Sauna sucha - ta forma wypoczynku ma wiele właściwości prozdrowotnych! Koniecznie sprawdź jakie

Sylwia Bagińska 26.03.2019 AKTUALIZACJA: 27.03.2019
Zdjęcie przedstawia suchą saunę a w niej rośliny lecznicze.
Fotografia: Shutterstock

Sauna sucha to bardzo przyjemny sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn. Ta forma rekreacji ma także inne zalety – koniecznie dowiedz się jakie!

Sauna sucha to sprawdzona metoda na uporanie się z wieloma schorzeniami i dolegliwościami. Warto z niej skorzystać, gdy jesteśmy zestresowani lub chcemy poprawić wygląd naszej skóry. Jednak z wizyt na saunie suchej nie wszyscy mogą skorzystać. Przeciwwskazania do stosowania tej formy rekreacji to między innymi choroby płuc, przeziębienie i niektóre choroby oczu.

Zobacz także: 5 dolegliwości, na które pomoże fototerapia. Co należy o niej wiedzieć? 

Sauna sucha – zalety z korzystania

Korzystanie z suchej sauny niesie za sobą wiele korzyści. Jedną z ni jest oczyszczenie organizmu z zalegających toksyn. Dodatkowo ta rekreacja relaksuje, rozluźnia i umożliwia odstresowanie się.

Dodatkowo korzystanie z sauny wspomaga odchudzanie i poprawia pracę serca. Regularne wizyty w saunie pozwalają uregulować ciśnienie i poprawiają także krążenie.

Sauna sucha – kalorie

Tak jak już zostało wspomniane wcześniej, regularne korzystanie z suchej sauny sprzyja odchudzaniu. W trakcie jednej wizyty w tym miejscu organizm może spalić nawet 300 kalorii.

Sauna sucha – wskazania

Sauna sucha jest szczególnie polecana przy:

  • Astmie oskrzelowej,
  • Przewlekłym reumatoidalnym zapaleniu stawów,
  • Zesztywniającym zapaleniu stawów kręgosłupa,
  • Dusznicy bolesnej naczynioruchowej,
  • Stan po zawale serca (minimum pół roku),
  • Nadciśnieniu tętniczym (ale tylko po konsultacji lekarskiej i wyrażeniu zgody przez lekarza prowadzącego),
  • Przewlekłym zapaleniu oskrzeli,
  • Niedrożności tętnic.

Sauna sucha czy parowa?

Sauna sucha w porównaniu do sauny parowej jest bardziej wymagającą formą rekreacji. Wpływ na to ma temperatura, która w saunie suchej jest znacząca wyższa. Zarówno jedna, jak i druga sauna ma bardzo podobne działanie oraz właściwości.

Ze względu na mniejszą ilość przeciwwskazań, sauna sucha jest częściej polecana przez lekarzy, niż sauna parowa. Dodatkowo w suchej saunie wilgotność powietrza jest niewielka – dla niektórych osób, jest to bardzo duża zaleta.

Należy jednak pamiętać, że regularne korzystanie z sauny suchej przyniesie bardzo szybko oczekiwane efekty.

Sauna sucha – jakie są przeciwwskazania

Korzystanie z sauny suchej nie jest polecane dla wszystkich. Przeciwwskazania do przebywania w saunie szwedzkiej to między innymi:

  • przeziębienie,
  • ostre stany astmatyczne,
  • gruźlica,
  • zaawansowane stadium chorób reumatycznych,
  • grypa,
  • inne choroby płuc,
  • ostre stany zapalne,
  • niewydolność serca,
  • niewydolność krążenia,
  • niewydolność wieńcową (ze stenokardią spoczynkową),
  • inne choroby serca,
  • jaskra,
  • guzy,
  • wrzody żołądka,
  • epilepsja (padaczka),
  • daltonizm,
  • choroby weneryczne,
  • choroby nowotworowe,
  • choroby tarczycy,
  • żylaki,
  • implanty,
  • stany po udarze,
  • stany po operacji.

Z suchej sauny nie można także korzystać po spożyciu alkoholu lub zażyciu innych używek (szczególnie narkotyków). Z tego rodzaju wypoczynku nie mogą korzystać także dzieci, które nie ukończyły 6. roku życia., a także osoby w podeszłym wieku.

Nie zaleca się także, aby z sauny suchej korzystały kobiety w trakcie miesiączki. Osoby, które przewlekle chorują i stosują leki, skorzystanie z sauny powinny skonsultować z lekarzem.

Sauna sucha – jak często można z niej korzystać?

Jedna wizyta w saunie powinna trwać maksymalnie 15 minut. Możesz ten czas podzielić i wchodzić np. trzy razy po 5 minut lub dwa razy po 7.

Jeśli nie istnieją żadne przeciwwskazania do korzystania z tej formy odpoczynku, z sauny można korzystać 2-3 razy w tygodniu.

Gdy w trakcie sesji na suchej saunie wystąpią niepokojące objawy, mowa o: osłabieniu, problemach z oddychaniem, czy zawroty głowy, należy powoli wyjść z sauny. Nie rób tego nagle i gwałtownie – to może tylko pogorszyć twoje złe samopoczucie.

Sauna sucha – jak z niej korzystać?

Jeśli wybierasz się na suchą saunę, o tym przedmiotach nie możesz zapomnieć:

  1. 2 ręczniki kąpielowe,
  2. Gąbka do mycia,
  3. Żel po prysznic,
  4. Klapki,
  5. Szlafrok.

Przed skorzystaniem z sauny suchej należy wcześniej rozebrać się, zdjąć biżuterię i zmyć makijaż. Kolejny krok to prysznic. Należy z niego korzystać zaraz przed wejściem to sauny, a nie np. godzinę wcześniej w domu.

Dokładnie wytrzyj się po kąpieli i nie wcieraj w skórę żadnych kremów, czy balsamów. Przed wejściem do sauny, należy także wysuszyć włosy.

W tego typu miejscach panuje strefa nagości – nie zaleca się, aby w saunie przebywać w kostiumie kąpielowym, czy bieliźnie – może to podrażnić skórę lub ją oparzyć. Klapki zdejmuje się przed samym wejściem. W saunie należy usiąść na ręczniku.

Zobacz także: Czy da się uniknąć kaca? A co zrobić, jeśli już nas dopadnie? Najlepsze sposoby na kaca

Uważaj na te przedmioty! Są skupiskiem ogromnej ilości bakterii! 

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów