Medytacja sposobem na relaks? Musisz ją wypróbować!

Sylwia Kropiewnicka 05.12.2018
Kobieta wykonująca ćwiczenie medytacyjne
Fotografia: Shutterstock

Medytacja większości osób kojarzy się z jogą. I słusznie, bowiem jest w niej najczęściej stosowana. Jednak medytacja nie musi być związana z żadnym systemem religijnym. Jak zacząć medytować?

Medytacja ma efekt uspokajający i kieruje uwagę do wnętrza praktykującego. Istnieje wiele jej odmian, a sam termin odnosi się do wielu różnych praktyk. Celem tych działań jest uzyskanie stanu całkowitej świadomości. Przez wiele osób medytacja jest stosowana do wyciszenia się i uspokojenia.

Zobacz także: Gimnastyka sportowa. Co musisz o niej wiedzieć?

Medytacja – cel

Celem medytacji jest przede wszystkim poprawa zdrowia fizycznego i samopoczucia. Medytacja, podobnie jak joga, zapewnia uzyskanie stanu spokoju duchu i zgromadzenie potrzebnej energii, aby przezwyciężyć swoje lęki.

Celem medytacji jest także zebranie i oczyszczenie myśli oraz koncentracja.

Medytacja – rozwój duchowy

Medytacja to praktyki polegające na ćwiczeniu umysłu lub wprowadzaniu się w stan odmiennej świadomości. Celem takich działań jest uzyskanie jakiegoś dobroczynnego skutku.

Medytacja odnosi się także do praktyk, których celem jest zwiększenie wewnętrznej siły oraz rozwinięcie w sobie takich wartości, jak współczucie, wielkoduszność czy przebaczenie.

Zobacz także: Nie wiesz, jak zaplanować swój trening? Te ćwiczenia koniecznie muszą się w nim znaleźć

Medytacja transcendentalna

Ta odmiana medytacji opiera się na krótkich mantrach (słowach lub krótkich zwrotach), powtarzanych wielokrotnie w myślach. Mantra jest dostosowana do danej osoby. Przy jej wyborze pomaga mistrz.

Medytacja ma pomóc w skupieniu się i doprowadzić do stanu głębokiej relaksacji.

Jak medytować?

Usiądź w wygodnej pozycji, tak abyś mógł odprężyć umysł i ciało. Utrzymuj swoją twarz, szyję i plecy wyprostowane przez cały czas. Powoli zamknij oczy. Weź głęboki wdech i wydech. Powtórz to trzy razy, po czym zacznij oddychać normalnie.

Skoncentruj się na oddechu i staraj się być obecny w tym momencie. Spróbuj się uspokoić. Cały czas bądź obecny i w pełni świadomy swojego oddechu. Obserwuj swój oddech oraz to, co się dzieje z Twoim umysłem i ciałem.

Medytacja dla początkujących

Jeśli czujesz się zestresowana i chcesz zacząć swoją przygodę z medytacją, na początek zacznij od prostych ćwiczeń.

Pamiętaj, że bardzo dobrym sposobem na stres są także ćwiczenia relaksacyjne.

Medytacja, mimo że kojarzona z systemem religijnym, nie musi być z nim związana. Same ćwiczenia dodają energii, poprawiają pamięć i wpływają na stres. Jak je wykonywać?

Medytacja dla początkujących – ćwiczenie

Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, a stopy oprzyj o podłogę. Możesz też usiąść po turecku (ze stopami założonymi pod pośladki). Oddychaj przez nos, powoli, spokojnie, wsłuchując się w swój oddech. Skoncentruj się na swoim ciele. Rozluźniaj w myślach po kolei każdą jego część.

Kiedy poczujesz się odprężona i uspokojona, wyobraź sobie, że w środku, od twojego pępka do gardła biegnie złota rurka, a w niej znajduje się mała piłeczka. Spróbuj przez jakiś czas skoncentrować się na swoim oddechu i tej wizualizacji. Jeśli jakieś myśli pojawią się w twoim umyśle, postaraj się je zignorować.

Kiedy już wypróbujesz medytację i widzisz, że przynosi ona efekty, staraj się codziennie przedłużyć ćwiczenie o kilka minut. Pamiętaj, nic na siłę. Czas medytacji dopasuj do swoich możliwości.

Zobacz także: Rozciąganie po treningu jest bardzo ważne. Jak je wykonywać?

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Rośliny mają wiele, różnych zastosowań. Do czego wykorzystuje się je w medycynie leczniczej?

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'