Kulturystyka, czyli jak zbudować wymarzoną masę mięśniową

Sylwia Kropiewnicka 07.01.2019
Kulturysta w trakcie treningu
Fotografia: Shutterstock

Kulturystyka kojarzyć się może z zamiłowaniem do budowania masy mięśniowej. Na czym faktycznie polega ta dyscyplina sportowa?

Kulturystyka to dość specyficzna dyscyplina sportowa. Uczęszczanie na siłownię w ostatnich latach staje się coraz popularniejsze, jednak nie każdą osobę trenującą w klubie można nazwać kulturystą. Kulturystyka jako dyscyplina sportowa wyodrębniła się w latach 40. w Stanach Zjednoczonych, a jednym z najsłynniejszych kulturystów jest Arnold Schwarzenegger. Od roku 1970 organizowane są również zawody dla kobiet.

Zobacz także: Chcesz nadać plecom kształt litery V? Ćwiczenia na drążku ci w tym pomogą

Kulturystyka – co to jest ?

Kulturystyka polega na kształtowaniu sylwetki całego ciała poprzez przyrost mięśni szkieletowych. Efekt ten osiąga się za pomocą ćwiczeń fizycznych, do których wykonywania niezbędne jest obciążenie. Zapewnia ono maksymalną efektywność wykonywanych ćwiczeń i przyrost masy mięśniowej. Kulturyści jednocześnie starają się maksymalnie zredukować ilość tkanki tłuszczowej tak, aby mięśnie były jak najbardziej widoczne.

Zatem kulturystyka to kształtowanie ciała poprzez ćwiczenia fizyczne, które zazwyczaj wykonuje się na siłowni. Jest to proste tylko pozornie, ponieważ w praktyce wymaga odpowiedniego przygotowania i zaangażowania.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z tym sportem lub z trenowaniem na siłowni, najlepiej kiedy na początku zgłosisz się do trenera, aby pomógł ci dobrać odpowiednie ćwiczenia. Źle dobrany trening może skończyć się poważną kontuzją lub urazem, a to z kolei spowoduje konieczność zrezygnowania z ćwiczeń na czas rekonwalescencji.

Kiedy ćwiczenia na siłownię dobierze ci trener i od razu pokaże właściwy sposób wykonywania ich, będziesz mieć pewność, że są skuteczne i bezpieczne.

Jeśli jednak nie możesz sobie pozwolić na trenera, warto wtedy zapoznać się z ogólnymi zasadami dotyczącymi trenowania na siłowni i korzystania ze sprzętu do ćwiczeń.

Zobacz także: Chcesz schudnąć, ale nie wiesz jak? Te ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej są najlepsze

Kulturystyka – jak zacząć?

Kulturystyka opiera się na ćwiczeniach siłowych. Trening siłowy wykonywany z wykorzystaniem obciążenia to gwarancja sukcesu w osiąganiu wyznaczonych celów.

Kiedy już podjęłaś pierwsze kroki, aby zacząć swoją przygodę z tym sportem, musisz pamiętać o rozciąganiu. Ćwiczenia rozciągające przed treningiem pozwolą przygotować twoje mięśnie do wzmożonej aktywności fizycznej. Rozciąganie po treningu jest równie ważne, ponieważ przyśpieszy regenerację mięśni i zapobiegnie kontuzjom.

Jeśli chcesz osiągać zamierzone efekty, najlepszym rozwiązaniem będzie plan treningowy. Ćwiczenia najlepiej jest dobrać w zależności od tego, jaki cel chce się osiągnąć, czyli np. na wyćwiczeniu której partii mięśni zależy ci najbardziej.

Bardzo ważna jest także regularność treningu oraz odpowiednia długość jego trwania. Optymalna częstotliwość tak intensywnej aktywności fizycznej to trzy razy w tygodniu.

Zobacz także: Chcesz ładnie wyrzeźbić sylwetkę? Ten trening na rzeźbę gwarantuje efekty

Kulturystyka – trening siłowy

Aby trening był efektywny, musi stanowić dla twojego organizmu wyzwanie, więc nie może być monotonny. Skuteczny trening powinien być zmieniany co trzy miesiące.

Ćwiczenia należy wykonywać starannie i powoli, gdyż zła technika nie dość, że nie przyniesie upragnionych rezultatów, to jeszcze może spowodować uraz. Kiedy zaczynasz trening kulturystyczny nie możesz się zbytnio przeciążać. Efekty pojawią się na pewno, jednak przyjdą w swoim czasie.

Do prawidłowego treningu niezbędny jest także specjalistyczny sprzęt. Dlatego tak istotne jest też odpowiednie dobranie obciążenia (takie, aby można było wykonać 8-12 powtórzeń).

Kulturystyka – trening na masę

Dobry trening na masę powinien być oparty na podstawowych ćwiczeniach takich, jak wyciskanie, uginanie i wyprosty ramion, przysiady oraz wykonywanych z wolnymi ciężarami, czyli np. ze sztangą lub sztangielkami.

Trening powinno się rozpoczynać od dużych grup mięśniowych – klatka, grzbiet; a później mniejsze – np. bicepsy, łydki. Ilość powtórzeń w danych seriach powinna wynosić 6-12, a przerwy pomiędzy seriami powinny trwać ok. 2-3 minut.

Inne ćwiczenia pozwalają angażować do pracy inne grupy mięśni, dzięki czemu następuje ich szybszy wzrost. Dla osób ćwiczących oznacza to, że należy wykonywać od 9 do 12 serii w trakcie treningu na każdą grupę mięśni.

W celu zbudowania imponującej masy mięśniowej, która będzie wyraźnie widoczna nie wystarczy jednak jedynie ćwiczyć. Ma co to prawda decydujący wpływ na rozbudowę mięśni, jednak równie istotne co ćwiczenia są też dieta i odpowiednia nadwyżka kaloryczna.

Zobacz także: Chcesz wyrzeźbić ramiona? Oto 3 najlepsze ćwiczenia na biceps

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

W tym projekcie wzięli udział seksowni mężczyźni. Robi prawdziwą furorę w sieci!

 

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Peganizm-dieta-ktora-bedzie-hitem-2019-roku-12894'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Przez-miesiac-zywil-sie-tylko-w-McDonalds-Zobacz-co-stalo-sie-z-jego-cialem-13194'
2 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-dziewczyna-schudla-93-kilogramy-Jej-cialo-zmienilo-sie-nie-do-poznania-13190'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
5 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-zupowa-zasady-jadlospis-efekty-10102'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Malgorzata-Kozuchowska-ma-diete-ukladana-na-bazie-kodu-genetycznego-13142'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-24latka-schudla-58-kg-w-11-miesiecy-Zmienila-sie-nie-do-poznania-12910'
8 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
14 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'