Maraton czy półmaraton? Wypróbuj swoją wytrzymałość na długim dystansie

Katarzyna Leszczyńska 18.06.2018
Maraton
Fotografia: Shutterstock.com

Bieganie jest niezwykle popularne w Polsce. Coraz chętniej decydujemy się również na spróbowanie swoich sił w przeróżnych maratonach. O co w tym chodzi?

Bieganie jest najbardziej popularnym spośród sportów uprawianych przez laików. Polacy coraz chętniej, zwłaszcza w większych miastach, wkładają buty do biegania i truchtają ulicami miasta. Truchtanie nie dość, że pozwala zgubić zbędne kilogramy i angażuje wszystkie partie mięśni, to jeszcze pomaga zbudować doskonałą kondycję. W ten sposób ogromną popularnością w naszym kraju cieszą się maratony i półmaratony.

Zobacz także: 50 piosenek do biegania, które dodadzą ci sił i motywacji

Maraton często kojarzy nam się z biegiem nie do pokonania. Choć coraz bardziej przekonujemy się do sprawdzenia swojej kondycji, a tego typu wydarzeń powstaje coraz więcej, niektórzy wciąż boją się zapisać, ponieważ twierdzą, że są za słabi.

Bieganie – efekty

Zacznijmy od tego, co daje nam bieganie. Uwierzcie, że jest naprawdę wiele korzyści, dla których warto zdecydować się na truchtanie po ulicach miasta lub wejście na bieżnię. Wielu z nas błędnie kojarzy aktywność fizyczną wyłącznie z chudnięciem. W rzeczywistości ćwiczenia dają znacznie więcej niż niektórym się wydaje. Więc nawet jeśli to piękna sylwetka jest twoją motywacją, każdy powód jest dobry, ponieważ jednocześnie będziesz dbać o swoje zdrowie.

Zobacz także: Dieta wysokobiałkowa – jadłospis. Smaczne sposoby na piękną sylwetkę

Co daje bieganie?

  • W ciągu 60 minut biegania można stracić nawet 900 kalorii. Dzięki temu w miesiąc można schudnąć aż 4 kg!
  • Dodaje energii.
  • Przyspiesza metabolizm.
  • Buduje mięśnie.
  • Likwiduje cellulit.
  • Odmładza skórę.
  • Niweluje stres.
  • Poprawia wydolność płuc.
  • Polepsza kondycję i wytrzymałość.

Dzięki codziennemu bieganiu możemy polepszyć wydajność naszego organizmu i wytrzymałość mięśni. Dzięki temu śmiało możemy przygotować się do maratonu, który dla każdego biegacza jest zarówno wyzwaniem, jak i doskonałym sposobem do sprawdzenia swojej kondycji.

Zobacz także: Jest modne, ale też bardzo zdrowe. Jakie białko wybrać, żeby wzmocnić mięśnie?

Maraton – historia

Maraton jest największym wyzwaniem dla każdego biegacza. Historia biegu maratońskiego sięga jeszcze 490 r. p.n.e., a nazwa pochodzi od greckiego miasta Maraton. Wówczas Grecja wygrała z armią perską. Podekscytowany tym faktem Filipides pobiegł do Aten, żeby samemu poinformować mieszkańców miasta. Przebiegł 37 km i ogłosił wszem i wobec wygraną. Po wykrzyczeniu słowa "wygraliśmy" padł jednak z wycieńczenia.

Maraton – co to takiego?

Maraton to bieg długodystansowy na dystansie 42,195 km. Po raz pierwszy taką długość maratonu ustalono na Igrzyskach Olimpijskich w Londynie w 1908 roku. Wzięto wówczas pod uwagę dystans, którą pokonał Filipides, jednak zaokrąglono ją. Skąd zatem jeszcze 2 km? Okazuje się, że wówczas metę ustawiono przy miejscu, w którym siedziała królowa Wielkiej Brytanii. A było to właśnie 2,195 km dalej. Tak już pozostało.

Zobacz także: Nie możesz zmusić się do pracy? Oto 50 piosenek, które zmotywują cię do działania!

Półmaraton – czym się różni od maratonu?

Jak sama nazwa wskazuje, w półmaratonie dystans jest o połowę mniejszy niż w maratonie i wynosi 21 km i 97,5 m. Nadal jest to wyzwanie zaliczane do biegów długodystansowych. Stanowi jednak doskonałe przygotowanie i sprawdzenie się przed maratonem. Jeżeli zatem nie czujesz się jeszcze na siłach, żeby stanąć w szranki z najbardziej wytrzymałymi biegaczami, zawsze możesz sprawdzić się na nieco krótszej trasie. Dla mniej zaawansowanych sportowców są jednak również lżejsze wyzwania. Na początek doskonale zrobi ci bieg na 10 km. Dzięki takim etapom małymi kroczkami dojdziesz do wielkiego maratonu, czyli króla pośród biegów.

Jak przebiec maraton?

Najważniejszą rzeczą podczas wszelkiego rodzaju biegów, niezależnie od długości, jest odpowiednie przygotowanie się do nich. Jak tego dokonać?

  • Koniecznie przygotuj odpowiedni strój i buty do biegania. To podstawa, ponieważ źle dopasowane buty będą cię znacznie ograniczać.
  • Nie zapomnij zabrać ze sobą izotoników. Zwykła woda ugasi pragnienie, ale nie dostarczy ci odpowiednik składników mineralnych, które wzmocnią mięśnie i wytrzymałość.
  • Wyśpij się.
  • Zjedz śniadanie na minimum 2 godziny przed biegiem. Pamiętaj, żeby było ono wysokobiałkowe.
  • Jeżeli cierpisz na alergie lub astmę, nie zapomnij zabrać z domu inhalatora.
  • Koniecznie rozgrzej mięśnie. Rozgrzewka to podstawa przed każdym treningiem!
  • Podczas biegu myśl pozytywnie! I nigdy się nie poddawaj.
Zagłosuj

Uprawiasz jakiś sport?

Liczba głosów:

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty utrudniają odchudzanie:

Autor: Katarzyna Leszczyńska

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'