Białko serwatkowe jest najchętniej wybieranym białkiem. Wspomaga nie tylko odchudzanie

Katarzyna Leszczyńska 06.04.2018
Białko serwatkowe
Fotografia: Fotolia.com

Białko serwatkowe jest najchętniej wybieraną spośród odżywek białkowych przez osoby aktywne fizycznie. Ma wiele korzyści.

Gdy jesteśmy aktywni fizycznie, warto uzupełniać nasze zasoby protein dodatkową odżywką białkową. Najpopularniejszą z nich jest białko serwatkowe. I choć niektórym wydaje się, że wystarczy sięgnąć po pierwsze lepsze, w rzeczywistości są aż 3 rodzaje białek serwatkowych i każde z nich odpowiada zupełnie za coś innego.

Zanim zdecydujemy się na białko, powinniśmy sprawdzić, czy na pewno w naszej diecie go nie brakuje. Odżywki białkowe są potrzebne wtedy, gdy nie możemy naturalnie dostarczyć naszemu organizmowi odpowiedniej ilości protein. Podczas regularnych treningów warto wzmocnić mięśnie dietą wysokobiałkową. Wcześniej jednak należy sprawdzić, czy jest nam ona w ogóle potrzebna. Może nam w tym pomóc kalkulator BMI.

Białko serwatkowe – właściwości

Miłośnicy odżywek białkowych najchętniej sięgają po białko serwatkowe. Zawarte w nim proteiny bardzo szybko wchłaniają się do mięśni. Białko jest podstawowym budulcem naszych mięśni, dlatego jest niezwykle potrzebne organizmowi. Serwatka natomiast jest naturalnym składnikiem pochodzącym z mleka ssaków, w tym ludzkiego. Doskonale działa na układ immunologiczny, dlatego wzmacnia odporność.

Zobacz także: Chcesz szybko schudnąć? Dieta Dukana sprawi, że efekty zobaczysz już po kilku dniach

Białko serwatkowe zawiera aminokwasy: leucynę, izoleucynę i walinę. Ich ilość w diecie wpływa na szybkość budowy masy mięśniowej i proces regeneracji mięśni. Jednocześnie przyspiesza spalanie tłuszczu. Wspomaga też odbudowę tkanki mięśniowej, więc doskonale sprawdza się w przypadku wszelkich kontuzji. Co ciekawe, warto też zadbać o odpowiedni poziom kreatyny, która przyspiesza rezultaty treningów. Jej bezpośredni transport do mięśni zapewnia tauryna.

Rodzaje białek serwatkowych

Obecnie na rynku dostępne są 3 rodzaje suplementów, które zawierają białko serwatkowe. Warto zdać sobie sprawę za co odpowiadają, zanim zdecydujemy się na którykolwiek z nich.

  • Koncentrat białka serwatkowego (WPC) – zawiera do 80% białka. Jak każda odżywka białkowa ma na celu zminimalizowanie katabolizmu, czyli rozpadu tkanki mięśniowej, na którą narażone są osoby uprawiające aktywność fizyczną. Łagodzi uczucie zmęczenia po treningu. Jest delikatny w smaku i ma korzystną cenę. Lepiej sprawdza się, gdy chcemy wzmocnić i rozbudować mięśnie.
  • Izolat białka serwatkowego (WPI) – ma wyższą ilość białka, które w tym przypadku wynosi 80-90%. Ma też mniejszą ilość tłuszczów i węglowodanów. O wiele szybciej wyhamowuje procesy kataboliczne ze względu na szybsze wchłanianie. Lepiej sprawdzi się, gdy chcemy spalić tkankę tłuszczową, ale dobrze zadziała także na osoby rozbudowujące mięśnie.
  • Hydrolizat białka serwatkowego (WPH) – jest najdroższy, ale też charakteryzuje się najlepszym współczynnikiem wchłaniania. Jest on skierowany przede wszystkim do osób, które poddają się redukcji i chcą jak najszybciej spalić tkankę tłuszczową. Ma najmniejszą ilość tłuszczów i węglowodanów. Niekorzystna jednak jest jego cena, ponieważ bywa nawet dwa razy droższy niż koncentrat.

Bądź na bieżąco! Polub Chillizet na Facebooku

Zagłosuj

Jak często uprawiasz sport?

Liczba głosów:

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty utrudniają odchudzanie:

Autor: Katarzyna Leszczyńska

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej
Więcej newsów