Jakie fazy snu wyróżniamy i co musisz o nich wiedzieć?

Sylwia Kropiewnicka 07.02.2019 AKTUALIZACJA: 07.02.2019
Jakie fazy snu wyróżniamy i co musisz o nich wiedzieć?
Fotografia: Shutterstock

Ludzki organizm, aby zasnąć i się wyspać, przechodzi przez różne fazy snu. Czym charakteryzuje się każda z nich i jak wygląda cykl snu?

Sen jest specyficznym stanem. Pozwala nam się zrelaksować i odpocząć. W snach często wracają do nas nasze prawdziwe marzenia i pragnienia, które w codziennym życiu zostają zepchnięte do podświadomości. Kiedy człowiek zapada w sen, przechodzi przez poszczególne jego fazy. Jakie fazy snu wyróżniamy i czym charakteryzuje się każda z nich?

Zobacz także: Narkolepsja – czym się objawia i jak się ją leczy?

Fazy snu – jak wpływają na sen?

Aby zgłębić istotę faz snu, dobrze jest najpierw zastanowić się nad samym snem. Jest to bowiem stan obniżenia wrażliwości na bodźce, częściowej bezwładności i zwolnienia funkcji połączony ze zniesieniem świadomości. Sen występuje u człowieka i zwierząt w rytmie dobowym, na przemian z czuwaniem.

Wszystkie obrazy i odczucia, które towarzyszą nam we śnie nazywamy marzeniami sennymi.

Fazy snu to poszczególne etapy, przez które przechodzi nasz mózg, kiedy śpimy. Sen człowieka dzieli się na dwie fazy (NREM i REM), w trakcie których mózg wykazuje różne poziomy aktywności. To, czy sen faktycznie pozwoli nam wypocząć, zależy od tego, w jakiej jego fazie się wybudzimy.

Fazy snu – faza NREM

Faza NREM ma cztery stadia. W pierwszym z nich świadomość bodźców zewnętrznych maleje, pojawiają się niespójne myśli i wolne ruchy gałek ocznych w zapisie EEG. Jest to moment przed samym zaśnięciem.

Drugie stadium charakteryzuje się brakiem reakcji na bodźce zewnętrzne. Na tym etapie łatwo jest o wybudzenie. Stadium trzecie jest wstępem do głębokiego snu. Ostatnie, czwarte stadium przeplata się już z fazą REM. Wówczas pojawiają się obrazy, a u pewnych osób mimowolne lunatykowanie.

Kiedy już uda nam się zasnąć, w trakcie fazy NREM nasz mózg i organizm przygotowują się do marzeń sennych. Podczas tej fazy mózg wyłącza większość funkcji lub zmniejsza ich nasilenie. Zanika napięcie mięśni, ustają ruchy gałek ocznych, spada ciśnienie tętnicze i temperatura ciała, a oddech staje się regularny i rzadszy.

W tej fazie organizm zaczyna się regenerować, a do krwi uwalniany jest hormon wzrostu, który m.in. przyśpiesza gojenie się ran. Ten etap snu nie wystarczy jednak do całkowitego odpoczynku.

Można powiedzieć, że faza NREM jest fazą przygotowawczą do fazy REM.

Zobacz także: Czym jest świadomy sen i jak go wywołać?

Fazy snu – faza REM

To właśnie faza REM jest najważniejszą z faz snu. Pojawiają się w niej marzenia senne. Faza REM to specjalne stadium snu. W jej trakcie bodźce z zewnątrz docierają do organizmu w minimalnym stopniu i zazwyczaj są ignorowane.

W trakcie tej fazy mięśnie szkieletowe są całkowicie zwiotczałe po to, aby ciało nie wykonywało ruchów, które wykonuje we śnie. Zjawisko to nosi nazwę paraliżu sennego. Czasami zdarza się także tak, że ludzki mózg wybudzi się szybciej niż ciało, a paraliż senny nie zdąży ustąpić. Wówczas osoba pomimo tego, że już nie śpi, nadal nie może się poruszyć.

To właśnie faza REM umożliwia organizmowi pełny odpoczynek. Mózg, podobnie jak ludzki organizm na jawie, najlepiej regeneruje się w trakcie aktywnego odpoczynku. Zwiększona praca wykonywana przez mózg w fazie REM pozwala mu się zregenerować.

Naukowcy twierdzą także, że w tej fazie utrwalone zostają informacje, z którymi zetknęliśmy się w trakcie dnia.

Cykl snu

Faza NREM trwa około 80-100 minut. Po niej następuje faza REM, która trwa około 15 minut. W trakcie 7-8 godzin snu u osób dorosłych cykl ten zazwyczaj powtarza się 4-5 razy. Tylko taki złożony sen pozwala organizmowi wypocząć i skumulować energię na kolejny dzień.

Zobacz także: Mechanizmy obronne w psychologii – ułatwiają życie czy je utrudniają?

Zagłosuj

Ile godzin poświęcasz na sen?

Liczba głosów:

Sen jest w stanie wiele powiedzieć o naszych podświadomych pragnieniach. Podobnie jest w przypadku znaków zodiaku. Którym nie powinieneś ufać?

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'