Naukowcy już wiedzą, jaka muzyka pomaga na bezsenność. Tego słuchaj przed snem!

Magdalena Barszczak 29.11.2018
kobieta podczas snu
Fotografia: Shutterstock

Nie możesz zasnąć? Te gatunki muzyczne sprawią, że zapomnisz o problemach ze snem.

Wiele osób uskarża się na problemy ze snem. Jeśli wszystkie domowe sposoby na bezsenność zawiodły - może czas spróbować muzyki? Z pewnością nie zaszkodzi. Naukowcy już wiedzą, jak długo należy spać, żeby się wyspać, a teraz poszli o krok dalej. Ustalili, jaka playlista sprzyja nocnemu wypoczynkowi.

Brytyjczycy z uniwersytetu w Sheffield przeprowadzili ankietę, w której sprawdzili, jak dany gatunek muzyczny działa na spokojny sen. Pod lupę wzięli ponad 600 osób. Okazało się, że aż 62 procent badanych cierpiących na bezsenność ratunku szukało w muzyce

Naukowcy podzielili badania na 4 kategorie: właściwości muzyki pomagające zasnąć, melodie najczęściej włączane przed snem, gatunki muzyczne wywołujące uczucie senności oraz piosenki pozwalające się wyłączyć i przestać odbierać bodźce zewnętrzne. Swoje wnioski opublikowali w czasopiśmie "Plos One".

Muzyka, która pomaga na bezsenność

Dzięki eksperymentowi udało się wyodrębnić 14 gatunków muzycznych oraz 545 wykonawców. Które przeboje najlepiej koiły nerwy w sypialni? Spośród przedstawicieli muzyki popularnej ankietowani najczęściej wskazywali Eda Sheerana, Coldplay i Briana Eno. Często wybierana była także muzyka poważna m.in. Wolfgang Amadeusz Mozart i Fryderyk Chopin.

Jakie gatunki muzyczne najlepiej sprawdzały się przed zaśnięciem? Najwięcej osób wybierało muzykę poważną (31,96 proc.) i rock (10,82 proc.). Nieco mniej pop (7,47 proc.), muzykę akustyczną (6,70 proc.) i jazz (6,19 proc.). Ankietowani "leczyli" bezsenność także muzyką filmową (5,93 proc.), ambientem (5,93 proc.), folkiem (5,15 proc.), muzyką instrumentalną (4,90 proc.) i indie (4,12 proc.). Kolejne pozycje w zestawieniu zdobyły: muzyka medytacyjna (4,12 proc.), metal (3,35 proc.), muzyka elektroniczna (2,58 proc.) i house (0,77 proc.).

A ty jakiej muzyki słuchasz przed snem?

Zagłosuj

Jakiej muzyki słuchasz przed snem?

Liczba głosów:

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

18 lat temu każdy je nucił. Pamiętasz te przeboje?

WSZYSTKO NA TEMAT: