Jesteś przygnębiony i nie masz na nic siły? To może być przesilenie jesienne

Magdalena Barszczak 18.09.2019 AKTUALIZACJA: 18.09.2019
smutna kobieta na spacerze jesienią
Fotografia: Shutterstock

Przesilenie jesienne to zespół symptomów psychicznych i fizycznych spowodowanych zmniejszeniem ilości światła słonecznego. Apatia, senność czy wahania nastroju mogą skutecznie zniechęcić do działania. Jak sobie radzić z przesileniem jesiennym? Sprawdź!

Przesilenie jesienne to szereg objawów psychicznych i somatycznych związanych ze zmianą pogody. Ciągłe zmęczenie, rozdrażnienie, spadek aktywności, a nawet wypadanie włosów to symptomy osłabienia i przemęczenia organizmu. Tendencje do stanów obniżonego nastroju mają szczególnie meteopaci. Zobacz, jak się objawia przesilenie jesienne i jak z nim walczyć.

Jesień i wiosna to okres ogromnych zmian w pogodzie. O ile w trzecim kwartale roku przyroda stopniowo budzi się do życia, jest coraz cieplej i jaśniej, pod koniec roku jest odwrotnie. Jeśli cierpimy z powodu przesilenia wiosennego, istnieje duże prawdopodobieństwo, że odczujemy także zmiany pogody jesienią.

Zobacz także: Przesilenie wiosenne - jak sobie radzić z objawami przemęczenia?

Przesilenie jesienne - data. Jakie są przyczyny pogorszenia samopoczucia?

Przesilenie jesienne nie jest chorobą, a zespołem objawów związanych ze zmianą rytmu w przyrodzie. Ciągle chce ci się spać, nie wysypiasz się, mimo że kładziesz się wcześnie do łóżka i brak ci energii? Za ten stan może odpowiadać przesilenie jesienne. Po długich dniach i słońcu nie ma śladu. Przychodzi jesień, a z nią zachmurzenie, ciągłe opady i szybko zapadający zmrok. To wszystko wystarczy, żeby nasze samopoczucie znacznie się pogorszyło.

Przesilenie jesienne związane jest ze zmianą rytmu dobowego. Nasz zegar biologiczny działa pod wpływem światła słonecznego. Krótsze, pochmurne dni wpływają na procesy hormonalne w naszym ciele. Podnosi się poziom melatoniny, który powoduje apatię i senność. Dlatego, kiedy robi się chłodniej, aby dodać sobie energii, tak chętnie sięgamy po słodycze.

Za początek przesilenia jesiennego uznaje się datę 23 września, czyli równonoc jesienną.

Przesilenie jesienne - objawy

W związku z przesileniem jesiennym w organizmie zachodzi wiele zmian przypominających objawy depresji. Ze względu na zmniejszoną ilość światła słonecznego doświadczamy osłabienia organizmu. Najczęstsze psychiczne symptomy jesiennego przesilenia to:

  • przygnębienie
  • apatia
  • rozdrażnienie
  • lęk
  • brak motywacji
  • ospałość
  • wahania nastroju
  • brak motywacji do działania.

Zobacz także: Miedź - tego pierwiastka nie powinno zabraknąć w organizmie. Dlaczego?

Przesilenie jesienne sprzyja infekcjom i zakażeniom górnych dróg oddechowych. Takiemu stanowi mogą towarzyszyć także inne objawy fizyczne:

  • wzmożony apetyt lub utrata łaknienia
  • senność
  • nasilone objawy napięcia przedmiesiączkowego
  • problemy ze snem lub bezsenność
  • osłabienie

Pamiętaj, że przesilenie jesienne trwa nie dłużej niż miesiąc. Jeśli gorszy nastrój wciąż się utrzymuje, warto poprosić o pomoc lekarza. Krótsze, chłodne dni mogą sprzyjać sezonowej depresji.

Przesilenie jesienne - jak sobie radzić?

Jesienią, kiedy pogoda drastycznie się zmienia, warto zadbać o aktywność fizyczną (najlepiej na świeżym powietrzu) i odpowiednio zbilansowaną dietę. Osłabienie organizmu mogą potęgować braki witamin (szczególnie z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i wit. C, która wzmacnia odporność) oraz minerałów, szczególnie magnezu, który poprawia koncentrację i łagodzi stres. W naszym jadłospisie powinny się też znaleźć świeże owoce i warzywa, kasze, ciemny ryż, rośliny strączkowe i ostrzejsze przyprawy, które pobudzą układ pokarmowy.

W czasie przesilenia jesiennego trzeba zadbać o to, by się ruszać. Aktywność fizyczna pobudza wydzielanie endorfin, co skutkuje poprawą samopoczucia.

Zadbajmy o dobry sen i nie przemęczajmy się. 8 godzin to optymalny czas, żeby wypocząć. Jeśli mamy taką możliwość, odpoczywajmy - nawet krótkie (20-minutowe) drzemki w ciągu dnia sprawią, że poczujemy się lepiej.

Chłodniejsze wieczory warto spędzić z książką oraz kubkiem gorącej herbaty. Ciekawym pomysłem będzie także dobry film obejrzany w towarzystwie bliskiej osoby czy aromatyczna kąpiel, która pobudzi zmysły i poprawi nastrój.

Dobrym sposobem na przetrwanie przesilenia jesiennego jest wzięcie urlopu wypoczynkowego w tym czasie. 

Jeśli objawy przesilenia jesiennego nie mijają, a twój nastrój wciąż się nie poprawia, warto poprosić o pomoc lekarza.

Zobacz także: Jod - jego niedobór może powodować choroby tarczycy. Źródła w żywności tego pierwiastka

Czujesz przygnębienie przed dłuższy czas? To może być depresja. Sprawdź, czy powinieneś wybrać się do lekarza

smutna kobieta cierpiąca na depresję
Rozwiąż quiz

Czujesz smutek i bezradność? Rozwiąż test Becka i sprawdź, czy masz depresję

smutna kobieta cierpiąca na depresję

1. Odczuwasz smutek i przygnębienie?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów