Ćwiczenia w ciąży - czy każda przyszła mama może je wykonywać? Zalety i przeciwwskazania

Sylwia Bagińska 15.11.2018
Ćwiczenia w ciąży
Fotografia: shutterstock

Ćwiczenia w ciąży korzystnie wpływa na zdrowie kobiety ciężarne oraz dziecka. Jednak nie wszystkie przyszłe mamy mogą regularnie uprawiać sportu. Koniecznie sprawdź, jakie są przeciwwskazania do ćwiczenia w ciąży!

Ćwiczenia w ciąży mają wiele korzyści – nie tylko otrzymują smukłą sylwetkę, ale także przygotowują do porodu i korzystnie wpływają na zdrowie maluszka. O regularnej aktywności fizycznej powinien zawsze decydować lekarz prowadzący ciążę, gdyż istnieje wiele przeciwwskazań do systematycznych treningów.

Zobacz także: Jak powinna wyglądać dobra rozgrzewka przed treningiem? Dzięki tym ćwiczeniom kontuzja ci nie grozi!

Ćwiczenia w ciąży – dlaczego warto je regularnie wykonywać?

Regularna i umiarkowana aktywność fizyczna w niezagrożonej ciąży, korzystnie wpływa na organizm przyszłej mamy i dziecka. Wysiłek fizyczny u kobiet ciężarnych szczególnie pozytywnie wpływa na ogólną sprawność fizyczną w trakcie i po ciąży, a także na wydolność tlenową i siłę.

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń w ciąży pozwoli przyszłej mamie kontrolować wagę, utrzymać sprawność fizyczną, a także zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej. Co najważniejsze – regularna aktywność fizyczna polepszy samopoczucie kobiety ciąży!

Jakie korzyści dla dziecka przynosi regularnie ćwiczenie w ciąży?

Z najnowszych badań wynika, że wskaźnik zachorowalności oraz umieralności okołoporodowej u noworodków, które poczęte zostały przez matki ćwiczące w ciąży są niższe. Dodatkowo w trakcie wysiłku fizycznego przepływ krwi przez macicę i łożysko jest znacznie zwiększony, co korzystnie wpływa na rozwój, a także przebieg ciąży. Maluchy urodzone przed aktywnie fizycznie mamy w okresie ciąży dostają wyższą punktację według skali Apgar.

Ćwiczenia w ciąży – jakie są przeciwwskazania

Przeciwwskazania do regularnego wysiłku fizycznego w trakcie ciąży to między innymi:

  • Cukrzyca,
  • Nadciśnienie tętnicze,
  • Krwawienie,
  • Niedokrwistość u kobiet w ciąży,
  • Choroby serca,
  • Choroby płuc,
  • Łożysko przodujące (po 26 tygodniu ciąży),
  • Stan przedrzucawkowy,
  • Ciąża bliźniacza,
  • Wcześniejsze porody przedwczesne.

Ćwiczenia w ciąży – o tym koniecznie pamiętaj

  1. Regularne ćwiczenia w ciąży wykonuj tylko wtedy, gdy dostaniesz zgodę od swojego lekarza prowadzącego.
  2. Unikaj ćwiczeń z podskokami, a także gwałtownymi ruchami. Ne zaleca się także ćwiczeń w pozycji leżenia tyłem oraz przodem.
  3. Pij dużo wody podczas treningu.
  4. Przerwij ćwiczenia jeśli tylko zaczniesz odczuwać dolegliwości bólowe (ból brzucha, ból głowy), a także zawroty głowy,
  5. Zadbaj o odpowiednie ubranie do ćwiczeń – strój powinien chronić cię przed przegrzaniem.

Wybór ćwiczeń w ciąży

  • Pływanie

Regularne pływanie odciąża układ szkieletowy, zmniejsza napięcie mięśniowe i dodatkowo relaksuje ciężarną kobietę. Ponadto regularne wizyty na basenie przygotowują do  porodu przez rozciąganie i wzmacnianie mięsni, a także ćwicząc oddech.

Pływanie przyśpiesza przemianę materii, poprawia pracę układu krążenia. Jeśli nie czujesz się w wodzie zbyt pewnie, lub po prostu pływanie nie sprawia ci przyjemności zawsze możesz wybrać się na aerobik w wodzie.

  • Joga

Jedną z aktywności fizycznych, które można śmiało zaproponować kobiecie w ciąży jest joga. Ćwiczenia odciążają pracę serca, pozwalają uregulować oddech, wspierają proces przemiany materii, a także znacząco poprawiają pracę układu krążenia. Warto też dodać, że joga jest w stanie przygotować kręgosłup, a także stawy na dodatkowe kilogramy związane z ciążą.

  • Nordic walking

Trening nornic walking angażuje, aż 90% wszystkich mięśni. Systematycznie wykonywany, wzmacnia układ mięśniowy oraz szkieletowy, pomaga utrzymać smukłą sylwetkę i dobrą kondycję. Należy pamiętać, że takie ćwiczenia w ciąży odciążają biodra, kręgosłup, barki oraz ramiona.

Zobacz także: Pozbądź się oponki! Te ćwiczenia na płaski brzuch sprawią, że na plaży będziesz wyglądać pięknie

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Czy wykonywałeś któreś z tych badań?

Liczba głosów:

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'