Nerwy szkodzą dziecku. Poznaj 10 sposobów na stres w ciąży

Magdalena Barszczak 10.10.2018
kobieta w ciąży przeżywająca stres
Fotografia: Shutterstock

Stresu w ciąży trudno uniknąć. Krótkotrwałe napięcie, które przeżywa przyszła mama, nie powinno zaszkodzić dziecku, jednak permanentny stres może mieć negatywne skutki na rozwój maleństwa. Jak radzić sobie ze stresem w ciąży? Sprawdź!

Ciąża to ogromne wyzwanie dla matki. Nie dość, że jej ciało się zmienia, to jeszcze dochodzi wiele obaw związanych z narodzinami. Nic dziwnego, że pojawiają się nerwy. Stres w ciąży to zjawisko powszechne. Czy szkodzi dziecku i jak sobie z nim radzić? 

Stres w ciąży dziecko odczuwa razem z matką, dlatego tak ważne jest, aby w czasie połogu szczególnie o siebie dbać. Każda kobieta w ciąży doskonale zdaje sobie z tego sprawę, jednak życie toczy się swoim torem. Stres w pracy, nieporozumienia wśród bliskich czy zdarzenia losowe - trudno uchronić się przed nieprzyjemnymi sytuacjami. 

Stres w ciąży - skutki

Codzienne utrapienia to nie wszystko. Czy dziecko będzie zdrowe, jak przebiegnie poród, czy poradzę sobie z wychowaniem maleństwa - to wiele pytań, na które nie ma prostej odpowiedzi. Dodatkowo kobieta spodziewająca się dziecka przechodzi burzę hormonalną, która także wpływa na jej nastrój.

Jakie są skutki stresu w ciąży? W organizmie kobiety ciężarnej nieustannie krążą hormony stresu - kortyzol i adrenalina. Niebezpieczeństwo pojawia się wtedy, kiedy ich poziom drastycznie wzrasta. Wtedy płód odczuwa wszelkie wahania stężenia tych substancji razem z matką. A długotrwałe napięcie może skutkować powikłaniami ciąży.

Poza tym silny stres w ciąży:

  • osłabia odporność matki, zwiększając podatność na wszelkie infekcje
  • zwiększa ciśnienie krwi
  • przyczynia się do chorób serca
  • powoduje stany lękowe i depresję

Stres w ciąży - a rozwój dziecka

O ile jednorazowy silny stres raczej nie zaszkodzi, to już długotrwały, codziennie odczuwany, wpływa na rozwój dziecka. Zbyt duży poziom adrenaliny może wywołać skurcze macicy albo przedwczesny poród.

Noworodki, których matki w czasie ciąży przeżywały permanentne napięcie, częściej rodzą się jako wcześniaki. Mogą też mieć niską wagę urodzinową i być niedotlenione, ponieważ hormony stresu obkurczają naczynia doprowadzające tlen do łożyska. To zazwyczaj skutkuje rozdrażnieniem i płaczliwością maluszka po urodzeniu. 

Stres w ciąży może też wpływać negatywnie na mózg płodu i powodować opóźnienia w rozwoju motorycznym

Najbardziej niebezpieczny dla rozwoju dziecka jest stres w I trymestrze ciąży, kiedy kształtują się narządy wewnętrzne dziecka.

Zobacz także: Śni ci się, że spodziewasz się potomka? Sprawdź znaczenie snów o ciąży! 

Stres w ciąży - objawy

Jak kobieta odczuwa stres w ciąży? Najczęściej:

  • szybciej bije jej serce
  • głębiej oddycha
  • bardziej się poci
  • cierpi na bóle głowy
  • odczuwa nudności, wymiotuje, ma biegunkę
  • bolą ją mięśnie i klatka piersiowa

Te wszystkie objawy wpływają na samopoczucie dziecka. W bardziej zaawansowanej ciąży przyszła mama wie, kiedy jej maleństwo się zdenerwowało, ponieważ obserwuje jego wzmożone ruchy.

Co na stres w ciąży?

Jak radzić sobie ze stresem w ciąży? Co możesz zrobić, aby się zrelaksować i ukoić skołatane nerwy? Z pewnością nie sięgaj po kawę, papierosa ani nawet niewielką ilość alkoholu. Zamiast pomóc, tylko spotęgują napięcie i zaszkodzą dziecku. Jak zatem ratować się, kiedy twój organizm szaleje?

Drzemka

Przyszła mama ma prawo czuć się zmęczona i przeciążona. Krótki sen poprawi nastrój i obniży wartość kortyzolu w organizmie. 

Książka, muzyka, film

Postaraj się wyciszyć. Sięgnij po ulubioną książkę, włącz ulubioną płytę lub komedię, którą chcesz obejrzeć od dawna. Pomogą się zrelaksować.

Aktywność fizyczna

Jeśli ciąża nie jest zagrożona, nie musisz leżeć w domu. Idź na spacer! Ruch to dobry sposób na stres w ciąży. Joga uczy technik relaksacyjnych, które możesz potem wykorzystać podczas porodu. Z kolei pływanie odciąża kręgosłup. Pomogą też ćwiczenia rozciągające.

Masaż

Masowanie karku i ramion doskonale odpręża i jest bezpieczne w ciąży.

Kąpiel

Woda działa uspokajająco, reguluje oddech i tętno. Zamiast szybkiego prysznica wybierz zatem chwilę relaksu w wannie pełnej aromatycznej piany.

Oddychanie

W sytuacji stresowej spróbuj przywołać miłe skojarzenia. Może polanę skąpaną w słońcu albo brzeg morza? Skup się na wdechu i wydechu. 

Dieta

Pamiętaj, że to co jesz, je również twoje dziecko. Zadbaj, by twoje menu było zróżnicowane i nie brakowało w nich produktów pełnoziarnistych, bogatych w białko i żelazo oraz warzyw i owoców.

Zioła

Dobrym sposobem na stres w ciąży są niektóre zioła. Z pewnością dziecku nie zaszkodzi napar z melisy. Wywar możesz przyrządzić sama lub kupić gotową herbatkę.

Rozmowa

Stresujesz się w ciąży? Daj sobie pomóc. Może pomoże rozmowa z partnerem, mamą albo przyjaciółką. Jeśli nie znajdujesz wsparcia ze strony bliskich, można warto rozważyć wizytę u psychologa.

Leki uspokajające

Jeśli tradycyjne metody radzenia sobie ze stresem zawodzą, skonsultuj się z lekarzem, który po przeprowadzeniu wywiadu może zaproponować leki uspokajające.

Bądź na bieżąco! Polub Chillizet na Facebooku

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Więcej newsów