Fitness dla stóp. Specjalista radzi co zrobić, aby zawsze były w dobrej kondycji

Redakcja 22.05.2017
Stopy
Fotografia: Pixabay

Kilka minut ćwiczeń dziennie wystarczy, aby nasze stopy poczuły prawdziwą ulgę. 

Nadejście wiosny, a wraz z nią cieplejszych dni to idealny moment na przeprowadzenie porządków w szafie. Grube, wełniane swetry lądują na jej dnie ustępując miejsca cienkim, letnim ubraniom.  Również ocieplane, ciężkie buty z wyższą i twardą cholewką i podeszwą na wiele miesięcy odchodzą w zapomnienie. Ich miejsce zajmują półbuty, sandały oraz klapki. W tym czasie powinniśmy więc szczególnie zadbać o kondycję naszych stóp, bo zmiana obuwia na lżejsze niesie ze sobą ryzyko wielu urazów. Kto z nas chciałby być posiadaczem koślawego palca?

Dobra wiadomość jest taka, że można ograniczyć zagrożenia dzięki ćwiczeniom wspomagającym stopy w ich codziennej pracy. To świetny moment na to, aby przygotować je na nadchodzące lato.

O tym, w jaki sposób chodzimy, lekko płynąc, czy ociężale stąpając, w głównej mierze decyduje potrzeba dostosowania pracy układu ruchu stopy do aktualnie realizowanej czynności (spacer, bieg, bądź taniec). Warunki cywilizacyjne, wynalezienie sztucznych tworzyw stosowanych w podeszwach butów, siedzący tryb życia, chodzenie po twardym i równym podłożu czy też wielogodzinne maratony w szpilkach powodują osłabienie mięśni i stopa staje się pasywna – nie reaguje na przeciążenia. To przyczyna powstawania różnych wad i kontuzji.  Stopa aktywna – dynamiczna jest zdrowa, o ładnym kształcie, smukła, o zachowanych krzywiznach fizjologicznych. Podczas ćwiczeń zwykle nie myślimy o stopach, bo ich nie trzeba odchudzać. Można je za to kształtować i usprawniać ich pracę – powiedziała Agnieszka Rosińska, fizjoterapeutka w Carolina Medical Center.

Warto pamiętać, że o wyglądzie i funkcji stopy decydują nie tylko mięśnie w okolicy kostki, ale również w innych partiach nogi. Jeśli wszystkie z nich będziemy ćwiczyć w sposób świadomy, czyli rozumiejąc ich wpływ na naszą stabilność i tym samym bezpieczeństwo podczas każdego ruchu, będziemy mogli cieszyć się zdrowymi i sprawnymi stopami.

Ćwiczenia na dzień dobry

Kiedy poranny budzik został już wyłączony, ale wciąż leżymy w łóżku niechętni, aby wstać, warto chwilę poświęcić na małą porcję rozciągania stóp. To pozwoli nam cieszyć się kilkoma dodatkowymi chwilami w łóżku, a nasze stopy przygotuje na pracowity dzień.

Przyciągamy palce do siebie i naciągamy łydkę, następnie ściągamy palce w dół i napinamy  łydkę. Nie naciągamy zbyt mocno, aby nie spowodować skurczu mięśni. Robimy serię 5 powtórzeń w jedną i drugą stronę. Kolejnym ćwiczeniem, a jednocześnie sposobem na kilka bonusowych chwil w pościeli jest zwijanie palcami prześcieradła – seria 5 powtórzeń – powiedziała Agnieszka Rosińska z Carolina Medical Center.

Gdy już ćwiczenia w łóżku można odhaczyć, warto przejść do drugiego etapu, a więc aktywnego rozciągania. Nie jest to ani męczące ani bardzo czasochłonne. Wystarczy raz jedną, raz drugą piętę unieść w górę i opuścić. To ćwiczenie dobrze jest powtórzyć 10 razy.

Zobacz także: Refleksologia - jak działa?

