Czy mam depresję? Rozwiąż test i się przekonaj

Magdalena Barszczak 25.04.2018
smutna kobieta cierpiąca na depresję
Fotografia: Shutterstock.com

Test Becka pomoże ustalić, czy to, co czujesz, to objawy depresji i czy należy rozpocząć leczenie. Pamiętaj, że skala depresji Becka to tylko narzędzie dodatkowe. Jeśli twoje samopoczucie znacznie się pogorszyło i podejrzewasz depresję, zgłoś się do lekarza.

Depresja to poważna choroba, którą trzeba leczyć. Jeśli podejrzewasz u siebie objawy depresji, jak najszybciej zgłoś się do lekarza. Leczenie depresji wymaga zaangażowania ze strony chorego. Nie wystarczy wziąć leki, czasem warto zastosować psychoterapię, dzięki której dotrzesz do przyczyn depresyjnego stanu. Aby odróżnić sezonową chandrę czy gorszy nastrój od depresji, wykonaj poniższy test Becka (z języka angielskiego Beck Depression Inventory, BDI).

Skala depresji Becka

Test Becka, inaczej skala depresji Becka to kwestionariusz autorstwa amerykańskiego psychiatry Aarona Becka, który pomoże ustalić obecność lub nasilenie objawów depresji. Kwestionariusz Becka powstał w 1961 roku. Jego wynik jest wskazówką dla osoby, która zauważa u siebie objawy depresji, nie zastąpi jednak wizyty u lekarza specjalisty.

Czy mam depresję? - rozwiąż test

Z każdego pytania wybierz jedną odpowiedź, która najlepiej oddaje twoje samopoczucie. Następnie zsumuj otrzymane punkty i sprawdź wynik testu. Pamiętaj, że skala depresji Becka to jedynie narzędzie pomocnicze. Obecność depresji lub jej brak jest w stanie określić tylko lekarz.

A – 0 punktów 

B – 1 punkt 

C – 2 punkty 

D – 3 punkty

Pytanie nr 1

A Nie jestem smutny/-a ani przygnębiony/-a

B Odczuwam często smutek, przygnębienie

C Przeżywam stale smutek, przygnębienie i nie mogę się uwolnić od tych przeżyć

D Jestem stale tak smutny/-a i nieszczęśliwy/-a, że jest to nie do wytrzymania

Pytanie nr 2

A Nie przejmuję się zbytnio przyszłością

B Często martwię się o przyszłość

C Obawiam się, że w przyszłości nic dobrego mnie nie czeka

D Czuję, że przyszłość będzie beznadziejna i nic tego nie zmieni

Pytanie nr 3

A Sądzę, że nie popełniłem/-am większych zaniedbań

B Sądzę, że czynię więcej zaniedbań niż inni

C Kiedy spoglądam na to, co robiłem/-am, widzę mnóstwo błędów i zaniedbań

D Jestem zupełnie niewydolny/-a i wszystko robię źle

Pytanie nr 4

A To, co robię, sprawia mi przyjemność

B Nie cieszy mnie to, co robię

C Nic mi nie daje teraz prawdziwego zadowolenia

D Nie potrafię przeżywać zadowolenia i przyjemności, wszystko mnie nuży

Pytanie nr 5

A Nie czuje się winny/-a wobec siebie ani wobec innych

B Dość często miewam wyrzuty sumienia

C Często czuję, że zawiniłem/-am

D Stale czuję się winny/-a

Pytanie nr 6

A Sądzę, że nie zasługuję na karę

B Sądzę, że zasługuję na karę

C Spodziewam się ukarania

D Wiem, że jestem karany/-a

Pytanie nr 7

A Jestem z siebie zadowolony/-a

B Nie jestem z siebie zadowolony/-a

C Czuję do siebie niechęć

D Nienawidzę siebie

Pytanie nr 8

A Nie czuję się gorszy/-a od innych ludzi

B Zarzucam sobie, że jestem nieudolny/-a i popełniam błędy

C Stale potępiam się za popełnione błędy

D Winię siebie za wszystko zło, które istnieje

Pytanie nr 9

A Nie myślę o odebraniu sobie życia

B Myślę o samobójstwie, ale nie mógłbym/nie mogłabym tego dokonać

C Pragnę odebrać sobie życie

D Popełnię samobójstwo, jak będzie odpowiednia sposobność

Pytanie nr 10

A Nie płaczę częściej niż zwykle

B Płaczę częściej niż dawniej

C Ciągle chce mi się płakać

D Chciałbym/chciałabym płakać, ale nie jestem w stanie

Pytanie nr 11

A Nie jestem bardziej podenerwowany/-a niż dawniej

B Jestem bardziej nerwowy/-a i przykry/-a niż dawniej

C Jestem stale zdenerwowany/-a lub rozdrażniony/-a

D Wszystko, co dawniej mnie drażniło, stało się obojętne

Pytanie nr 12

A Ludzie interesują mnie jak dawniej

B Interesuję się ludźmi mniej niż dawniej

C Utraciłam większość zainteresowań innymi ludźmi

D Utraciłam wszelkie zainteresowanie innymi ludźmi

Pytanie nr 13

A Decyzje podejmuję tak łatwo jak dawniej

B Częściej niż kiedyś odwlekam podjęcie decyzji

C Mam duże trudności z podjęciem decyzji

D Nie jestem w stanie podjąć żadnych decyzji

Pytanie nr 14

A Mogę pracować jak dawniej

B Z trudem rozpoczynam każdą czynność

C Z wielkim wysiłkiem zmuszam się do zrobienia czegokolwiek

D Nie jestem w stanie nic zrobić

Pytanie nr 15

A Sypiam dobrze, jak zwykle

B Sypiam gorzej niż dawniej

C Rano budzę się 1–2 godziny za wcześnie i trudno mi zasnąć

D Budzę się kilka godzin za wcześnie i nie mogę usnąć

Pytanie nr 16

A Nie męczę się bardziej niż dawniej

B Męczę się znacznie łatwiej niż poprzednio

C Męczę się wszystkim, co robię

D Jestem zbyt zmęczony/-a, aby cokolwiek robić

Pytanie nr 17

A Mam apetyt nie gorszy niż dawniej

B Mam trochę gorszy apetyt

C Apetyt mam wyraźnie gorszy

D Nie mam w ogóle apetytu

Pytanie nr 18

A Nie tracę na wadze ciała (w ostatnim miesiącu)

