dla alergików. Ze znanego przysmaku powinny też zrezygnować osoby otyłe, zmagające się z nadwagą.

Redakcja poleca

Źródło: CHILLIZET