Kiedy już jednak nie mamy czasu na dalsze ćwiczenia i marzymy o tym, aby napić się aromatycznej, gorącej kawy, nic straconego. Ten czas również możemy wykorzystać na ćwiczenia. Gdy będziemy kierować się w stronę kuchni, ściągnijmy kapcie i przejdźmy się po zimnej posadzce. W ten sposób pobudzimy mięśnie krótkie stopy oraz te, które utrzymują w równowadze stawy stóp. Podczas takiego spaceru należy rozpocząć krok od pięty i przejść na pierwszy staw śródstopno-paliczkowy, a potem łagodnie wybić się z dużego palca.

Kolejne zbawienne dla naszych stóp ćwiczenie można wykonać tuż po wyjściu spod prysznica. Palcem podnieśmy z podłogi mokry ręcznik, ale nie rękoma, lecz palcami stóp.

Wzmocnienie mięśni strzałkowych
Fotografia: Carolina Medical Center

Wzmocnienie mięśni strzałkowych

Ćwiczenia nie tylko w domu

Okazuje się, że nie tylko będąc w domu możemy zadbać o dobrą kondycję naszych stóp. To szczególnie ważne dla kobiet, które z racji wykonywanego zawodu nie mogą rozstać się z butami na obcasie. One szczególnie powinny dać chwilę wytchnienia stopom . Jeśli więc mamy taką możliwość, warto ściągnąć szpilki i zastosować krótki masaż poprzez uciskanie lub mocniejsze głaskanie podeszwy oraz powtórzyć poranne statyczne rozciąganie łydki. Palce, które zazwyczaj są ściśnięte w bucie, można rozruszać za pomocą bardzo prostych ćwiczeń takich jak tzw. gra na pianinie i rozczapierzanie.

O stopach nie zapominajmy też w czasie wolnym. Dzięki prostym ćwiczeniom poczują prawdziwą ulgę.

Podczas urlopu warto skorzystać ze zmiany otoczenia. Wykorzystajmy wtedy różnego rodzaju podłoże, by ćwiczyć. Trawa lub piasek znakomicie mobilizują mięśnie do wysiłku, a pracować będą nie tylko stopy i łydki, ale również uda i pośladki. W domu świetnym niestabilnym podłożem może być materac na łóżku – powiedziała Agnieszka Rosińska, fizjoterapeutka w Carolina Medical Center.

Rozciąganie ścięgien
Fotografia: Carolina Medical Center

Rozciąganie ścięgien

Grunt to dobrze ćwiczyć

O ćwiczeniach stóp nie powinni zapominać również ci, którzy przygotowują sylwetkę na nadchodzące lato na siłowni. Przeprowadzając trening  należy zwrócić na nie szczególną uwagę. Przyjrzyjmy się, jak ustawione są nasze stopy podczas przysiadów, wykroków, podskoków  i biegu. W tym celu możemy wykorzystać wszystkie przybory, które mają miękką podstawę np. bosu, togu lub materace.

Stojąc na nich obiega nogami lub na jednej, możemy ćwiczyć utrzymywanie równowagi, wykonywać na nich przysiady lub naskakiwać jedną nogą. Najważniejszą zasadą podczas wykonywania tych ćwiczeń jest utrzymanie w jednej linii biodra, kolana i stopy – palce skierowane do przodu. W przeciwnym wypadku kolana i stopy będą się koślawić – powiedziała Agnieszka Rosińska z Carolina Medical Center.

Niestety, nasze mięśnie stabilizujące stopę i staw skokowy czasem okazują się leniwe, gdy stoimy. Jednak, gdy tylko zdecydujemy się na ruch, natychmiast aktywują się i naprawdę dobrze wykonują swoje zadania.

Warto pamiętać, że to od nas zależy, w jakiej kondycji są nasze stopy i jak długo omijać je będą kontuzje. Warto więc poświęcić im kilka chwil dziennie i poddać serii prostych ćwiczeń. To pozwoli nam cieszyć się ich pełną sprawnością, ale i smukłym kształtem. To wydaje się szczególnie ważne teraz, gdy piękna, słoneczna pogoda rozpieszcza nas i zachęca do wyjścia z domu.

Więcej informacji o tym, jak dbać o stopy znajdziecie na stronie internetowej carolina.pl.

