Autohipnoza – do czego możesz ją wykorzystać?

Sylwia Kropiewnicka 18.01.2019
Autohipnoza
Fotografia: Shutterstock

Autohipnoza to samodzielne sterowanie swoją wyobraźnią. Jak osiągnąć taki stan?

Hipnoza to sprawdzony sposób m.in. na stres, a do czego wykorzystuje się autohipnozę? O autohipnozie mówi się w sytuacji, kiedy hipnotyzer w stan hipnozy wprowadza sam siebie. Hipnoza to bardzo specyficzny stan umysłu, na pograniczu jawy i snu, przy częściowym wyłączeniu świadomości. Czemu służy autohipnoza?

Zobacz także: Syndrom sztokholmski – na czym polega?

Autohipnoza – co to?

Aby zgłębić zjawisko autohipnozy, należy się na dłuższą chwilę zatrzymać przy pojęciu samej hipnozy, bowiem jest to dość specyficzny stan. To stan szczególnej relaksacji i podatności na komunikaty (sugestie) wypowiadane przez inną osobę.

Hipnoza często wykorzystywana jest w celach terapeutycznych. W znacznym stopniu przyczynia się ona do poprawy stanu zdrowia pacjenta. Pozwala pozbyć się nałogów, leczy takie schorzenia, jak nerwica oraz stany lękowe.

Kiedy już wiadomo, czym jest hipnoza, możemy wziąć pod lupę autohipnozę. Polega ona na samodzielnym wprowadzeniu się w taki stan, w którym będziemy mogli sterować swoją wyobraźnią i sprowokować zmiany w swoim umyśle.

Autohipnoza – efekty

Autohipnoza to bardzo przydatne narzędzie psychologiczne do wprowadzania zmian w zachowaniu. Może ona służyć także kontroli własnych myśli, poprawie nastroju oraz zwiększeniu koncentracji.

Podobnie, jak w przypadku innych rodzajów terapii dla niektórych osób wykorzystanie autohipnozy jest przełomowym momentem w powrocie do zdrowia, a innym niestety nie pomaga. Warto ją jednak wypróbować.

Celem wprowadzenia się w stan autohipnozy jest odłączenie się od rzeczywistości i zejście do „piwnicy” swojej podświadomości. Osoba, będąca w takim stanie, może ustalać swoje priorytety, podejmować różne decyzje, skupiać się na swoich pragnieniach oraz poprawiać sobie nastrój.

Podświadomość warunkuje wiele ludzkich zachowań. Są wśród nich reakcje na pewne okoliczności. W podświadomości gromadzone są także poprzednie doświadczenia, automatyczne działania oraz instynkty. Warto zaprogramować swoją podświadomość chociażby po to, aby umożliwić sobie zmianę swojego zachowania. Dlatego właśnie autohipnoza może być stosowana także w celach terapeutycznych.

Zobacz także: Psychoterapia – na czym polega i co należy o niej wiedzieć?

Autohipnoza – techniki

Są różne techniki wprowadzenia się w ten odmienny stan. Jakie? Na początek dobrym sposobem będzie ćwiczenie hipnozy z profesjonalistą. Jeśli jednak nie masz na to czasu czy zasobów, możesz wypróbować poniższe techniki.

  • Utrwalanie

Aby osiągnąć stan autohipnozy, patrz na punkt nad twoimi oczami. Skoncentruj się na nim i postaraj się wywołać lekkie rozmycie mentalne. Kiedy nadejdzie uczucie transu, pozwól mu się ponieść, skupiając się tylko na oddychaniu. Zacznij recytować swoje pozytywne cele.

  • Wizualizacja

Do tej techniki autohipnozy, będziesz potrzebować bodźca odniesienia. Może nim być szklanka, lampka, kartka papieru, a także wyimaginowana sytuacja. Pierwszym elementem tej techniki jest skupienie swojego spojrzenia na wybranym bodźcu i zrelaksowanie się. Postaraj się przejść od wrażeń fizycznych do mentalnych, aby wprowadzić się w stan spokoju i równowagi.

Kiedy już osiągniesz stan głębokiego relaksu, wejdź w wewnętrzny dialog. Daje to szansę zwerbalizowania rzeczy, które naprawdę chcesz osiągnąć.

  • Oddychanie

Kolejną prostą techniką autohipnozy jest kontrolowane oddychanie. Aby poprawnie je wykonać musisz poszukać spokojnego miejsca. Wybierz rozsądnie, ponieważ będzie to miejsce, które zawsze będziesz używać do autohipnozy. Twój umysł musi kojarzyć to miejsce z bezpieczeństwem po to, abyś mógł/mogła się zrelaksować i zejść do swojej podświadomości.

Kiedy będziesz już w swoim bezpiecznym miejscu, zacznij kontrolować swój oddech (wdech, wydech, zatrzymanie, wydech, zatrzymanie). Ten cykl najlepiej jest powtarzać od 5 do 5 razy. Po czym postaraj się pozostać zawieszona/y w tej pustce. Pamiętaj, że jest ona dla ciebie pełna możliwości, możesz w niej porozmawiać ze swoją podświadomością i zaprogramować ją dokładnie tak, jak chcesz.

Zobacz także: Biofeedback – na czym polega ten trening?

Zagłosuj

Jakie objawy depresji są dla ciebie najbardziej dokuczliwe?

Liczba głosów:

Młoda kobieta przygląda się swojemu odbiciu w lustrze.
Rozwiąż quiz

Czy masz osobowość narcystyczną? Koniecznie to sprawdź odpowiadając szczerze na pytania

Młoda kobieta przygląda się swojemu odbiciu w lustrze.

1. Jak często robisz sobie selfie?

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'