Ćwiczenia oddechowe sposobem na relaks. Jak je wykonywać?

Sylwia Kropiewnicka 04.01.2019
Ćwiczenia oddechowe
Fotografia: Shutterstock

Ćwiczenia oddechowe to świetna metoda na zrelaksowanie się oraz uspokojenie gwałtownych emocji, jednak należy je wykonywać poprawnie. Jak wykonywać ćwiczenia oddechowe?

Ćwiczenia oddechowe świetnie sprawdzają się, kiedy chcesz opanować stres. Różne trudne sytuacje wywołują w nas gwałtowny i mniej lub bardziej silny stres, który z kolei spłyca i przyśpiesza oddech. Powoduje to zwiększenie napięcia mięśniowego w okolicach klatki piersiowej oraz zmienia nasycenie krwi tlenem. Ćwiczenia oddechowe pozwolą ten stres zniwelować.

Zobacz także: Ćwiczenia relaksacyjne pomogą ci się wyciszyć. Które będą najlepsze?

Ćwiczenia oddechowe a stres

Stres może wynikać m.in. z reakcji wywołanych przeciążeniem hałasem, pośpiechem oraz nadmiarem docierających informacji. Ciągłe poddanie stresującym sytuacjom mocno zmienia nasz stan, nastrój i zachowanie. Opanowanie oddechu jest jedną z najlepszych metod. W walce ze stresem bardzo przydatne mogą okazać się także inne techniki relaksacyjne w tym np. trening autogenny.

Oddychanie

Aby dobrze nauczyć się wykonywać ćwiczenia oddechowe, trzeba najpierw uświadomić sobie w jaki sposób oddychamy. Istnieją trzy najważniejsze tory oddychania:

  • Piersiowy

Przy tym oddechu, rozszerzają się głównie górne okolice klatki piersiowej. Oddychamy szczytami płuc, nie wykorzystujemy przy tym ich pojemności.

  • Brzuszny

Oddychamy dolnymi partiami płuc, podczas oddechu pracuje głównie przepona, brzuch wypychany jest do przodu.

  • Piersiowo – Brzuszny

Połączenie dwóch pierwszych oddechów. Płuca napełniają się równomiernie w części dolnej i górnej, bądź początkowo w części dolnej, a dopiero później górnej.

Ćwiczenia oddechowe – jak wykonywać?

Przy wykonywaniu ćwiczeń oddechowych, warto rozluźnić całe ciało. Dzięki temu poczujesz mięśnie, które uczestniczą w tym procesie. Wówczas łatwiej jest kontrolować prawidłowość wykonywanych ćwiczeń. Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać bardzo dokładnie oraz kierować przy tym uwagę na poszczególne grupy mięśni oddechowych.

W trakcie takich ćwiczeń zmieniamy swój wyuczony, niewłaściwy sposób oddychania. Najlepiej jest ćwiczyć jak najczęściej, ćwiczenia możesz jednak wykonywać w trakcie czytania książki, oglądania telewizji czy będąc na spacerze.

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń oddechowych wyrabia nawyk prawidłowego oddychania. Niewystarczająca ilość tlenu dostarczana mózgowi może skutkować tym, że mamy problemy z koncentracją oraz szybciej się męczymy.

Zobacz także: Dokucza ci ból kolan? Te ćwiczenia na kolana go zniwelują

Ćwiczenia oddechowe - jak wykonywać?

Ćwiczenia oddechowe można połączyć z medytacją. Medytacja wykorzystuje oddech brzuszny, nazywany przeponowym, jest on bowiem najbardziej naturalny. Jak wykonywać ćwiczenia oddechowe?

  • Aby poprawnie wykonać ćwiczenie, postaraj się rozluźnić mięśnie i przymknąć oczy. Wdychaj powietrze nosem, a wydychaj ustami. Podczas wdechu spróbuj wypchnąć okolice brzucha, wykorzystując przy tym mięśnie brzucha i przepony. Dzięki temu zepchniesz powietrze do niższej części płuc.
  • Zatrzymaj oddech i powoli policz do pięciu. Następnie wolno wydychaj powietrze, rozluźniając barki, tułów i brzuch. Pamiętaj o tym, aby oddychać swobodnie i głęboko.

Ćwiczenia oddechowe polegają na powtarzaniu cyklu wdechów i wydechów według ściśle określonego sposobu przy zachowaniu odpowiedniego ułożenia ciała.

Wykonywanie takich ćwiczeń jest szczególnie zalecane m.in. osobom unieruchomionym, ze schorzeniami układu oddechowego oraz tym, które są narażone na długotrwały stres.

Dzięki oddychaniu brzusznemu oddech stopniowo wydłuża się, pogłębia i spowalnia. Prowadzi to do uspokojenia myśli. Skupienie na oddechu pozwala skoncentrować się na chwili obecnej i oderwać swoją uwagę od nurtujących nas myśli.

Zobacz także: Nordic walking zamiast biegania? „Kijki” coraz popularniejsze

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Do czego stosuje się rośliny lecznicze w medycynie naturalnej?

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Peganizm-dieta-ktora-bedzie-hitem-2019-roku-12894'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Przez-miesiac-zywil-sie-tylko-w-McDonalds-Zobacz-co-stalo-sie-z-jego-cialem-13194'
2 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-dziewczyna-schudla-93-kilogramy-Jej-cialo-zmienilo-sie-nie-do-poznania-13190'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
5 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-zupowa-zasady-jadlospis-efekty-10102'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Malgorzata-Kozuchowska-ma-diete-ukladana-na-bazie-kodu-genetycznego-13142'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-24latka-schudla-58-kg-w-11-miesiecy-Zmienila-sie-nie-do-poznania-12910'
8 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
14 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'