Wegetarianizm, ta dieta ma wiele zdrowotnych korzyści!

Nastazja Bloch 07.12.2018
Wegetarianizm, ta dieta ma wiele zdrowotnych korzyści!
Fotografia: Schutterstock

Wegetarianizm to nic innego jak wyłączenie z diety mięsa, ryb i owoców morza oraz produktów takich jak smalec czy żelatyna. Czy całkowite wykluczenie mięsa jest zdrowe dla naszego organizmu? W Internecie krąży wiele mitów, które skutecznie mogą nas zniechęcić do przejścia na wegetarianizm. Jaka jest prawda?

Dieta wegetariańska jest bardzo korzystna dla naszego zdrowia. Jednym warunkiem są odpowiednio dobrane i zbilansowane posiłki. Przechodząc na wegetarianizm, warto dowiedzieć się, jak się żywić, aby dostarczyć organizmowi odpowiednia ilość makro i mikro elementów oraz obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne.

Wegetarianizm to monotonne jedzenie-MIT

Mięso zniknie z twojego talerza ale nie oznacza to, że teraz twoja dieta będzie nudna i monotonna. Tak naprawdę większość mięsnych dań można w łatwy sposób przerobić na wegetariańską wersję. Słyszeliście już o wege bigosie, łososiu z marchewki czy mielonym z kalafiora? To tylko przykłady, takich dań jest o wiele więcej.

Zobacz także: 4 przepisy na gulasz z bakłażanem, wersji wegetariańskiej i mięsnej!

Wegetarianizm wiąże się z niedoborem białka-MIT

Wszystko zależy od tego, jak się odżywiasz. Dieta dostarczająca odpowiednie ilości kalorii dostarcza też odpowiednią ilość białka. Jego nadmierne spożywanie wcale nie jest dobre dla naszego organizmu. Niestety przeciętny mieszkaniec zjada dwa razy więcej białka niż potrzebuje narażając się na choroby przewlekle.

Białka zwierzęcego nie da się zastąpić- MIT

Wśród ludzi panuje błędne przekonanie, że produkty bogate w białko, to tylko te pochodzenia zwierzęcego. Badania udowodniły jednak, że białko soi zawiera wszystkie aminokwasy, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dodatkowym atutem przemawiającym na rzecz soi jest brak ciał purynowych i cholesterolu.

Wegetarianizm to dieta uboga w żelazo i wapń- MIT

Myślisz, że głównym źródłem wapnia jest mleko, a żelazo występuje tylko w mięsie? To kolejny mit. Wapń dużo lepiej wchłania się z pokarmów roślinnych niż z nabiału. Najwięcej jest go w zielonych warzywach (brokuły, szpinak, jarmuż) oraz w maku, migdałach i figach. Żelazo znajdziesz we wszystkich rodzajach sałat, strączkach (tj. soczewica, fasola, soja) oraz orzechach i pestkach dyni.

Wegetarianizm – co jeść, aby być zdrowym?

Jeśli zdecydowałeś się na odstawienie mięsa pamiętaj, oprócz warzyw i owoców jedz również produkty zbożowe i mleczne. Najlepiej wybierać razowe pieczywo z dodatkiem nasion, kasze i ciemne makarony. Dietę warto wzbogacać przekąsami w postaci orzechów.

Kontrowersyjna zagadka – soja, jeść czy nie jeść?

Soja jest bogata w białko, mikroelementy (żelazo, magnez, fosfor) oraz witaminy, szczególnie B12, której niedobór przyczynia się do powstania anemii. Czy te zalety powodują, że powinniśmy spożywać soję codziennie? Nie, nadmiar fosforu znajdującego się w jej ziarnach powoduje zaburzenia gospodarki wapniowej. Przyczynia się także do wola tarczycy, przez tioglikozydy, które zaburzają syntezę hormonów tarczycy. Ponadto soja jest wysokokaloryczna i ciężkostrawna. Dlatego warto zachować umiar i jeść produkty sojowe w odpowiednich ilościach.

Zobacz także: Zadziwiające zależności między odstawieniem mięsa a utratą wagi! 

Wegetarianizm – korzyści

  • eliminuje uczucie ciężkości
  • poprawia stan cery, włosów i paznokci
  • zmniejsza ryzyko zawału serca
  • chroni przed rakiem,
  • pomaga schudnąć
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, nadciśnienie

Wegetarianizm – przeciwwskazania do stosowania diety

  • dzieci i młodzież
  • kobiety w ciąży i matki karmiące
  • starsi ludzie
  • osoby ciężko pracujące fizycznie

 Zobacz także: Czy życie bez mięsa jest możliwe?

 Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jaką dietę stosujesz?

Liczba głosów:

Poznaj produkty spożywcze, które chronią nas przed rakiem. Warto po nie sięgnąć dla własnego zdrowia. Charakteryzują się działaniem przeciwnowotworowym, a dodatkowo wyśmienicie smakują!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Peganizm-dieta-ktora-bedzie-hitem-2019-roku-12894'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Przez-miesiac-zywil-sie-tylko-w-McDonalds-Zobacz-co-stalo-sie-z-jego-cialem-13194'
2 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-dziewczyna-schudla-93-kilogramy-Jej-cialo-zmienilo-sie-nie-do-poznania-13190'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
5 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-zupowa-zasady-jadlospis-efekty-10102'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Malgorzata-Kozuchowska-ma-diete-ukladana-na-bazie-kodu-genetycznego-13142'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-24latka-schudla-58-kg-w-11-miesiecy-Zmienila-sie-nie-do-poznania-12910'
8 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
14 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'