Ćwiczenia relaksacyjne pomogą ci się wyciszyć. Które będą najlepsze?

Sylwia Kropiewnicka 05.12.2018
Kobieta relaksujące się na tle natury
Fotografia: Shutterstock

Jeśli szukasz sposobu na stres, ćwiczenia relaksacyjne świetnie sprawdzą się w tej roli. Pomogą ci ukoić nerwy i odzyskać spokój. Które ćwiczenia wybrać?

Ćwiczenia relaksacyjne szczególnie wskazane są dla osób, które zmagają się z negatywnymi skutkami stresu, którego doświadczają w domu czy w pracy. Długotrwały stres źle wpływa na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Stres sprawia, że ludzie są bardziej podatni na depresję i choroby serca. Dlatego tak ważne, aby minimalizować stres, a ćwiczenia relaksacyjne świetnie sprawdzą się w tej roli.

Zobacz także: Dokucza ci ból kolan? Te ćwiczenia na kolana go zniwelują

Ćwiczenia relaksacyjne

Szybkie tempo życia, które obecnie prowadzi praktycznie każdy, sprzyja nerwowym i stresującym sytuacjom. Stres w pracy, spędzanie wielu godzin przy biurku i brak czasu na aktywność fizyczną powoduje piętrzenie się problemów. Stres jest przyczyną wielu poważnych chorób, dlatego lepiej walczyć z nim zawczasu.

Ćwiczenia relaksacyjne – dla kogo?

Ćwiczenie relaksacyjne powinny wykonywać osoby, którym na co dzień towarzyszy dużo stresu. Ćwiczenia te są łatwe i przyjemne, nie ma więc żadnych przeciwwskazań do ich wykonywania. Alternatywa dla ćwiczeń relaksacyjnych może być gimnastyka, która pomaga wzmocnić mięśnie i stawy.

Ćwiczenia relaksacyjne skutkują nie tylko zniwelowaniem stresu, a co za tym idzie zmniejszeniem podatności na depresję, ale także poprawą krążenia krwi. Ponad to, takie ćwiczenia znacząco poprawiają samopoczucie oraz zwiększają ruchomość ciała.

Przykładowe ćwiczenia relaksacyjne:

Wizualizacja 

Tto ćwiczenie relaksacyjne polega na wyobrażaniu sobie przyjemnych miejsc, które pozwolą ci się odprężyć. Skup się tylko na własnych myślach i całkowicie odetnij się na kilka minut od otoczenia.

Rozciąganie ciała 

Z pozycji leżącej (na plecach) wyprostuj ręce nad głową i staraj się w jednym momencie rozciągać ciało – w przeciwną stronę rękami i nogami. Spróbuj wykonać ok. 7-10 takich powtórzeń.

Strząsanie napięcia 

W pozycji stojącej z opuszczonymi rękami, zaciśnij pięści, wciągnij powietrze nosem i napnij barki. Po ok. 5 sekundach należy strząśnij ramiona w dół i wypuść powietrze ustami. Najlepiej powtórzyć to ćwiczenie kilka razy.

Jako ćwiczenie relaksacyjne świetnie się też sprawdzi joga czy pilates. Możesz je ćwiczyć w zaciszu swojego domu lub na siłowni jako zajęcia grupowe.

Zobacz także: Nie wiesz, jak zaplanować swój trening? Te ćwiczenia koniecznie muszą się w nim znaleźć

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci

Stres dokucza nie tylko dorosłym; również dzieci są na niego narażone. Ćwiczenia relaksacyjne będą bardzo dobrym rozwiązaniem. Takie ćwiczenia to dla dzieciaków przede wszystkim rozrywka i zabawa. Pozwolą zniwelować stres oraz poprawić koordynację. Relaks i odprężenie jest niezbędne, aby dziecko prawidłowo się rozwijało.

Dzieci nie do końca potrafią sobie poradzić z przeżywanymi emocjami takimi, jak strach, złość czy gniew, co później może negatywnie odbijać się na ich zdrowiu. Stwarza to potrzebę, aby dzieci jak w najmłodszym wieku nauczyły się odprężać, zbierać nowe siły i regulować swój rytm.

Właśnie taką pomocą mogą być ćwiczenia relaksacyjne, ponieważ pozwalają odnaleźć równowagę pomiędzy aktywnością, a odprężeniem. Najlepszymi ćwiczeniami relaksacyjnymi dla dzieci są ćwiczenia oddechowe.

Przykładowe ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci:

Dziecko powinno położyć się na wznak i całkowicie rozluźnić mięśnie. Prawidłowa postawa leżąca powinna być następująca: nogi ułożone w lekkim rozkroku, stopy swobodnie rozchylone, ręce powierzchnią dłoni odwrócone w górę (ułożone wzdłuż ciała), głowa położona równo na ziemi.

W tym ćwiczeniu warunkiem uzyskania pełnego odprężenia jest wrażenie ciężaru. Aby dziecko było w stanie się rozluźnić, musi sobie wyobrazić, że jego ciało ma ogromny ciężar.

W trakcie tego ćwiczenia, dziecko powinno powoli położyć obie ręce na brzuchu (nie łącząc ich ze sobą). Następnie ułożyć usta tak, jakby chciało zdmuchnąć świeczkę.

Dziecko najpierw powinno kilka razy oddychać ustami, a potem nosem. Za każdym razem należy dziecku zwracać uwagę, aby przy wydechu, podnosiły brzuch wraz z położonymi na nim rękoma.

Zobacz także: Trening personalny - czy jest on najefektywniejszy i co należy o nim wiedzieć?

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Produkty spożywcze dostarczają potrzebnych składników odżywczych. Które z nich dodatkowo chronią przed rakiem?

Oceń artykuł
Tagi:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów