W czym jest żelazo? Podpowiadamy, jakie produkty należy jeść, aby uniknąć anemii!

Julita Buczek 11.07.2018
szpinak w diecie
Fotografia: Fotografia Pixaby

Żelazo to jeden z głównych składników mineralnych naszego organizmu, jeśli go zabraknie, możesz zachorować na poważną chorobę. Sprawdź, jak temu zapobiec!

Żelazo jest jednym z podstawowych minerałów w organizmie człowieka. Odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie, ponieważ bierze czynny udział w produkcji czerwonych krwinek (nazywanych erytrocytami).

Zobacz też: Dieta ubogoresztkowa sprawi, że twój organizm poczuje się zdecydowanie lepiej!

Zapotrzebowanie na żelazo wynika z różnych czynników. Może to być wiek, płeć, a także ogólny stan zdrowia. Najlepsza wchłanialność żelaza występuje podczas jedzenia odpowiednio zbilansowanych posiłków.

W czym jest żelazo?

Żelazo w pożywieniu możemy podzielić na dwa rodzaje:

  • pochodzenia roślinnego,
  • pochodzenia zwierzęcego.

Zobacz też:  Dieta oczyszczająca jelita. Dzięki niej zrzucisz zbędne kilogramy!

Należy również mieć na uwadze fakt, że żelazo wchłaniane z mięsa jest zdecydowanie lepiej przyswajalne niż te z produktów roślinnych. Dodatkowo przyswajalne żelazo zwiększa obecność witaminy C oraz kwasów organicznych.

Najlepszym źródłem żelaza jest:

  • wątroba (wołowa, wieprzowa, drobiowa),
  • chude mięso (wieprzowe lub wołowe),
  • żółtka jaj,
  • kakao,
  • orzechy (pistacje, dyni lub słonecznika),
  • masło sezamowe,
  • morele, jabłka, śliwki, jagody,
  • biała fasola, natka pietruszki, szpinak, brokuły,
  • otręby ryżowe, otręby pszenne,
  • makrela, śledź, sardynki.

Dostarczanie żelaza w trakcie ciąży

Wszystkie wyżej wymienione produkty powinny być uwzględniane w dietach ciężarnych. Produkty z dużą ilością żelaza, powinny być podstawą w diecie u ciężarnych kobiet. Niedobór żelaza w trakcie ciąży grozi anemią, dlatego dieta na anemię ma ogromne znaczenie w połogu.

Przyczyny niedoborów żelaza

Niedobór żelaza może być spowodowany złą dietą, która nie uwzględnia w produktach tego pierwiastka, a także w wyniku obfitych miesiączek. Często może pojawić się u wegetarian, dlatego tutaj szczególnie trzeba zwrócić uwagę na inne produkty, które posiadają ten pierwiastek.

Objawy niedoboru żelaza

Niedobór żelaza na samym początku może objawiać się:

  • zmęczeniem,
  • sennością,
  • brakiem koncentracji,
  • bólami głowy,
  • kołataniem serca,
  • łamliwością paznokci,
  • wypadaniem włosów,
  • anemią.

Zobacz też: Dieta odkwaszająca - to właśnie ona przywróci równowagę w twoim organizmie

Przykładowy jadłospis bogaty w żelazo

Jeśli stwierdzisz u siebie wyżej wymienione objawy, koniecznie skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem, którzy dobiorą odpowiednią dietę i suplementy. Przykładowy jadłospis znajdziesz poniżej!

Śniadanie

  • Pieczywo chrupkie z pastą z wątróbki drobiowej ze słonecznikiem, ogórkiem i świeżą papryką, szklanka kakao z chudym mlekiem

II śniadanie

  • Rolada drożdżowa z masą makową (80 g), koktajl jogurtowy z malinami

Obiad

  • Kotleciki z jaj w sosie pieczarkowym, kasza gryczana, surówka z czerwonej kapusty z rodzynkami i brzoskwinią

Kolacja

  • Befsztyk tatarski, pieczywo chrupkie, sałatka z papryki konserwowej

Przepisy na dania bogate w żelazo

Sałatka z selera, sera żółtego i orzechów

Składniki:

  • seler marynowany 1 słoik,
  • ser żółty twardy 150 g,
  • ananas w plastrach 1/2 puszki,
  • jabłko 1 szt.,
  • morele suszone 50 g,
  • żurawina suszona 50 g,
  • orzechy włoskie bez łupin 50 g,
  • majonez 1 łyżka,
  • sok z cytryny 1 łyżeczka,
  • sól.

Przygotowanie:

  1. Selera odcedź z zalewy na sitku.
  2. Ananasa pokrój w kawałki, ser żółty w cienkie paski.
  3. Morele i orzechy drobno pokrój.
  4. Do selera dodaj pozostałe składniki, wymieszaj sałatkę i dopraw.

Wątróbka z sosem warzywno-grzybowym

Składniki:

  • wątróbka wieprzowa 200 g,
  • ziemniaki 900 g,
  • mąka pszenna 300 g,
  • mąka ziemniaczana 30 g,
  • jajo 1 szt.,
  • sól.

Przygotowanie:

  1. Wątróbkę umyj, pokrój w niewielkie kawałki, włóż do wrzącej, osolonej wody, gotuj ok. 10 min, ostudź.
  2. Ziemniaki umyj i ugotuj w mundurkach. Ostudzone ziemniaki obierz, zmiel razem z wątróbką.
  3. Do masy dodaj mąkę pszenną i ziemniaczaną, jajo i szczyptę soli. Szybko zagnieć ciasto. Z ciast uformuj podłużne wałki, spłaszcz je i skośnie pokrój.
  4. Kopytka gotuj we wrzącej, osolonej wodzie ok. 3 minut od wypłynięcia.
  5. Podawaj gorące z dowolnym sosem i surówką.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Autor: Julita Buczek

Oceń artykuł
TEMATY:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów