Gimnastyka artystyczna. Jak zacząć swoją przygodę z tym sportem?

Sylwia Kropiewnicka 29.11.2018
Kobieta trenująca gimnastykę artystyczną
Fotografia: Shutterstock

Gimnastyka artystyczna to połączenie tańca, akrobatyki i gimnastyki. W tej dyscyplinie sportowej wykorzystuje się takie przybory, jak wstążki, obręcze i piłki. Jest to bardzo widowiska dyscyplina sportowa. Jak zacząć ją ćwiczyć? Podpowiadamy.

Gimnastyka artystyczna to bardzo wymagający sport, dlatego osoby, które zajmują się nim zawodowo, zazwyczaj trenują od najmłodszych lat. Gimnastyka artystyczna wymaga też wszechstronności. Sportowcy muszą cały czas rozwijać swoje umiejętności taneczne oraz pracować nad swoją koordynacją i rytmicznością. Na czym jeszcze muszą się skupić?

Zobacz także: Trening personalny - czy jest on najefektywniejszy i co należy o nim wiedzieć?

Gimnastyka artystyczna

Ważnym elementem gimnastyki artystycznej są ćwiczenia akrobatyczne. To najtrudniejsza część tej dyscypliny. Aby perfekcyjnie opanować zarówno ćwiczenia akrobatyczne, jak i gimnastyczne osoby trenujące gimnastykę trenują swoją gibkość, wytrzymałość i równowagę. Opanowanie tych umiejętności umożliwia im efektowne wykonywanie figur gimnastycznych.

Jeśli chcesz się wgłębić w definicję gimnastyki artystycznej, musisz tylko zapamiętać, że jest to poddyscyplina gimnastyki polegająca na wykonywaniu układów tanecznych i akrobatycznych z wykorzystaniem podstawowych ćwiczeń gimnastycznych.

Jeśli szukasz ćwiczeń, które pomogą twojemu ciału zrelaksować się, a jednocześnie wzmocnią mięśnie, świetnie sprawdzi się też joga i pilates.

Gimnastyka dla dzieci

Gimnastyka wymaga niezwykłej sprawności ruchowej i koordynacji. Właśnie z tego powodu ćwiczy się ją od najmłodszych lat. Ten rodzaj sportu uprawiają głównie dziewczynki i kobiety pomiędzy 4 a 24 rokiem życia. Ćwiczyć można indywidualnie lub w grupach dobieranych pod kątem wieku.

Dziewczynki, które uprawiają gimnastykę artystyczną, poza ćwiczeniami rozciągającymi i gibkościowymi ćwiczą także taniec klasyczny z elementami tańca akrobatycznego. Na takich zajęciach instruktorzy dbają o doskonały rozwój koordynacji ruchowej i wszystkich cech motorycznych małych gimnastyczek.

Ćwiczenia, które zostały specjalnie dobrane tak, aby przygotować przyszłe gimnastyczki, kształtują sylwetkę oraz poprawiają grację poruszania się.

Gimnastyka artystyczna dla dzieci wspomaga wszelkie aktywności taneczne, pozytywnie wpływając przy tym na prawidłową sylwetkę dziecka.

Oprócz gimnastyki artystycznej, dużym zainteresowaniem cieszy się też gimnastyka sportowa.

Ćwiczenia gimnastyczne

Figury gimnastyki artystycznej łączą w sobie elementy akrobatyki, tańca, a także podstawowych sekwencji gimnastycznych. Ta dyscyplina sportu ma w sobie dużo artyzmu, co sprawia, że każda gimnastyczka podczas swojego pokazu, wnosi do niego coś od siebie.

Głównymi figurami gimnastyki artystycznej jest mostek i mostek ze stania. Ćwiczenia, który każde dobrze zna, jednak nie każdy wie, jak ja poprawnie robić.

Jak wykonać mostek?

Mostek ma bardzo dużo zalet. Wzmacnia mięśnie kręgosłupa, rozluźnia te partie pleców, które na co dzień są przeciążone, a także uelastycznia i usprawnia całe ciało. Nauka mostka nie należy do łatwych rzeczy, szczególnie kiedy twój kręgosłup jest słabo rozciągnięty. Jeśli chcesz nauczyć się wykonywać mostek, najlepiej zacznij od ćwiczeń rozciągających i rozgrzewających, a potem w miarę postępów ucz się kolejnych wariantów mostka – z leżenia i ze stania.

Aby poprawnie wykonywać mostek, twoje ciało musi byś odpowiednio rozciągnięte. Świetnie się tu sprawdzą ćwiczenia rozciągające.

Zobacz także: Dieta a trening. Jak je dobrać, aby osiągnąć sukces?

Gimnastyka dla początkujących

Zanim rozpoczniesz wykonywanie skomplikowanych figur gimnastyki artystycznej, obowiązkowo wykonaj trening, który przygotuje twoje ciało do tej wymagającej aktywności fizycznej. Twoje ciało musi być odpowiednio wygimnastykowane, aby było w stanie wykonać różne sekwencje tej dyscypliny.

Ćwiczenia gimnastyczne dla początkujących:

Skłon do przodu

Stań ze złączonymi nogami i zbliż dłonie do podłogi, starając się sięgnąć jak najdalej. Systematycznie pogłębiaj skłon.

Skłon do przodu z rozstawionymi nogami

Stań w dużym rozkroku i wykonaj skłon do przodu. Próbuj jak najbardziej pochylić się do dołu.

Kołyska na brzuchu

Połóż się na brzuch i chwyć  dłońmi za kostki. Spróbuj wykonać kołyskę, bujając się w przód i w tył.

Odchylenie do tyłu w siadzie

Usiądź na piętach, następnie delikatnie rozstaw kolana i unieś biodra do góry. Spróbuj wygiąć ciało w łuk i złapać się dłońmi za kostki.

Stanie na rękach przy ścianie

Stań przy ścianie lub przy drabinkach i połóż dłonie na podłodze. Daj sobie trochę miejsca na rozpęd i spróbuj odepchnąć się od podłogi tak, aby twoje nogi dotknęły ściany. Staraj się wytrzymać w tej pozycji kilkanaście sekund.

Zobacz także: Nordic walking zamiast biegania? „Kijki” coraz popularniejsze

 Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Jeśli "na poważnie" zabierasz się za jakiś sport, warto abyś się również zdrowo odżywiała. Produkty odżywcze zawierają potrzebne witaminy i minerały. Które z nich dodatkowo chronią przed rakiem? 

 

 

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów