Masz prawo odmówić. Jak być asertywnym w pracy i nie tylko?

Magdalena Barszczak 02.10.2018
asertywna kobieta
Fotografia: Shutterstock

Asertywność to umiejętność wyrażania własnych uczuć i bronienia swoich praw bez poczucia dyskomfortu. Niektórzy sztukę tę opanowują całe życie. Czy można nauczyć się bycia asertywnym i jak to zrobić? Sprawdź!

Asertywność - co się kryje za tym tajemniczym słowem? Jeśli chcielibyście nauczyć się mówić nie, a wciąż sprawia wam to trudność, to znaczy, że musicie popracować nad swoją asertywnością. Jak to zrobić?

Co to jest asertywność?

Asertywność oznacza zdolność do wyrażania własnego zdania, uczuć i myśli przy jednoczesnym poszanowaniu praw i potrzeb innych ludzi. Niestety, ta ważna umiejętność komunikacyjna nie jest wrodzona. Ale możemy się jej nauczyć.

Termin ten przeciwstawia się uległości i agresji. Człowiek uległy ze względu na niską samoocenę czy lęk przed odrzuceniem rezygnuje z wyrażania swoich poglądów i pozwala na łamanie swoich praw. Człowieka agresywnego z kolei cechuje złość, gniew czy słowny atak.

Asertywność opisuje "złoty środek" między tymi postawami. Osoba asertywna broni własnych interesów i osobistych granic w sposób konstruktywny, dzięki czemu troszczy się o własne potrzeby, ale nie rani i nie powoduje cierpienia ani dyskomfortu innych.

Asertywność to m.in:

  • wyrażanie własnego zdania, poglądów, emocji, potrzeb
  • obrona i dochodzenie swoich praw
  • umiejętność odmawiania bez lęku i poczucia winy
  • umiejętność reagowania na krytykę i wyrażania jej
  • niepoddawanie się manipulacji
  • zdolność do przyjmowania pochwał i komplementów

Jak być asertywnym?

Masz problem z asertywnością? Chciałbyś coś powiedzieć, odmówić, ale boisz się oceny i konsekwencji? Jak być asertywnym bez lęku i poczucia winy? Asertywności uczymy się całe życie, konfrontując z różnymi sytuacjami społecznymi. Jakie cechy pomagają być asertywnym?

  • samoakceptacja
  • szacunek do siebie
  • adekwatna samoocena
  • poczucie własnej wartości
  • znajomość swoich mocnych i słabych stron

Samoświadomość pozwala nie być zależnym od chwilowych sukcesów oraz porażek i oceniać siebie realistycznie. Dzięki niej niestraszna nam krytyka i odrzucenie. Bycie asertywnym to niełatwa sztuka, ale raz opanowana, procentuje na wiele lat. Ludzie asertywni mają wysoki poziom satysfakcji z życia i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym.

Zobacz także: Wypalenie zawodowe - ten problem może dotyczyć również ciebie. Jak mu zapobiegać?

Asertywność - ćwiczenia, trening, psychoterapia

Jak nauczyć się asertywności? Jeśli masz problem z wyrażaniem własnego zdania, nie potrafisz odmawiać i cierpisz na samą myśl o formułowaniu własnych sądów, z pomocą może przyjść trening asertywności. Na rynku znajdziesz przeróżne kursy, warsztaty i szkolenia skierowane do różnych grup wiekowych i społecznych. Zajęcia odbywają się w grupach, dzięki czemu masz szansę "na gorąco" przećwiczyć nabyte umiejętności. 

Jeśli z jakichś powodów nie jesteś w stanie uczestniczyć w szkoleniach grupowych, np. paraliżują cię, możesz skorzystać z indywidualnych spotkań z terapeutą.

Trening asertywności - przydatne umiejętności:

  • nie oceniaj swojego rozmówcy, aby nie zajmował pozycji obronnej
  • w sytuacji konfliktowej nie krytykuj, odnoś się wyłącznie do swoich uczuć
  • broniąc swojego zdania, wyliczaj zawsze te same argumenty, nie przechodź do nowych
  • w przypadku agresywnej reakcji partnera rozmowy zachowaj spokój, zostawiając negatywne argumenty po drugiej stronie

Asertywność - w pracy

Jednymi z najczęstszych sytuacji, w których asertywność się przydaje, są sytuacje zawodowe. Jeśli odczuwasz stres w pracy, tym większe prawdopodobieństwo, że będziesz bał się zachować tam asertywnie. Takie zachowania można jednak przećwiczyć.

Wyobraź sobie, że rozmawiasz z szefem lub kolegą z pracy, wyrażając opinię, z którą ktoś się nie zgadza. Rozważ różne scenariusze - wyśmianie, krytykę, itp. Dzięki takim ćwiczeniom uodpornisz się, zdystansujesz do opinii innych, zyskasz dystans, przestaniesz bać się konfrontacji, a w realnej sytuacji zachowasz się asertywnie.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Asertywość quiz
Rozwiąż quiz

Czy jesteś asertywny?

Asertywość quiz

1. Czy boisz się występów przed publicznością?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'