Już 11 milionów Polaków cierpi na TATT. Popełniamy 5 podstawowych błędów

Magdalena Barszczak 21.09.2018
zmęczona kobieta w autobusie
Fotografia: Shutterstock

Przewlekłe zmęczenie to coraz bardziej powszechny problem. Jak sobie z nim radzić?

Kładziesz się spać przed północą, wstajesz rano, a mimo to nie masz na nic sił. Brzmi znajomo? Do tego odczuwasz problemy z koncentracją, apatię i znużenie. Być może dopadł cię syndrom TATT (tired all the time - ang.), czyli ciągłe zmęczenie.

Miliony wyczerpanych Polaków

Uczucie wyczerpania dotyczy aż 11 mln pracujących Polaków - donosi BBC Focus. U co najmniej 100 tys. z nich zdiagnozowano chorobę zwaną zespołem chronicznego zmęczenia. W 2015 roku Polacy wydali aż 1,5 mld na napoje energetyzujące. Dlaczego nie umiemy wypoczywać?

Zespół chronicznego zmęczenia to permanentne wyczerpanie - fizyczne i psychiczne. Chory nie ma energii, trudno mu się skupić, nie ma motywacji do działania. Okazuje się, że zmęczeni i zdekoncentrowani ludzie muszą wkładać o wiele więcej wysiłku w codzienne czynności. Chroniczne zmęczenie zwiększa też ryzyko zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie i choroby krążenia. Co zrobić zatem, żeby nauczyć się odpoczywać?

5 błędów, które sprawiają, że nie potrafimy wypocząć

1. Weekendowy jet lag

Uczyń sen jedną z najważniejszych czynności w ciągu dnia. Pamiętaj, że to naturalne lekarstwo na zmęczenie i darmowy kosmetyk. Choć pokusa, aby odespać w weekend wydaje się bardzo kusząca, zrezygnuj z tego. Rozregulujesz zegar biologiczny, co może spowodować zaburzenia w wydzielaniu hormonów. Efektem jest weekendowa ospałość i brak chęci do działania.

2. Siedzący tryb życia

Jesteś zmęczony, więc po pracy zalegasz na kanapie? To duży błąd! Naukowcy z Georgii ustalili, że osoby, które regularnie ćwiczą, rzadziej odczuwają zmęczenie. Ruch podnosi poziom dopaminy, serotoniny i noradrenaliny. Zamiast więc filmu i koca, może warto wybrać rower, spacer lub siłownię? Twój organizm ci podziękuje.

3. Nieprawidłowa dieta i używki

Kiedy potrzebujemy energii, sięgamy po coś słodkiego lub niezdrowe napoje energetyczne. Tymczasem, dzięki batonikowi uzyskamy "energetycznego kopa" tylko na chwilę. Jadłospis powinien być urozmaicony, bogaty w świeże warzywa, owoce oraz węglowodany złożone. Sprawdź też poziom żelaza i witaminy B w organizmie - ich niedobór może być odpowiedzialny za gorszy nastrój.

Nie pij alkoholu przed snem, na tzw. lepszy sen. Zamiast pomóc, zaszkodzisz sobie i obudzisz się zmęczony. Naukowcy udowodnili również, że kawa pobudza tylko wtedy, kiedy pije się ją regularnie. Odstawiona, prowadzi do pogorszenia samopoczucia.

4. Przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach

Przebywanie w pomieszczeniach ze sztucznym światłem wzmaga uczucie znużenia i zmęczenia. Dlatego warto robić przerwy, podczas których będziemy wychodzić na powietrze. Może warto skoczyć na lunch w mieście zamiast jeść przy biurku?

5. Stres

Nie od dziś wiadomo, że stres to nasz największy wróg. On również prowadzi do ciągłego zmęczenia, które z kolei też jest powiązane z zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Szacuje się, że 1,5 mln osób w Polsce cierpi na depresję.

Postaraj się zwolnić, zadbaj o równowagę między pracą a życiem prywatnym, poświęć chwilę bliskim i zadbaj o czas tylko dla siebie. Jeśli przykre objawy zmęczenia nie mijają, masz problemy ze snem, brak ci energii, odczuwasz lęk i masz natrętne myśli, koniecznie skontaktuj się ze specjalistą. 

Zagłosuj

Ile czasu poświęcasz na sen?

Liczba głosów:

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Więcej newsów