Ćwiczenia w ciąży - czy każda przyszła mama może je wykonywać? Zalety i przeciwwskazania

Sylwia Bagińska 15.11.2018
Ćwiczenia w ciąży
Fotografia: shutterstock

Ćwiczenia w ciąży korzystnie wpływa na zdrowie kobiety ciężarne oraz dziecka. Jednak nie wszystkie przyszłe mamy mogą regularnie uprawiać sportu. Koniecznie sprawdź, jakie są przeciwwskazania do ćwiczenia w ciąży!

Ćwiczenia w ciąży mają wiele korzyści – nie tylko otrzymują smukłą sylwetkę, ale także przygotowują do porodu i korzystnie wpływają na zdrowie maluszka. O regularnej aktywności fizycznej powinien zawsze decydować lekarz prowadzący ciążę, gdyż istnieje wiele przeciwwskazań do systematycznych treningów.

Zobacz także: Jak powinna wyglądać dobra rozgrzewka przed treningiem? Dzięki tym ćwiczeniom kontuzja ci nie grozi!

Ćwiczenia w ciąży – dlaczego warto je regularnie wykonywać?

Regularna i umiarkowana aktywność fizyczna w niezagrożonej ciąży, korzystnie wpływa na organizm przyszłej mamy i dziecka. Wysiłek fizyczny u kobiet ciężarnych szczególnie pozytywnie wpływa na ogólną sprawność fizyczną w trakcie i po ciąży, a także na wydolność tlenową i siłę.

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń w ciąży pozwoli przyszłej mamie kontrolować wagę, utrzymać sprawność fizyczną, a także zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej. Co najważniejsze – regularna aktywność fizyczna polepszy samopoczucie kobiety ciąży!

Jakie korzyści dla dziecka przynosi regularnie ćwiczenie w ciąży?

Z najnowszych badań wynika, że wskaźnik zachorowalności oraz umieralności okołoporodowej u noworodków, które poczęte zostały przez matki ćwiczące w ciąży są niższe. Dodatkowo w trakcie wysiłku fizycznego przepływ krwi przez macicę i łożysko jest znacznie zwiększony, co korzystnie wpływa na rozwój, a także przebieg ciąży. Maluchy urodzone przed aktywnie fizycznie mamy w okresie ciąży dostają wyższą punktację według skali Apgar.

Ćwiczenia w ciąży – jakie są przeciwwskazania

Przeciwwskazania do regularnego wysiłku fizycznego w trakcie ciąży to między innymi:

Ćwiczenia w ciąży – o tym koniecznie pamiętaj

  1. Regularne ćwiczenia w ciąży wykonuj tylko wtedy, gdy dostaniesz zgodę od swojego lekarza prowadzącego.
  2. Unikaj ćwiczeń z podskokami, a także gwałtownymi ruchami. Ne zaleca się także ćwiczeń w pozycji leżenia tyłem oraz przodem.
  3. Pij dużo wody podczas treningu.
  4. Przerwij ćwiczenia jeśli tylko zaczniesz odczuwać dolegliwości bólowe (ból brzucha, ból głowy), a także zawroty głowy,
  5. Zadbaj o odpowiednie ubranie do ćwiczeń – strój powinien chronić cię przed przegrzaniem.

Wybór ćwiczeń w ciąży

  • Pływanie

Regularne pływanie odciąża układ szkieletowy, zmniejsza napięcie mięśniowe i dodatkowo relaksuje ciężarną kobietę. Ponadto regularne wizyty na basenie przygotowują do  porodu przez rozciąganie i wzmacnianie mięsni, a także ćwicząc oddech.

Pływanie przyśpiesza przemianę materii, poprawia pracę układu krążenia. Jeśli nie czujesz się w wodzie zbyt pewnie, lub po prostu pływanie nie sprawia ci przyjemności zawsze możesz wybrać się na aerobik w wodzie.

  • Joga

Jedną z aktywności fizycznych, które można śmiało zaproponować kobiecie w ciąży jest joga. Ćwiczenia odciążają pracę serca, pozwalają uregulować oddech, wspierają proces przemiany materii, a także znacząco poprawiają pracę układu krążenia. Warto też dodać, że joga jest w stanie przygotować kręgosłup, a także stawy na dodatkowe kilogramy związane z ciążą.

  • Nordic walking

Trening nornic walking angażuje, aż 90% wszystkich mięśni. Systematycznie wykonywany, wzmacnia układ mięśniowy oraz szkieletowy, pomaga utrzymać smukłą sylwetkę i dobrą kondycję. Należy pamiętać, że takie ćwiczenia w ciąży odciążają biodra, kręgosłup, barki oraz ramiona.

Zobacz także: Pozbądź się oponki! Te ćwiczenia na płaski brzuch sprawią, że na plaży będziesz wyglądać pięknie

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów