Gimnastyka to wymagająca dyscyplina sportowa. Kto może ją ćwiczyć?

Sylwia Kropiewnicka 30.11.2018
Dziewczynki trenijące gimnastykę
Fotografia: Shutterstock

Gimnastyka to jedna z bardziej wymagających dyscyplin sportowych. Dzięki temu jest jednak bardzo widowiskowa dla publiczności. Dla kogo ten sport będzie idealny a kto nie powinien się nim zajmować?

Mało kto wie, że gimnastyka to jedna z najstarszych form ruchu. Ten rodzaj sportu rozwijał się już w starożytności. Z definicji gimnastyka to ćwiczenia ruchowe, które zapewniają prawidłową postawę i proporcjonalną sylwetkę. Jeśli chcesz się zapisać na zajęcia z gimnastyki, będziesz mieć do wyboru: gimnastykę sportową, akrobatyczną i artystyczną. Gimnastykę możesz ćwiczyć także w warunkach domowych. To świetny sposób na relaks!

Zobacz także: Marzysz o zgrabnej sylwetce? Trening pośladków na pewno pomoże ci ją uzyskać

Gimnastyka artystyczna

Gimnastyka artystyczna to wykonywanie układów taneczno-gimnastyczno-akrobatycznych wraz z przyrządami gimnastycznymi takimi, jak wstążki, obręcze, piłki, skakanka lub maczugi. W trakcie zawodów można też zaprezentować alternatywny układ taneczno-akrobatyczny (bez użycia przyborów).

Podczas uprawiania gimnastyki artystycznej praktykuje się także taniec klasyczny (balet) lub tzw. taniec charakterystyczny (odmiany tańców ludowych).

Gimnastyka sportowa

Gimnastyka sportowa polega na wykonywaniu ćwiczeń na przyrządach, a sekwencje tych ćwiczeń trwają zazwyczaj od 30 do 90 sekund. W zawodach gimnastyki sportowej kobiety wykonują ćwiczenia w czterech konkurencjach (skok, poręcze asymetryczne, równoważnia, ćwiczenia wolne), a mężczyźni w sześciu (ćwiczenia wolne, koń z łękami, kółka, skok, poręcze, drążek).

Gimnastyka korekcyjna

Gimnastyka korekcyjna jest częścią wychowania fizycznego. Ten rodzaj gimnastyki charakteryzuje się specjalnymi zestawami ćwiczeń fizycznych, które pełnią funkcje terapeutyczne. Ich celem jest doprowadzenie do pełnej sprawności ruchowej oraz skorygowanie nieprawidłowych wzorców ruchowych i wad postawy.

Podczas korektywy wykonywane są podstawowe ćwiczenia fizyczne, np. nożyce pionowe i poziome, świeca, przewrót do przodu, ale także rozciągające (mostek czy szpagat). Główny nacisk kładzie się na zlikwidowanie wad kręgosłupa u dzieci oraz wzmocnienie mięśni posturalnych i głębokich brzucha oraz pleców.

Zobacz także: Marzysz o płaskim brzuchu? Te ćwiczenia na oponkę będą gwarancją sukcesu!

Gimnastyka dla dzieci

Warto zadbać o rozwój ruchowy swojego dziecka już od najmłodszych lat. Zajęcia z gimnastyki są organizowane dla różnych grup wiekowych i dostosowane tak, aby w jak największym stopniu sprostać wymaganiom najmłodszych.

Takimi treningami dysponują m.in. studia tańca. W ramach zajęć z gimnastyki, dziewczynki ćwiczą też taniec klasyczny z elementami tańca charakterystycznego. Takie zajęcia bazują na ćwiczeniach gibkościowych, rozciągających oraz tych wpływających na poprawę gracji i równowagi, a także koordynacji ruchowej i rytmicznej.

Ćwiczenia gimnastyczne w domu

  • Nożyce - Połóż się na plecach tak, aby twój kręgosłup dotykał podłoża. Ręce ułóż wzdłuż ciała. Głowę połóż na podłożu. Wyprostowane nogi unieś ok. 10 cm nad podłożem i obiema nogami równocześnie wykonuj ruchy poziome w linii prostej tak, aby nogi się ze sobą mijały. Wykonaj 20 powtórzeń nożyc poziomych.
  • Rozciągnie mięśni - Połóż się na brzuchu, a ręce i nogi wyprostuj. Ściągnij palce u stóp i otwórz dłonie. Równocześnie unoś wyprostowane ręce i nogi nad podłoże, tak wysoko jak potrafisz. Zostań w takiej pozycji przez ok. 5 sekund i powoli, kontrolując ciało, wróć do pozycji początkowej. Zrób ok. 10 powtórzeń rozciągania mięśni.
  • Ściąganie łopatek - Usiądź na podłodze po turecku lub w siadzie prostym. Wyprostuj plecy. Dłonie spleć za plecami na wysokości bioder i powoli ściągaj łopatki, utrzymując je przez 2-3 sekundy, następnie rozluźnij plecy. Ćwiczenie powtórz 10-15 razy.

Zobacz także: Pole dance staje się coraz popularniejszy! Taniec na rurze nie musi być erotyczny

Gimnastyka dla początkujących

Jeśli chcesz zacząć swoją przygodę z gimnastyką, na początek wypróbuj najprostsze ćwiczenia. Ćwiczenia gimnastyczne wykonywane przez profesjonalnych sportowców, które możesz oglądać chociażby w transmisjach telewizyjnych, wymagają wielu lat ćwiczeń.Być może kiedyś i ty będziesz w stanie je zrobić. Jeśli chcesz trenować gimnastykę „na poważnie” i osiągnąć tak wysoki poziom, najlepiej zapisz się na zajęcia z instruktorem.

Te ćwiczenia gimnastyczne są najlepsze dla początkujących i poprawią twoją gibkość:

Kołyska na brzuchu

Ułóż się na brzuchu i chwyć obiema dłońmi za kostki. Spróbuj wykonać kołyskę, bujając się w przód i w tył.

Odchylenie do tyłu w siadzie

Usiądź na piętach, po czym rozstaw kolana, a biodra unieś do góry. Spróbuj wygiąć ciało w łuk, pochylając się w tył i łapiąc dłońmi za kostki.

Stanie na rękach przy ścianie

Stań przy ścianie i połóż dłonie na podłodze. Daj sobie trochę miejsca na rozpęd i spróbuj odepchnąć się od podłogi w taki sposób, aby twoje nogi dotknęły ściany. Staraj się wytrzymać w tej pozycji chociaż kilkanaście sekund.

Skłon do przodu

Stań ze złączonymi nogami i zbliż dłonie do podłogi, starając się sięgnąć jak najdalej. Systematycznie pogłębiaj skłon.

Skłon do przodu z rozstawionymi nogami

Stań w dużym rozkroku i wykonaj skłon w przód. Staraj się pochylić głowę jak najbardziej ku podłożu.

Zobacz także: Nordic walking zamiast biegania? „Kijki” coraz popularniejsze

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Kiedy zaczynasz swoją przygodę z treningiem, warto się też zdrowo odżywiać. Produkty spożywcze dostarczą ci dużo, niezbędnej energii. Które z nich dodatkowo chronią przed rakiem?

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów