Trening autogenny, czyli relaks i odprężenie. Co powinnaś o nim wiedzieć?

Sylwia Kropiewnicka 06.12.2018
Kobieta odpoczywająca na kanapie
Fotografia: Shutterstock

Trening autogenny to jedna z bardziej znanych technik relaksacyjnych. Często stosowana jest jako metoda w walce z długotrwałym stresem. Czym właściwie jest?

Trening autogenny to popularna technika relaksacji neuromięśniowej, polegająca na wywoływaniu stanu podobnego do hipnozy i wewnętrznej medytacji poprzez autosugestię. Ten system ćwiczeń opracował w 1932 roku Johannes Schultz przy wykorzystaniu metod stosowanych w jodze i medytacji zen.

Zobacz także: Dokucza ci ból kolan? Te ćwiczenia na kolana go zniwelują

Trening autogenny Schultza

Trening autogenny Schultza to wewnętrzna medytacja ukierunkowana na leczenie wielu dolegliwości psychosamatycznych, nadpobudliwości, zaburzeń hormonalnych, nerwic czy zaburzeń neurologicznych.

Ten rodzaj medytacji to głównie autosugestia – sugerowanie samemu sobie odczuć. Tymi odczuciami może być np. wrażenie ciepła czy ciężkości – w różnych rejonach ciała.

Uczucia są podobne do tych wywoływanych w trakcie hipnozy. Taki trening można przeprowadzić samemu w domu.

Trening autogenny Schultza – jak wykonywać?

Do tego treningu nie potrzebujesz specjalnego stroju ani sprzętu. Wystarczy, że ubierzesz się wygodnie i usiądziesz w spokojnym miejscu. Ważne, aby nikt i nic ci nie przeszkadzało.

Pamiętaj, że ten rodzaj medytacji nie ma nic wspólnego z filozofią czy religiami Dalekiego Wschodu, pomimo tego, że jest z nich zaczerpnięty.

Trening Schultza to przede wszystkim wyobrażanie sobie pewnych stanów (np. wcześniej wspomnianych uczuć ciepła i ciężkości) w określonych miejscach na ciele w określonej kolejności.

W trakcie wyobrażania sobie uczuć, równocześnie powtarzaj sobie w głowie, co i gdzie odczuwasz, np. „Moje ręce i nogi są ciężkie”.

Usiądź wygodnie, zamknij oczy i wyobraź sobie, że:

  •     twoje prawe ramię jest ciężkie
  •     twoje ręce i nogi są ciężkie i ciepłe (powtórz trzykrotnie)
  •     twoje serce bije powoli i regularnie (powtórz trzykrotnie)
  •     czujesz ciepło w okolicy splotu słonecznego (powtórz trzykrotnie)
  •     twoje czoło jest chłodne
  •     twoja szyja i ramiona są ciężkie (powtórz trzykrotnie)

Po zakończeniu treningu autogennego Schultza poczuj, jak bardzo jesteś zrelaksowany.

Zobacz także: Tabata to treningowy hit. Faktycznie daje efekty?

Trening autogenny – zalety

Zadaniem tego treningu ma być przywrócenie równowagi pomiędzy dwoma podsystemami autonomicznego systemu nerwowego. Jest to przywspółczulny układ nerwowy i współczulny układ nerwowy.

Ma to bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ przywspółczulny układ nerwowy wpływa na trawienie i ruchy jelit, spowalnia bicie serca, oddziałuje na system odporności oraz obniża ciśnienie krwi.

Trening Schultza łączy w sobie elementy innych technik relaksacyjnych, takich jak: medytacja czy joga. Techniki te można stosować samodzielnie w domu, ponieważ są one bardzo proste, a przy tym skuteczne i bezpieczne.

Wykonywanie treningu Schultza wymaga jedynie skupienia, spokoju i codziennego czasu poświęconego na ćwiczenia relaksacyjne.

 Trening relaksacyjny jest stosowany do leczenia różnorodnych dolegliwości. Są wśród nich:

  •     nadmierne napięcie psychiczne
  •     dolegliwości psychosomatyczne
  •     nerwice
  •     nadpobudliwość
  •     wahania hormonalne
  •     zaburzenia foniatryczne
  •     problemy neurologiczne

Zobacz także: Ćwiczenia na biodra, dzięki którym wyszczuplisz sylwetkę? Podpowiadamy, które wybrać

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Rośliny lecznicze mają wiele zastosowań. Do czego się je stosuje w medycynie naturalenj?

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Peganizm-dieta-ktora-bedzie-hitem-2019-roku-12894'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Przez-miesiac-zywil-sie-tylko-w-McDonalds-Zobacz-co-stalo-sie-z-jego-cialem-13194'
2 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-dziewczyna-schudla-93-kilogramy-Jej-cialo-zmienilo-sie-nie-do-poznania-13190'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
5 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-zupowa-zasady-jadlospis-efekty-10102'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Malgorzata-Kozuchowska-ma-diete-ukladana-na-bazie-kodu-genetycznego-13142'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-24latka-schudla-58-kg-w-11-miesiecy-Zmienila-sie-nie-do-poznania-12910'
8 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
14 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'