B Straciłem/-am na wadze ciała nie więcej niż 2 kg

C Straciłem/-am na wadze ciała nie więcej niż 4 kg

D Straciłem/-am na wadze ciała nie więcej niż 6 kg

Pytanie nr 19

A Nie martwię się o swoje zdrowie bardziej niż zawsze

B Martwię się swoimi dolegliwościami, mam rozstrój żołądka, zaparcia, bóle

C Stan mojego zdrowia bardzo mnie martwi, często o tym myślę

D Tak bardzo się martwię o swoje zdrowie, że nie mogę o niczym innym myśleć

Pytanie nr 20

A Sądzę, że wyglądam gorzej niż dawniej

B Martwię się tym, że wyglądam staro i nieatrakcyjnie

C Czuję, że wyglądam coraz gorzej

D Jestem przekonany/-a, że wyglądam okropnie i odpychająco

Pytanie nr 21

A Moje zainteresowania seksualne nie uległy zmianom

B Jestem mniej zainteresowany/-a sprawami płci (seksu)

C Problemy płciowe wyraźnie mniej mnie interesują

D Utraciłem/-am wszelkie zainteresowanie sprawami seksu

INTERPRETACJA TESTU

Od 0 do 11 – brak depresji
Nie ma powodu do niepokoju. Uzyskanie tylu punktów oznacza najczęściej tymczasowe pogorszenie nastroju, wywołane zwyczajną chandrą czy jakimś bieżącym, najczęściej przykrym zdarzeniem. Taki wynik uzyskują raczej osoby, które sięgają po ten test przypadkowo, z ciekawości albo za czyjąś namową, a nie kierując się własną intuicją, że coś poważnego zaczyna się z nimi dziać. 

Od 12 do 19 – depresja łagodna 
Wynik, który powinien nas zastanowić i skłonić do wizyty u psychologa lub psychoterapeuty. Najlepiej, aby był to specjalista pracujący metodą terapii poznawczo-behawioralnej, nastawionej na konkretne i szybkie rozwiązanie problemów. Podczas terapii nie zagłębiamy się w poszukiwanie źródeł problemów, rozwiązujemy konkretny kłopot, który wywołał stan depresyjny. Współczesna medycyna leczy depresję łagodną przede wszystkim psychoterapią. Raczej bez włączania farmakoterapii.

Od 20 do 25 – depresja umiarkowana 
Uzyskanie tylu punktów sugeruje, że należy od razu zgłosić się do psychiatry, bo najprawdopodobniej konieczne będzie włączenie leczenia farmakologicznego (podanie leków antydepresyjnych). Psychiatra po ocenieniu nasilenia choroby i dobraniu odpowiedniego leku (w zależności od objawów dominujących, a mogą być nimi: stany lękowe, niechęć do podejmowania jakiejkolwiek aktywności, problemy z koncentracją) i odpowiedniej jego dawki skieruje pacjenta również na terapię. W leczeniu depresji umiarkowanej jako najbardziej skuteczną uważa się metodę łączenia farmakoterapii z psychoterapią. Ważne: Częstym objawem depresyjnym jest również spadek libido, a niektóre leki antydepresyjne mogą libido dodatkowo obniżać. Przy dobieraniu leków należy zwrócić na to uwagę, aby uniknąć tu działań niepożądanych.

Od 26 do 63 – depresja ciężka
Pacjent powinien natychmiast zgłosić się do psychiatry. Tak naprawdę kroki podjęte ze strony chorego powinny być takie same jak w razie depresji umiarkowanej. Inna będzie oczywiście forma terapii. Długotrwała, intensywniejsza, bardzo prawdopodobne jest, że konieczna może okazać się też hospitalizacja. Ważne: Jeżeli mamy do czynienia z pojawieniem się myśli samobójczych lub tym bardziej podjęciem pewnych kroków w celu odebrania sobie życia, są to bezwzględne wskazania do leczenia szpitalnego.  

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty lekarskiej.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak leczysz depresję?

Liczba głosów:

nerwica
Rozwiąż quiz

Czy masz skłonności do nerwicy?

nerwica

1. Jak reagujesz, kiedy ktoś zrani cię swoimi słowami?

Autor: Magdalena Barszczak

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Peganizm-dieta-ktora-bedzie-hitem-2019-roku-12894'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Przez-miesiac-zywil-sie-tylko-w-McDonalds-Zobacz-co-stalo-sie-z-jego-cialem-13194'
2 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-dziewczyna-schudla-93-kilogramy-Jej-cialo-zmienilo-sie-nie-do-poznania-13190'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
5 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-zupowa-zasady-jadlospis-efekty-10102'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Malgorzata-Kozuchowska-ma-diete-ukladana-na-bazie-kodu-genetycznego-13142'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-24latka-schudla-58-kg-w-11-miesiecy-Zmienila-sie-nie-do-poznania-12910'
8 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
14 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'