Medytacja sposobem na relaks? Musisz ją wypróbować!

Sylwia Kropiewnicka 05.12.2018
Kobieta wykonująca ćwiczenie medytacyjne
Fotografia: Shutterstock

Medytacja większości osób kojarzy się z jogą. I słusznie, bowiem jest w niej najczęściej stosowana. Jednak medytacja nie musi być związana z żadnym systemem religijnym. Jak zacząć medytować?

Medytacja ma efekt uspokajający i kieruje uwagę do wnętrza praktykującego. Istnieje wiele jej odmian, a sam termin odnosi się do wielu różnych praktyk. Celem tych działań jest uzyskanie stanu całkowitej świadomości. Przez wiele osób medytacja jest stosowana do wyciszenia się i uspokojenia.

Zobacz także: Gimnastyka sportowa. Co musisz o niej wiedzieć?

Medytacja – cel

Celem medytacji jest przede wszystkim poprawa zdrowia fizycznego i samopoczucia. Medytacja, podobnie jak joga, zapewnia uzyskanie stanu spokoju duchu i zgromadzenie potrzebnej energii, aby przezwyciężyć swoje lęki.

Celem medytacji jest także zebranie i oczyszczenie myśli oraz koncentracja.

Medytacja – rozwój duchowy

Medytacja to praktyki polegające na ćwiczeniu umysłu lub wprowadzaniu się w stan odmiennej świadomości. Celem takich działań jest uzyskanie jakiegoś dobroczynnego skutku.

Medytacja odnosi się także do praktyk, których celem jest zwiększenie wewnętrznej siły oraz rozwinięcie w sobie takich wartości, jak współczucie, wielkoduszność czy przebaczenie.

Zobacz także: Nie wiesz, jak zaplanować swój trening? Te ćwiczenia koniecznie muszą się w nim znaleźć

Medytacja transcendentalna

Ta odmiana medytacji opiera się na krótkich mantrach (słowach lub krótkich zwrotach), powtarzanych wielokrotnie w myślach. Mantra jest dostosowana do danej osoby. Przy jej wyborze pomaga mistrz.

Medytacja ma pomóc w skupieniu się i doprowadzić do stanu głębokiej relaksacji.

Jak medytować?

Usiądź w wygodnej pozycji, tak abyś mógł odprężyć umysł i ciało. Utrzymuj swoją twarz, szyję i plecy wyprostowane przez cały czas. Powoli zamknij oczy. Weź głęboki wdech i wydech. Powtórz to trzy razy, po czym zacznij oddychać normalnie.

Skoncentruj się na oddechu i staraj się być obecny w tym momencie. Spróbuj się uspokoić. Cały czas bądź obecny i w pełni świadomy swojego oddechu. Obserwuj swój oddech oraz to, co się dzieje z Twoim umysłem i ciałem.

Medytacja dla początkujących

Jeśli czujesz się zestresowana i chcesz zacząć swoją przygodę z medytacją, na początek zacznij od prostych ćwiczeń.

Pamiętaj, że bardzo dobrym sposobem na stres są także ćwiczenia relaksacyjne.

Medytacja, mimo że kojarzona z systemem religijnym, nie musi być z nim związana. Same ćwiczenia dodają energii, poprawiają pamięć i wpływają na stres. Jak je wykonywać?

Medytacja dla początkujących – ćwiczenie

Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, a stopy oprzyj o podłogę. Możesz też usiąść po turecku (ze stopami założonymi pod pośladki). Oddychaj przez nos, powoli, spokojnie, wsłuchując się w swój oddech. Skoncentruj się na swoim ciele. Rozluźniaj w myślach po kolei każdą jego część.

Kiedy poczujesz się odprężona i uspokojona, wyobraź sobie, że w środku, od twojego pępka do gardła biegnie złota rurka, a w niej znajduje się mała piłeczka. Spróbuj przez jakiś czas skoncentrować się na swoim oddechu i tej wizualizacji. Jeśli jakieś myśli pojawią się w twoim umyśle, postaraj się je zignorować.

Kiedy już wypróbujesz medytację i widzisz, że przynosi ona efekty, staraj się codziennie przedłużyć ćwiczenie o kilka minut. Pamiętaj, nic na siłę. Czas medytacji dopasuj do swoich możliwości.

Zobacz także: Rozciąganie po treningu jest bardzo ważne. Jak je wykonywać?

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Rośliny mają wiele, różnych zastosowań. Do czego wykorzystuje się je w medycynie leczniczej?

Oceń artykuł
Tagi:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów