Na myśl o obowiązkach służbowych tracisz głowę? Poznaj sposoby na stres w pracy

Magdalena Barszczak 20.08.2018
Mężczyzna stresuje się w pracy
Fotografia: Shutterstock

Stres w pracy spotyka coraz więcej osób. Jesteśmy przemęczeni, nie mamy czasu na kontakty towarzyskie i cierpi na tym nasze życie prywatne. Jakie są najczęstsze przyczyny stresu w pracy i jak sobie z nim radzić? Sprawdź!

Żyjemy coraz szybciej, starając się sprostać licznym wymaganiom - partnera, dzieci czy szefa. Jednym z największych obciążeń dla człowieka jest życie zawodowe. Stres w pracy spotyka coraz więcej osób. Niektórzy w obawie przed niepowodzeniem w biurze czy gniewem pracodawcy cały dzień próbują przetrwać ze ściśniętym żołądkiem. Inni już dzień wcześniej nie mogą przestać myśleć o niedokończonych projektach czy planach miesięcznych. Jakie są najczęstsze przyczyny stresu w pracy i jak sobie z nim radzić?

Zobacz także: Fobia społeczna nie pozwala ci żyć? Zobacz, jak sobie radzić z ekstremalną nieśmiałością

Stres w pracy - przyczyny

Polacy należą do najbardziej stresujących się narodów. Zjawisko stresu w pracy dotyczy aż 85 proc. z nas. Zadowolonych i czerpiących przyjemność z życia zawodowego jest tylko 11 procent osób, 60 proc. traktuje obowiązki służbowe jako konieczność i sposób zarobienia na życie. 

Do najczęstszych przyczyn stresu w pracy należą:

  • przeciążenie - zbyt wiele obowiązków lub zadania, które przewyższają możliwości pracownika, zostawanie po godzinach
  • monotonna praca poniżej możliwości 
  • konflikty, sprzeczne polecenia, brak jasności co do wykonywanych zadań, celów i odpowiedzialności
  • brak informacji zwrotnej i oceny pracy 
  • utrudniony kontakt z szefem i współpracownikami
  • brak systemu motywacyjnego
  • praca w izolacji
  • niekomfortowe warunki pracy (hałas, niska temperatura)

Stres w pracy - objawy

Im szybciej musimy wywiązać się z obowiązków w biurze, tym częściej narażeni jesteśmy na nerwy. Stres w pracy wywołuje stałe napięcie, które powoduje wydzielanie się hormonu stresu - kortyzolu. Spóźniamy się lub popełniamy błędy z pośpiechu, co może rodzić konflikty z przełożonym. A to kolejna przyczyna do zamartwiania się. Niektórzy pracownicy już od wieczora poprzedzającego pójście do biura odczuwają lęk i niepokój.

Do najczęstszych objawów stresu w pracy można zaliczyć:

  • zmęczenie
  • bóle głowy, migreny
  • bóle pleców
  • bóle w krzyżu
  • omdlenia
  • problemy ze snem
  • zmęczenie
  • niestrawność
  • biegunka
  • zaparcia
  • problemy skórne
  • alergie
  • astma
  • wzmożone pocenie się
  • chudnięcie.

Człowiek przeżywający stres częściej choruje. Spada jego odporność; zapada na infekcje i przeziębienia. Długotrwałe przeżywanie stresu może też powodować drażliwość czy napady gniewu.

Zobacz także: W nerwicy wegetatywnej choruje całe ciało. Jak wyglądają objawy i leczenie?

Stres w pracy - skutki

Człowiek, który odczuwa stres w pracy, jest niechętny zmianom, ale jednocześnie traci zainteresowanie pracą (tzw. wypalenie zawodowe). Takiemu pracownikowi zdarzają się niezamierzone błędy, pracuje nieefektywnie, a w skrajnych przypadkach odchodzi z firmy.

Stres w pracy odbija się na naszym życiu prywatnym. Wychodzimy z domu bez śniadania. Myślimy o obowiązkach służbowych po godzinach, nie mając czasu na kontakty towarzyskie i długo rozpamiętujemy nawet największe niepowodzenia.

W skrajnych przypadkach ludzie boją się założyć rodzinę oraz, w obawie przed utratą pracy, wziąć urlop na żądanie czy urlop okolicznościowy. Długofalowe przeżywanie stresu w pracy może w dużym stopniu może odbić się na zdrowiu pracownika, prowadząc do takich chorób jak:

Stres w pracy - jak sobie radzić

Co robić, aby przetrwać dzień w biurze? Reakcje na stres w pracy zależą od osobowości i temperamentu człowieka, jego predyspozycji do radzenia sobie z obciążeniami psychicznymi i często filozofią życiową. Stres w pracy najczęściej dotyka osoby, które z natury są pesymistami, zamknięte w sobie, długo rozpamiętujące porażki. 

Jak radzić sobie ze stresem w pracy? Przede wszystkim warto stawić czoło stresogennej sytuacji. Zastanów się, co ci przeszkadza.

  • Nie możesz zdążyć na czas? Jeśli doskwiera ci nadmiar obowiązków, spróbuj porozmawiać z przełożonym.
  • Ćwicz asertywność, nie staraj się zadowolić wszystkich współpracowników kosztem własnego czasu i zdrowia.
  • Jeśli zachowanie któregoś z nich ci przeszkadza, spróbuj porozmawiać o problemie. 
  • Staraj się utrzymywać miłą atmosferę w pracy, ale nie za wszelką cenę - wystarczy, że nawiążesz dobre relacje z kilkoma osobami.
  • Stres w pracy pomoże zmniejszyć lepsze zarządzanie czasem. Być może potrzebujesz szkolenia na ten temat? Stwórz listę zadań - to pomoże uniknąć chaosu.
  • Wstawaj pół godziny wcześniej niż zwykle. Tak rozpoczęty dzień sprawi, że nie będziesz się tak spieszyć i w końcu zjesz śniadanie. Chociaż część drogi staraj się pokonać pieszo.
  • Przytłoczyły cię obowiązki? Zastosuj ćwiczenia relaksacyjne. Głęboko oddychaj przez nos i wypuszczaj powietrze ustami. Dotlenisz organizm i zredukujesz stres w pracy.
  • W biurze staraj się nie poddawać negatywnym emocjom. Dbaj o dobrą atmosferę.
  • Zadbaj o przyjazne środowisko pracy. Być może potrzebujesz innego oświetlenia, lepszego krzesła.
  • Po pracy idź na spacer, zadbaj o aktywność fizyczną. Zapewnij sobie codzienną dawkę ruchu - uwolnisz hormony szczęścia - endorfiny.
  • Przynajmniej pół godziny przed snem poświęć na relaks. Przeczytaj książkę, posłuchaj muzyki relaksacyjnej, zrób coś, co lubisz.
  • Wyśpij się. Dobry sen pomoże zredukować stres w pracy.
  • Otaczaj się pozytywnymi ludźmi i nie daj czarnym myślom. Po pracy nie myśl o obowiązkach.
  • Zadbaj o odpowiednią dietę, bogatą w minerały oraz witaminy. Aby wyciszyć się wieczorem, pij zioła, np. melisę. Możesz wspomagać się też ziołowymi tabletkami na uspokojenie. 
  • Jeśli nic nie pomaga, a ty na myśl o pracy doznajesz ogromnego napięcia i silnego lęku, pomyśl o konsultacji z psychologiem, który w razie potrzeby skieruje cię do psychiatry. Możesz także zapisać się do grupy wsparcia.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów