Proste i skuteczne sposoby na stres. Jak ujarzmić wroga?

Magdalena Barszczak 22.08.2018
zestresowana kobieta siedząca przy biurku
Fotografia: Shutterstock

Codziennie w pracy i w domu jesteśmy narażeni na skutki stresu. Co zrobić, żeby nie dać się negatywnym emocjom? Jak radzić sobie ze stresem? Dzięki tym poradom przetrwasz najgorsze.

Jak pokonać stres? To pytanie zadaje sobie każdy z nas. Niestety nerwy to nieodłączny element życia. Frustracja, niepokój i pośpiech, obawa, czy podołaliśmy obowiązkom w pracy. Trudności dnia codziennego. Nic dziwnego, że stres odbija się naszym życiu prywatnym. Często nie mamy wpływu na to, czego doświadczamy. Pozostaje nam tylko uzyskać wiedzę, jak radzić sobie ze stresem, żeby nie wpływał na nas destrukcyjnie.

Jeśli nie można wyeliminować przyczyny stresu, trzeba zrobić wszystko, żeby rozładować napięcie i uchronić się przed jego szkodliwym działaniem. Zobacz, jak radzić sobie ze stresem, żeby to on nie zaczął rządzić twoim życiem rodzinnym i towarzyskim.

Zobacz także: Spokojnie, to tylko lęk. Jak postępować podczas ataku paniki?

Jak radzić sobie ze stresem - sposoby na stres

Codziennie jesteśmy narażeni na stres w pracy i w domu. Zbyt dużo obowiązków, problemy rodzinne - kumulujemy w sobie złe emocje, a to odbija się na naszym zdrowiu. Jednak z walki ze stresem nie musimy wyjść jako przegrani? Oto kilka porad, jak dać się pokonać przez stres.

Umiejętnie zarządzaj czasem

Codziennie się spieszysz? Brakuje ci czasu na to, żeby odetchnąć. Nie masz czasu zjeść śniadania w pracy? Być może musisz lepiej się zorganizować. Mądry plan dnia to coś, co przyda się zabieganym mamusiom i tatusiom. Wstań wcześniej, aby nie zaczynać dnia bez śniadania. To się opłaci. Potem nie będziesz gonić w poszukiwaniu straconego czasu. Jeśli nie umiesz stworzyć pomocnego grafika, być może potrzebujesz szkolenia.

Bądź asertywna

Nie bierz na siebie dodatkowych obowiązków, jeśli wiesz, że im nie podołasz. Twój szef z pewnością to zrozumie i przydzieli twoją pracę komuś innemu. Jeśli się nie wyrabiasz w pracy, poproś o więcej czasu na wykonanie zadania.

Zachowaj równowagę między pracą o odpoczynkiem

Nie przynoś pracy do domu. Po przyjściu z biura postaraj się choć chwilę poświęcić na relaks. Nie lekceważ oznak zmęczenia. Twój partner, mąż czy dziecko też może brać udział w obowiązkach. Każdemu należy się odpoczynek.

Rób to, co ci sprawia przyjemność

Po pracy posłuchaj muzyki relaksacyjnej, poczytaj książkę, zagraj z dziećmi w grę planszową, obejrzyj film albo serial. Wieczorem zapal świece i weź aromatyczną kąpiel. Wypij lampkę wina.

Przestań się zamartwiać

Postaraj się odganiać czarne myśli. Analizowanie hipotetycznych reakcji szefa czy myślenie o problemach nie sprawi, że znikną, a tylko spowodują, że nie wypoczniesz. Działaj, a nie analizuj!

Nie przejmuj się opinią innych

Ktoś powiedział, że kolega jest lepszym pracownikiem. Sąsiadka stwierdziła, że źle opiekujesz się dziećmi? Puść ich opinię mimo uszu. 

Spędzaj czas z rodziną i bliskimi

Nic tak nie wzmacnia jak bliskość z osobami, które się kocha. Postaraj się być tu i teraz i nie zamartwiać, kiedy jesteś z nimi. Jeśli jednak coś cię trapi, nie duś tego w sobie. Rodzina też może być nieocenionym źródłem wsparcia.

Aktywność fizyczna

Raz dziennie poświęć czas na ulubioną aktywność fizyczną. Biegasz, ćwiczysz jogę, jeździsz na rolkach? Wysiłek wspaniale rozładowuje napięcie. Podczas aktywności fizycznej wzrasta poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia w naszej krwi, co sprawia, że czujemy się spokojniejsi i zadowoleni.

Wysypiaj się

Nie zarywaj nocy. Nic tak nie pomaga na skołatane nerwy jak dobry sen. 

Zobacz także: Nerwica serca - jakie są jej objawy i jak wygląda leczenie?

Jak radzić sobie ze stresem - dieta

Ważnym czynnikiem radzenia sobie ze stresem jest dieta. Nie jedz byle czego i dbaj o siebie! Kluczową witaminą, która wzmacnia układ nerwowy, jest witamina BWitamina B1 zapobiega depresji, witamina B2 dodaje energii, z kolei witamina B6 łagodzi stany lękowe. Znajdziesz je w kaszach, fasoli, brokułach (witamina B2), razowym pieczywie, awokado, wołowinie (witamina B6), drobiu i rybach.

Codziennie dostarczaj swojemu organizmowi świeżej porcji warzyw i owoców. Pomocne w walce ze stresem są flawonoidy zawarte w jabłkach, pomarańczach, grejpfrutach, winogronach, bananach, papryce, cykorii, selerze naciowym, kapuście i cebuli.

Dobra na stres jest również czekolada. Wybieraj jednak tę gorzką, z dużą zawartością kakao. Ten lubiany przez nas przysmak zawiera magnez, który wpływa na prawidłową pracę układ nerwowego. Magnez znajdziesz także w fasoli, kaszy gryczanej, grochu, szpinaku, orzechach, żółtym serze i bananach.

Węglowodany złożone to związki, które pozwalają utrzymać stężenie glukozy na stałym poziomie, a co za tym idzie poprawiają humor, ze względu na wyzwalanie się serotoniny. Znajdziesz je w pieczywie, makaronach, kaszach, ryżu, ziemniakach i fasoli.

Antystresowe działanie mają także produkty zawierające cynk, odpowiedzialny za prawidłową pracę mózgu. Chodzi głównie o owoce morza, chude mięso, groch czy kiełki pszenicy.

Niedobór wapnia też może sprawić, że komórki nerwowe są nadwrażliwe. W tym celu dieta powinna zawierać: nabiał, sardynki, brokuły, soję i fasolę.

Tryptofan - pod tą tajemniczą nazwą kryje się z kolei aminokwas potrzebny do produkcji neuroprzekaźników. Bogate w niego są głównie ryby morskie (halibut), nasiona dyni, słonecznika, orzechy ziemne, mleko czy płatki śniadaniowe.

Jeśli nie możesz się uspokoić, wypróbuje ziołowe herbatki z melisy i dziurawca.

Zobacz także: Jak leczyć nerwicę? Leki, psychoterapia i zioła

Jak radzić sobie ze stresem - techniki relaksacyjne

Traktujemy stres jako nieodłączny element naszego życia, jednak prawda jest taka, że stosując techniki relaksacyjne możemy zniwelować negatywne skutki stresu aż o 60 procent. Zrelaksowanemu i wypoczętemu człowiekowi dużo łatwiej stawić czoła codziennym wyzwaniom. Jak radzić sobie ze stresem za pomocą ćwiczeń? Poniższe techniki rozluźniają mięśnie, regulują oddech i uspokajają. 

Rozciągnij ciało

Podczas tego ćwiczenia można stać, siedzieć lub leżeć. Rozciągamy ciało tak, jak byśmy chcieli stać się dłużsi.

Rozluźnij barki

Siedzimy lub stoimy z wyprostowaną głową, rozluźnioną szczęką i ramionami. Oddychamy przez nos. Ramiona podnosimy tak, jakbyśmy chcieli dotknąć nimi uszu. Na koniec wykonujemy kilka okrężnych ruchów ramionami.

Rozluźnij szyję i kark

Kręcimy głową tak, jak byśmy chcieli narysować nosem symbol elipsy.

Skup się na wykonywanych czynnościach

Celebruj wykonywane czynności, bądź "tu i teraz". Jeśli pijesz herbatę, rób to uważnie.

nerwica
Rozwiąż quiz

Czy masz skłonności do nerwicy?

nerwica

1. Jak reagujesz, kiedy ktoś zrani cię swoimi słowami?

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów