Sport to zdrowie, ale nie zawsze. Specjalista wyjaśnia, dlaczego przygotowanie jest ważniejsze od chęci

Mateusz Patyk 24.04.2017
jogging
Fotografia: Fotgorafia: East News

Wiosna to idealny czas na rozpoczęcie aktywności fizycznej. Jednak za takim postanowieniem musi iść solidne przygotowanie… teoretyczne.

Aktywność fizyczna nie tylko sprawia, że jesteśmy zdrowsi, ale jej nie mniej ważną zaletą jest poczucie satysfakcji oraz czysta przyjemność z każdą kropelką potu. Trzeba tylko uważnie pilnować, by wysiłek nie zamienił się w niepokojący ból. Niestety, po zimowym okresie „zasiedzenia” wielu popełnia nagminny błąd, którym jest przeforsowanie organizmu. A to może z kolei doprowadzić do poważnych kontuzji.

Przygodę ze sportem warto rozpocząć od spokojnych, nie wymagających ćwiczeń. Dzięki temu mięśnie i stawy będą gotowe na trudniejsze dla nich wyzwania. Takie podejście do tematu aktywnego trybu życia pozwoli uniknąć psujących całą zabawę kontuzji. 

Najbezpieczniej wybrać na początek jedną z trzech dyscyplin, które powodują najmniej przykrych niespodzianek, a są to: pływanie, bieganie oraz jazda na rowerze.  Poruszanie się w wodzie jest w miarę bezpieczne dla zdrowia, a to ze względu na płynność ruchów zanurzonego ciała oraz zbawienny wpływ wody na układ mięśniowy człowieka.

Wiek

Poziom wysportowania oraz ogólna kondycja fizyczna to jednak nie wszystko. Przy doborze częstotliwości ćwiczeń, stopnia ich trudności oraz charakteru trzeba brać pod uwagę własną metryczkę.

Wiek ma bardzo zmienny wpływ na nasza kondycje fizyczną. Na dzieciach wręcz wymuszamy odpoczynek, seniorów raczej mobilizujemy. Sportowcy natomiast są na tyle świadomi , że dokładnie wiedzą kiedy należy odpocząć. Szanują swoje ciało, ponieważ to ich praca. Wiedzą też, że kontuzja sama w sobie nie jest problemem, ale kontuzja nieleczona - już tak. Powinniśmy brać z nich przykład – mówi dr Łukasz Luboiński, ortopeda Carolina Medical Center.

Frank Underwood trening
Fotografia: Giphy.com

Osoby młodsze, czyli te poniżej 30 roku życia, mają większy margines adaptacji do wzmożonego wysiłku. Jednak taki stan nie trwa wiecznie i z biegiem lat ów margines maleje. Kluczem do zachowania sprawności mimo upływu czasu jest dobór sportu do swoich umiejętności i naturalnych predyspozycji.

To znaczy, że osoba o dwumetrowym rozstawie ramion podobnym do Michaela Phelpsa nie będzie dobrze czuła się w gimnastyce akrobatycznej.  Natomiast trenujący w młodości akrobatykę potem dobrze poradzą sobie w zajęciach tanecznych, a lekkoatleci w późniejszym wieku świetnie odnajdą się w bieganiu.

Powyżej 35. roku mogą coraz częściej pojawiać się choroby przewlekłe, takie jak choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie, cukrzyca, astma, choroby nerek czy  zaburzenia tarczycy.  Aby się ustrzec przed powyższymi przypadłościami, a jednocześnie nie rezygnować ze sportu, warto zawczasu wykonać badania i dzięki temu mieć pełną świadomość obecnego stanu zdrowia. To pozwoli rozeznać się w naszej wydolności fizycznej i właściwie dobrać obciążenie treningowe.

Nie można lekceważyć badań po 45. roku życia. W tym wieku u osób uprawiających sport bardzo ważna jest elektrokardiograficzna próba wysiłkowa.  Jej wyniki podsumowane przez lekarza specjalistę umożliwią zaplanowanie właściwych i co najistotniejsze efektywnych treningów dopasowanych do możliwości organizmu, co zawsze jest sprawą indywidualną.

ćwiczenia
Fotografia: Giphy.com

Aplikacje to nie wszystko

Żaden komputerowy program, tabelka ani porady przeczytane w internecie nie zastąpią prawdziwego trenera. Każdego instruktora, któremu zależy na profesjonalnym podejściu, można rozpoznać po jego kierunkowym wykształceniu oraz zdobytym doświadczeniu. Dzięki jego wsparciu i sugestiom osoba zaczynająca treningi po okresie „zastoju” szybko dojdzie do optymalnej formy. Zawodowy trener zleci też właściwe badania w celu kontroli naszego stanu zdrowia.

Szukając odpowiedniego specjalisty, należy patrzeć na tych instruktorów, którzy wcześniej pracowali z osobami w podobnym wieku, mającymi podobne potrzeby. W przeciwnym razie może dojść do przetrenowania organizmu, skutkującym silnym bólem i zakwasami. Takie dolegliwości zmuszają do dłuższego odpoczynku, a co za tym idzie nawet do kilkudniowej  pauzy w uprawianiu sportu. Kluczem do zachowania równowagi jest zmienność cyklu treningowego, a jego odpowiednie dopasowanie do naszego stanu fizycznego zapewni tylko bezpośrednia konsultacja ze specjalistą.

bieganie
Fotografia: Giphy.com

Tam, gdzie nogi poniosą

Na koniec rzecz, której brak przy decyzji o podjęciu sportowego wyzwania zaczyna doskwierać szybciej niż się wydaje. Mowa o... butach. Od sposobu, w jaki nasza stopa styka się z podłożem i jak zachowuje się podczas fizycznej aktywności w dużej mierze zależy ryzyko występowania kontuzji. Aby więc cieszyć się z treningów i zdrowia, prawidłowy dobór obuwia jest tu bardzo ważny.

Nie należy przy tym popadać w marketingową przesadę. Pomimo wielu różnych rodzajów, kształtów i systemów oferowanych w sklepach z butami sportowymi, nie do każdej dyscypliny potrzebne są osobne buty. Tym sposobem do biegania można używać tego samego egzemplarza, co wykorzystywanego do fitnessu czy podczas wizyt w siłowni.

Ale już przy graniu w sporty zespołowe, takie jak koszykówka, siatkówka, czy piłka nożna, specjalizacja obuwia nabiera znaczenia. Podobnie z doborem butów do miejsca, gdzie ów gry są przeprowadzane. Podeszwa, wzmocnienie ścięgien w odpowiednich punktach, ochrona kostki, swoboda ruchów i przewiewny materiał to kluczowe elementy, których właściwości różnią się od wybranej dyscypliny.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Carolina.pl.

siatkówka
Fotografia: Giphy.com
Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'