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Choroby/Syndrom-spiacej-krolewny-co-to-objawy-leczenie-14980'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Trenerka-pokazala-zdjecie-przed-i-po-odchudzaniu-Zalala-ja-fala-hejtu-15118'
2 string '/Zdrowie/Choroby/Borelioza-objawy-fazy-badania-leczenie-neuroborelioza-8094'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-ketogeniczna-nie-jest-dla-wszystkich-Sprawdz-czy-mozesz-ja-stosowac-9612'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Ciagle-zmeczenie-jakie-moga-byc-przyczyny-10704'
5 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
6 string '/Zdrowie/Psychologia/Nerwica-objawy-somatyczne-fizyczne-psychiczne-8130'
7 string '/Zdrowie/Choroby/Podwyzszone-monocyty-na-jakie-choroby-wskazuja-11996'
8 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-oparzenia-5-skutecznych-metod-8125'
9 string '/Zdrowie/Choroby/MCV-morfologia-norma-niski-i-wysoki-poziom-co-oznacza-12238'
10 string '/Zdrowie/Choroby/Limfocyty-podwyzszone-o-czym-swiadcza-11914'
11 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-tradzik-domowe-leczenie-medycyna-naturalna-cera-zaskorniki-9783'
12 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
13 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
14 string '/Zdrowie/Choroby/MCH-w-morfologii-krwi-norma-nieprawidlowe-stezenie-przyczyny-12261'
15 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Domowe-sposoby-na-bol-ucha-u-dziecka-i-doroslego-czosnek-do-ucha-9692'
16 string '/Zdrowie/Psychologia/Socjopata-kto-to-cechy-w-zwiazku-jak-postepowac-leczenie-Socjopata-a-psychopata-13466'
17 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
18 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Jak-schudnac-5-kg-co-jesc-zeby-schudnac-5-kg-15271'
19 string '/Zdrowie/Choroby/Nerwobole-w-klatce-piersiowej-serca-plecow-objawy-leczenie-9797'
20 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
21 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ocet-jablkowy-na-odchudzanie-wlasciwosci-Picie-octu-jablkowego-8813'
22 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-bol-glowy-medycyna-naturalna-domowe-leczenie-objawy-9722'
23 string '/Zdrowie/Choroby/bol-piet-jakie-sa-przyczyny-choroby-schorzenia-domowe-sposoby-leczenie-9941'
24 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
25 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-przeczyszczenie-leczenie-domowe-medycyna-naturalna-9751'
26 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Sposoby-na-kaca-lek-na-kaca-co-jesc-co-pic-w-zatruciu-alkoholem-8921'
27 string '/Zdrowie/Choroby/Erytrocyty-w-moczu-norma-i-przyczyny-nadmiaru-11814'
28 string '/Zdrowie/Psychologia/Alkoholizm-objawy-jak-rozpoznac-skutki-fazy-uzaleznienia-komu-grozi-8816'
29 string '/Zdrowie/Choroby/bol-brzucha-po-lewej-stronie-przyczyny-choroby-inne-objawy-leczenie-8740'
30 string '/Zdrowie/Choroby/Neuroborelioza-objawy-leczenie-rokowania-neuroborelioza-a-sm-8073'
31 string '/Zdrowie/Choroby/Borelioza-badania-test-igg-cena-test-western-blot-8049'
32 string '/Zdrowie/Choroby/MCHC-morfologia-krwi-normy-nieprawidlowy-poziom-przyczyny-12268'
33 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
34 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
35 string '/Zdrowie/Choroby/Eonzynofile-norma-uchy-od-normy-12230'
36 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-chrypke-leczenie-w-domowym-zaciszu-medycyna-naturalna-9775'
37 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-w-lewym-boku-przyczyny-objawy-co-go-powoduje-9913'
38 string '/Zdrowie/Choroby/Neutrofile-ponizej-normy-i-przyczyny-12194'
39 string '/Zdrowie/Psychologia/Nerwica-zoladka-przyczyny-objawy-leczenie-ziola-dieta-a-wrzody-8261'
40 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/sok-z-pokrzywy-wlasciwosci-pokrzywy-przepis-dla-dzieci-i-doroslych-8691'
41 string '/Zdrowie/Choroby/Zapalenie-krtani-u-dzieci-i-doroslych-domowe-leczenie-9995'