Polacy wyróżniają się upodobaniem do wieczornych treningów. Biegając wciąż jednak popełniają jeden błąd

Redakcja 24.04.2017
Maraton
Fotografia: Pixabay

Na tle innych narodów nie wypadamy źle, ale wciąż moglibyśmy się od nich wiele nauczyć. 

Wraz z pojawieniem się wiosny, rozpoczął się sezon biegowy. Władze największych polskich miast co jakiś czas na kilka godzin zamykają kluczowe ulice, aby biegacze mogli w jak najkrótszym czasie przebiec jak najwięcej kilometrów. 

Nic więc dziwnego, że zorganizowany 23 kwietnia Orlen Warsaw Marathon przyciągnął tysiące miłośników tego sportu. Pewne jest, że Polacy pokochali bieganie. Niech świadczą o tym wyniki sondażu przeprowadzonego przez magazyn "Runner’s World". Jak co roku przepytano niemal 17 200 biegaczy z 24 krajów, również z Polski. Wyniki wskazują, że Polacy spośród wszystkich analizowanych narodów wyróżniają się upodobaniem do wieczornych treningów, w tygodniu przebiegając średnio dystans 35 kilometrów. 

To jednak koniec dobrych wiadomości. Mimo że coraz częściej inwestujemy w zegarki sportowe, pulsometry i inne gadżety, które pozwalają nam kontrolować nasze postępy, zapominamy o jednej z najważniejszych rzeczy każdego biegacza. Konkretnie, o odpowiednim obuwiu. Z badań jasno wynika, że ze wszystkich analizowanych nacji wydajemy najmniej na buty do biegania, bo jedynie około 320 złotych. Dla porównania, Szwedzi, którzy wydają najwięcej płacą około 710 złotych. Co więcej, zazwyczaj kupujemy tylko jedną nową parę w ciągu roku, zupełnie jak Węgrzy. To, jak się okazuje, może mieć opłakane skutki dla naszego zdrowia. 

bieganie
Fotografia: Pexels

Trendy? Też, ale przede wszystkim wygoda

Wybór butów to wcale nie taka oczywista i prosta sprawa. Specjaliści biją na alarm, bo źle dobrane mogą negatywnie odbić się na naszym zdrowiu i zwiększyć ryzyko kontuzji. Jeśli więc przymierzając w sklepie buty odczuwamy choć najmniejszy dyskomfort, szybko powinniśmy odłożyć je na półkę. Buty do biegania muszą dobrze leżeć na nodze, inaczej przebiegnięty dystans może boleśnie zweryfikować naszą decyzję zakupową. 

Jak w każdej sprawie, najlepiej odwiedzić profesjonalistów. W celu zakupienia idealnych butów, dobrym pomysłem jest odwiedzenie sklepu sportowego, w którym doświadczony sprzedawca przeprowadzi z nami szczegółowy wywiad. Nie powinniśmy dziwić się, gdy usłyszymy pytanie o długość i częstotliwość treningów, naszą wagę, czy chociażby rodzaj nawierzchni, po której biegamy. Pytania o przebyte kontuzje i ewentualne dolegliwości też powinny być mile widziane. 

Gdy już odpowiemy na szereg pytań, być może sprzedawca zaproponuje nam dokonanie wideoanalizy kroku biegowego na bieżni. Dzięki temu dowiemy się jaki mamy rodzaj stopy (neutralne, pronujące czy supinujące) i na tej podstawie pomoże dobrać odpowiednie obuwie. Warto jednak pamiętać, że sama wideoanaliza nie powie nam wszystkiego o naszych stopach.

Jeśli ktoś poważnie myśli o bieganiu – warto, by poddał się badaniu biomechanicznemu, które pokaże, jak stopa zachowuje się podczas biegu. Najbardziej rzetelną ocenę techniki biegu, a co za tym idzie rzetelne wskazanie rodzaju stopy, dostarcza badanie biomechaniczne wykonane w profesjonalnej placówce medycznej, która posiada sprzęt pozwalający na pełną diagnostykę wydolności układu ruchu. Takie badania służą nie tylko do kontroli stanu pacjenta po urazach, kontuzjach czy operacjach, ale również do sprawdzenia przyczyny bólu czy skłonności do urazów albo po prostu do udoskonalenia treningu i techniki sportowej – wyjaśnia Mateusz Janik, ortopeda z Carolina Medical Center w Warszawie.

Określenie rodzaju stopy to jednak niejedyny krok przy wyborze odpowiednich butów. Warto wziąć pod uwagę fakt, gdzie i kiedy biegamy. Jeśli buty sportowe zakładamy na nogi tylko wiosną i latem, powinniśmy zakupić te wykonane z delikatnej siatki, która zapewni chłodzenie stopy i odparowywanie potu. Jeśli natomiast zima nam niestraszna, powinniśmy wyposażyć się w buty, których cholewka zawiera nieprzemakalną i oddychającą membranę, a także powinna być mało przewiewna. 

Do codziennych treningów na asfalcie najlepiej nadają się buty treningowe. Jeśli nawierzchnia po której biegamy jest oblodzona, lepiej wyposażyć się w buty z kolcami. Jeśli biegamy wyłącznie na bieżni, wystarczą buty o dość gładkiej podeszwie, odpornej na ścieranie, z dobrą amortyzacją. Warto jednak pamiętać, że amortyzacja butów z czasem zanika. Specjaliści radzą, aby po przebiegnięciu 500 kilometrów wymienić parę butów na nową. 

Nowy trend?

Moda na bieganie trwa już od kilku dobrych lat. Nie powinno więc dziwić, że biegacze starają się jak najbardziej urozmaicić ten sport, często testując zupełnie nowe techniki. Ostatnio modne jest bieganie minimalistyczne, a więc boso lub w butach z bardzo małą amortyzacją, które wymagają jak najwięcej pracy ze strony stóp i podudzi. To świetny dodatkowy element treningowy, zwłaszcza dla osób, które poważnie myślą o bieganiu. Nie powinna być to jednak jedyna forma aktywności, ponieważ nasze ciało przyzwyczajone jest, że to but przyjmuje funkcję stabilizującą stopę. 

Część osób w ogóle nie odczuje dyskomfortu związanego z bieganiem boso, jednak dla większości nagła zmiana techniki biegu będzie szkodliwa i może prowadzić do przeciążeń ścięgna Achillesa, a nawet złamań zmęczeniowych kości – zauważa dr Mateusz Janik z Carolina Medical Center. 

Jak widać, życie biegacza wcale nie jest usłane różami. Niewielu jednak to przeszkadza i wszystko wskazuje na to, że Polacy nie zrezygnują z biegania. I dobrze. Wszak nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. 

Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej Carolina.pl

Zagłosuj

Czy lubisz biegać?

Liczba głosów:

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'