Ćwiczenia po cesarskim cięciu - kiedy można zacząć je wykonywać?

Młoda kobieta ciąży wykonuje ćwiczenia fizyczne
Fotografia: Shutterstock

Ćwiczenia po cesarce pozwalają nie tylko wrócić do szczupłej sylwetki, ale mają ogromny wpływ na prawidłowy przebieg połogu. Koniecznie sprawdź, kiedy można wykonywać ćwiczenia po cesarskim cięciu i na co w szczególności należy zwrócić uwagę.

Wykonywanie ćwiczeń po cesarce nie tylko pozytywnie wpływa na wygląd sylwetki, ale także korzystnie działa na funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie. Wykonywać je należy rozsądnie, aby nie doprowadzić do dolegliwości bólowych i poważnych komplikacji.

Zobacz także: Ćwiczenia na plecy – które wybrać i jak je poprawnie wykonywać?

Kiedy można ćwiczyć po cesarce?

Po porodzie (zarówno naturalnym, jak i po cesarskim cięciu) należy dać sobie trochę czasu na powrót do formy. Kobieta po urodzeniu dziecka nie może od razu zacząć robić serii brzuszków lub pokonywać biegiem kilkukilometrowych tras. Musi trochę potrwać, aby wrócić do pełni sił. Jednak rozpoczęcie wykonywania ćwiczeń po cesarce nie powinno być odkładane w nieskończoność. Może to doprowadzić do pojawienia się nadwagi lub otyłości.

Kiedy więc najlepiej rozpocząć wykonywanie ćwiczeń po cesarskim cięciu? O pierwszej aktywności fizycznej po cesarce powinien zadecydować lekarz. Czasami zdarza się, że można ją już wykonać w drugiej dobie po urodzeniu dziecka.

Należy pamiętać, że pierwsze ćwiczenia wykonuje się w łóżku. Polegają one głównie na napinaniu mięśni – leżąc należy uginać nogę w kolanie (raz jedną, raz drugą nogę. Jeśli nie pasuje ci to ćwiczenia, możesz ściskać przed sobą poduszkę. Dopiero kilka dni po cesarskim cięciu można wykonywać bardzo proste ćwiczenia na brzuch, np. napinać mięśnie, a następnie wciągać brzuch.

Ćwiczenia po cesarce – które wybrać?

Pierwsze ćwiczenia po cesarce nie powinny być wykonywane na bieżni, czy siłowni. Zaleca się, aby pierwsza aktywność fizyczna była wykonywana w domu. Na bieganie i podnoszenie ciężarów jeszcze przyjdzie czas.

Wybór ćwiczeń po porodzie musi być rozsądny i uwzględniać wszystkie dolegliwości bólowe. Wielu trenerów personalnych poleca, aby po porodzie kobiety wykonywały proste ćwiczenia z piłką.

Innym świetnym pomysłem, który poprawi nie tylko wygląd sylwetki, ale pozytywnie wpłynie na kondycję po ciąży jest pływanie na basenie. Pływanie i ćwiczenia w wodzie nie obciążają tak organizmu jak inne aktywności fizyczne, np. bieganie, ale nadal pozytywnie wpływa na wszystkie partie ciała.

Po upływie kilku, kilkunastu tygodni od porodu może powoli wprowadzać obciążenia do wykonywanych ćwiczeń. Kiedy dokładnie należy to zrobić to indywidualnie zależy od każdej świeżo upieczonej mamy. Podobnie jest w przypadku wyboru ciężaru. Niektóre kobiety mają więcej siły, inne mogą jej mieć mniej.

W trakcie wykonywania ćwiczeń po cesarskim cięciu, bardzo ważne jest to, aby nie pojawiły się dolegliwości bólowe w okolicy blizny. Gdy tak się stanie, należy przetrwać trening. Zaleca się też w takich przypadkach konsultacje z lekarzem. Kobiety po porodzie powinny także pamiętać o tym, że płaski brzuch nie jest najważniejszy. Powinno się wykonywać równomierny trening, równie ważne jest wzmocnienie mięsni Kegla, pośladków, czy też ramion.

Ćwiczenia po cesarskim cięciu: to nie tylko płaski brzuch

Aktywność fizyczna po porodzie poprawia wygląd sylwetki prawie każdej mamy. Działa korzystnie także na funkcjonowanie organizmu i dobre samopoczucie. Ich regularnie wykonywanie pozytywnie wpływa na cały układ pokarmowy.

Po cesarskim cięciu, kobiety bardzo często uskarżają się na często powracające zaparcia. Regularne wykonywanie ćwiczeń po cesarce usprawnia pracę jelit, a także układu moczowego.

Kolejną ogromną zaletą aktywności fizycznej po cesarskim cięciu jest wpływ na nastrój kobiety. Warto przypomnieć o tym, że w trakcie wysiłku fizycznego dochodzi do zwiększonej produkcji serotoniny oraz endorfin. W efekcie znacznie poprawia to nastrój – jest to szczególnie ważne u kobiet, które cierpią na rozchwianie emocjonalne po porodzie.

Ponadto treningu po ciąży przyśpieszają zanikanie obrzęków poporodowych.

Zobacz także: Czym się kierować wybierając damskie buty na siłownię? Podpowiadamy!

Młoda matka przytula swoją córkę.
Rozwiąż quiz

Czy jesteś nadopiekuńczą mamą?

Młoda matka przytula swoją córkę.

1. Twoja najmłodsza pociecha jest:

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów