Co trzecia osoba cierpi na awiofobię. Jak pokonać lęk przed lataniem?

Magdalena Barszczak 09.08.2019 AKTUALIZACJA: 09.08.2019
kobieta cierpiąca na lęk przed lataniem
Fotografia: Shutterstock

Czy można nauczyć się latać bez lęku? Zobaczcie, jak sobie radzić podczas podniebnych wojaży.

Dziś trudno wyobrazić sobie podróżowanie bez latania. W ciągu kilku godzin możemy przenieść się w miejsce oddalone od nas o tysiące kilometrów. Samolot wydaje się niezbędny - nie tylko, gdy chcemy odwiedzić odległe zakątki świata, ale także pilnie wyjechać w interesach. Co jednak, jeśli myśl o podróży tym środkiem transportu paraliżuje nas i nie jesteśmy w stanie się przemóc?

Zobacz także: Atak paniki. Co robić, gdy dopada nas lęk?

Lęk przed lataniem. Czego boją się pasażerowie?

Jak wynika z danych Instytutu Badania Opinii Publicznej, lęk przed lataniem, czyli awiofobię odczuwa niemal co trzecia osoba. Objawy mogą pojawić się już na kilka tygodni przed wylotem. Wilgotne dłonie, mdłości, krótki oddech, przyspieszone bicie serca, ból brzucha - to jedne z najczęstszych symptomów strachu przed wejściem na pokład samolotu. Pojawiają się katastroficzne wizje. "A co jeśli spadnie?" - powtarzamy w myślach, zadręczając się tym, co może się wydarzyć.

Osoba dotknięta tym problemem albo całkowicie unika tego doświadczenia, albo doświadcza olbrzymiego dyskomfortu na wszystkich wymiarach – w swoich myślach, ciele, emocjach, zachowaniu - tłumaczy psychoterapeutka Marta Noryśkiewicz, ekspert w pracy z lękiem przed lataniem.

Skąd tak naprawdę bierze się lęk przed lataniem? Przecież to o wypadkach drogowych słyszy się niemal codziennie, natomiast nikt nie zamartwia się godzinami przed wejściem do auta. Ryzyko śmierci podczas jazdy samochodem wynosi 1:112, a podczas podróży samolotem 1:8357 - wynika z danych Amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu. Mimo to i tak bardziej boimy się latać. Dlaczego?

Zobacz także: Klaustrofobia to lęk przed zamkniętymi pomieszczeniami. Jak ją leczyć?

Lęk przed lataniem u każdego z nas może objawiać się indywidualnie. Obawy na ogół mają różne źródła, najczęściej związane z osobistą historią i doświadczeniem. Pasażerowie mogą się bać konkretnych sytuacji, jakie mogą się wydarzyć podczas podróży samolotem, np. awaryjnego lądowania, turbulencji, burzy czy dekompresji kabiny, ale w większości przypadków obawiają się utraty bezpieczeństwa i sytuacji, w której nie będą miały wpływu na bieg wydarzeń i oddadzą się w ręce kompletnie obcych osób.

Lęk przed lataniem dotyczy strachu przed oddaniem kontroli- w tym przypadku oddaniem jej nieznanym osobom, siedzącym w kokpicie. Drugim ważnym aspektem wpływającym na lęk jest brak informacji związanych z samym zjawiskiem latania i tego, co dzieje się na pokładzie, np. czemu tak głośno pracują silniki? Dlaczego tak głośno wysuwa się podwozie lub czy burza może uszkodzić samolot? Trzecim czynnikiem jest obawa o swoje zdrowie uwięzione na 10 tysiącach i podstawowe, lękowe przekonanie „nikt mi nie może pomóc”. Boimy się także z powodu regularnego nagłaśniania przez media wypadków lotniczych, a także ze względu na negatywne doświadczenia - przeżyłam awaryjne lądowanie i już więcej do samolotu nie wsiądę - wyjaśnia Marta Noryśkiewicz.

Jak pomóc osobie, która boi się latać?

Czy strach przed lataniem można pokonać? To zależy od stopnia nasilenia lęku. Na pewno można próbować go złagodzić. Przed lotem zadbajmy o swoje samopoczucie. Bądźmy wypoczęci, najedzeni i nawodnieni. Dobrze jest mieć ze sobą przedmioty, za pomocą których odwrócimy uwagę od lęku, np. ulubioną playlistę w smartfonie, laptopa czy ciekawą książkę. Jeśli macie taką możliwość, poproście przyjaciela lub kogoś z rodziny, żeby poleciał z wami. Jeśli nie, porozmawiajcie z sąsiadem na pokładzie lub stewardesą. Powiedzcie im, że się boicie. To spowoduje, że poczujecie się bezpieczniej.

Jak sobie radzić w sytuacji ogromnego dyskomfortu w samolocie?

Najlepiej nauczyć się technik oddechowych, dowiedzieć się jak najwięcej o swoim lęku i nie bać się własnych reakcji - uważa Marta Noryśkiewicz.

Na portalu pokochajlatanie.pl możemy przeczytać, jak szybko zrelaksować się przed podróżą.

Napnij wszystkie mięśnie ciała w jednym momencie i wytrzymaj tak przez kilka sekund. Następnie szybko je rozluźnij i pozwól, aby twoje mięśnie pozostały rozluźnione. Jeśli chcesz, możesz powtórzyć ćwiczenie. Właściwe oddychanie również ma pozytywny wpływ na stan napięcia ciała. Należy uważać, aby wydech był kontrolowany i tak długi, jak to możliwe.

Pamiętajmy, że alkohol i środki nasenne sprawdzają się tylko doraźnie. Długoterminowe ich stosowanie tylko wzmacnia lęk.

Jeśli mimo stosowania powyższych technik osoba dotknięta lękiem przed lataniem nie jest w stanie poradzić sobie z problemem, warto rozważyć spotkanie ze specjalistą przeszkolonym w temacie lotnictwa. Wyposaży on pacjenta w techniki, które przydadzą się podczas lotu, np. pomoże przygotować specjalne nagrania na telefon o samokojącym charakterze.

Zobacz także: Jak wygląda pierwsza wizyta u psychiatry? Sprawdź, czego się spodziewać!

Odczuwasz smutek i przygnębienie? Sprawdź, czy powinieneś wybrać się do specjalisty

smutna kobieta cierpiąca na depresję
Rozwiąż quiz

Czujesz smutek i bezradność? Rozwiąż test Becka i sprawdź, czy masz depresję

smutna kobieta cierpiąca na depresję

1. Odczuwasz smutek i przygnębienie?

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów