Naukowcy odkryli związek między snem a inteligencją. Ci, którzy chodzą spać wcześnie, mogą zacząć się martwić

Redakcja 26.01.2017
Kobieta w łóżku
Fotografia: ONS

Brak ochoty na sen i bycie aktywnym do późnych godzin nocnych nie musi być już dłużej powodem naszych zmartwień.

Dla wszystkich, którzy mimo usilnych prób wciąż mają problemy ze snem, a szczególnie z zaśnięciem o tak zwanej "ludzkiej" porze, naukowcy mają dobrą wiadomość. Nie trzeba już martwić się, że coś jest nie tak. A wręcz przeciwnie. Badacze dowiedli, że ci, którzy chodzą spać później są inteligentniejsi od tych, którzy chodzą spać wcześnie.

Tak, to nie żart. Jak donosi Dailymail.co.uk, naukowcy odkryli silny związek między snem a inteligencją. Gdy więc lubimy nocny tryb życia, a więc jesteśmy tak zwanym nocnym markiem, czyli nasza dyspozycja i chęć do wykonywania działań jest lepsza w nocy niż w ciągu dnia, oznacza to, że mamy wyższy poziom IQ. Kiedy jednak kładziemy się spać tuż po zmroku, to znak, że nasza inteligencja pozostawia wiele do życzenia.

Późno chodzisz spać? To bardzo dobrze!

Późno chodzisz spać? To bardzo dobrze!

Dawno, dawno temu...

Analiza Satoshi Kanazawy, znanego psychologa z London School of Economics sięga czasów starożytnych - wtedy działania praczłowieka ograniczały się do działań dziennych, kiedy to wyruszał, aby zdobyć pożywienie. Wnioski naukowca dowodzą, że prymitywni ludzie kładli się z zachodem słońca, a wstawali ze wschodem. To Słońce warunkowało godziny pracy, noc dawała jasny sygnał, że czas na sen.

"Przeciętne" umysły chętnie dostosowały się do tego wzorca snu. Z kolei te bardziej dociekliwe, głodne wiedzy i inteligentniejsze walczyły, aby zmienić ten schemat i utworzyć całkiem nowy, "nocny". Swoje wnioski naukowiec przedstawił w artykule zatytułowanym "Why night owls are more intelligent". Również, jak podaje "Psychology Today", wyniki badań prowadzonych na młodych obywatelach Stanów Zjednoczonych jasno wskazują, że ci, którzy chodzili spać późno zarówno w środku tygodnia, jak i w weekendy, mogli pochwalić się znacznie wyższym IQ.

Spokojnie, jeśli musimy wstawać do pracy skoro świt, nie musimy się martwić. Eksperyment został przeprowadzony w bezstresowych warunkach, a więc osoby, które brały w nim udział, nie miały żadnych zobowiązań. Wprost przeciwnie. Chodziły spać i wstawały, o której tylko chciały.

Nie wiadomo tylko, jak do rewelacji naukowców ma się popularne polskie powiedzenie, że "kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje". Dla bezpieczeństwa, na odkrycie badaczy radzimy patrzeć z przymrużeniem oka.