Sauna parowa - czy każdy może z niej korzystać? Przeciwwskazania i zalety

Sylwia Bagińska 27.03.2019 AKTUALIZACJA: 27.03.2019
Młoda kobieta przebywa w saunie parowej.
Fotografia: Shutterstock

Sauna parowa to przyjemny sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn i poprawienie wyglądu naszej skóry. Jednak ta forma rekreacji ma jeszcze inne zalety – koniecznie dowiedz się jakie!

Sauna parowa zalecana jest szczególnie tym, którzy prowadzą stresujący tryb życia, nieprawidłowo się odżywiają lub chcą polepszyć swoje samopoczucie. Jednak jest wiele przeciwwskazań do korzystania z parowej sauny, między innymi: choroby serca, nerek, czy tarczycy.

Zobacz także: 5 dolegliwości, na które pomoże fototerapia. Co należy o niej wiedzieć?

Sauna parowa – zalety

Regularne korzystanie z sauny parowej niesie za sobą wiele korzyści dla zdrowia, a także wyglądu skóry. Częste wizyty w saunie parowej stymulują usuwanie zalegających toksyn z organizmu i produktów pochodzących z przemiany materii.

Inne zalety korzystanie z tej formy rekreacji to także niwelowanie nieprzyjemnych skutków stresu, wygładzenie i nawilżenie, a także uelastycznienie skóry. Wizyta w saunie parowej umożliwia także inhalowanie dróg oddechowych. Dodatkowe częste przebywanie w saunie parowej daje efekt biologicznej odnowy ciała.

Kolejne korzyści z przebywania w saunie parowej to także:

  • Wzmocnienie pracy serca,
  • Usprawnienie krążenia krwi,
  • Hartowanie organizmu,
  • Wzmocnienie układu odpornościowego,
  • Poprawa ogólnego samopoczucia.

Sauna parowa – jakie są wskazania do korzystania

Sauna parowa szczególnie jest zalecana przy:

  • Zapaleniu zatok,
  • Przewlekłym zapaleniu oskrzeli,
  • Reumatoidalnym zapaleniu stawów,
  • Zesztywniałym zapaleniu stawów kręgosłupa,
  • Poprawa wydolności krążenia,
  • Oczyszczenie organizmu.

Sauna parowa – przeciwwskazania do korzystania

Niestety nie każda osoba może korzystać tej formy odpoczynku. Z sauny parowej mogą korzystać tylko osoby całkowicie zdrowe. Przeciwwskazania do przebywania w parowej saunie to między innymi:

Gdy w trakcie przebywania na saunie parowej pojawiają się niepokojące objawy, np. zawroty głowy, czy ogólne osłabienie, należy powoli opuścić łaźnie. Nie można robić tego gwałtownie i nagle, gdyż może to pogorszyć sytuację. W takich momentach bardzo ważne jest także to, aby odpocząć i uspokoić oddech.

Sauna parowa czy sucha – którą wybrać?

Sauna parowa w porównaniu do sauny suchej, jest mniej wymagającą formą rekreacji. Wpływ na to ma temperatura, która w saunach parowych jest znacznie niższa.  Należy jednak wspomnieć, że zarówno parowa i sucha sauna mają bardzo podobne działanie prozdrowotne.

Jednak ze względu na większą ilość przeciwwskazań do przebywania w saunie parowe, to sauna sucha jest częściej polecana przez lekarzy. Ponadto w parowe saunie jest o wiele większa wilgotność powietrza – dla niektórych osób jest to wada.

Sauna parowa – temperatura

W saunie parowej w porównani do suchej jest o wiele mniejsza temperatura – około 40-50 stopni Celsjusza. Wilgotność w takim miejscu to 100%.

Jedno wejście do sauny parowej powinno trwać maksymalnie 15 minut. Natomiast cała sesja nie powinna być dłuższa niż 30 minut.

Z tej formy rekreacji powinniśmy korzystać do 2-3 razy w tygodniu.

Sauna parowa – jak z niej korzystać?

Przed regularnym korzystaniem  sauny parowej, wcześniej należy skonsultować się z lekarzem, który stwierdzi czy są jakieś przeciwwskazania. Jeśli możesz korzystać z tej formy rekreacji koniecznie pamiętaj o kilku zasadach:

  1. Przed wizytą w saunie parowej nie należy jeść obfitego posiłku. Należy jednak pamiętać, że nie można z niej korzystać także na czczo.
  2. Z sauny nie można korzystać po intensywnym wysiłku fizycznym.
  3. Przed sauną nie można pic napojów alkoholowych i stosować innych używek.
  4. Przed kąpielą warto zmyć z ciała wszelkie kosmetyki, a następnie wziąć chłodny prysznic.
  5. W saunie powinno przebywać się bez ubrania (zarówno strój kąpielowy, jak bielizna mogą podrażnić skórę).

Do sauny należy wziąć prysznic oraz klapki. Korzystając z tego typu miejsc powinno się siedzieć lub leżeć na ręcznikach – spływający pot wchłonie się w ręcznik, a nie w ławeczki. Natomiast noszenie klapek zapobiegnie przed grzybicą stóp.

Zobacz także: Morwa biała nie tylko na odchudzanie, pomaga także przy wielu innych dolegliwościach i schorzeniach?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów