Regularne ćwiczenia nie wystarczą, aby schudnąć. Kluczem do sukcesu jest dieta wzmacniająca odporność

Redakcja 11.05.2017
Jedzenie
Fotografia: Pexels

Należy jednak pamiętać o jednej zasadzie. Jesteś tym, co jesz. 

Kiedy nadchodzi wiosna, a wraz z nią cieplejsze dni, wiele osób rozpoczyna walkę z nadprogramowymi kilogramami. Żeby jednak móc cieszyć się szczupłym i jędrnym ciałem, często wcześniej trzeba się trochę napracować.

Choć regularnie ćwiczenia potrafią zdziałać cuda, nie bez znaczenie jest również odpowiednia dieta. Okres wiosenny i wczesne lato to idealny moment, żeby wzmocnić odporność organizmu. Im więcej dostarczymy mu witamin i mikroelementów, tym dłużej będziemy w pełni cieszyć się latem.

Dobra dieta kluczem do sukcesu

Aby móc w pełni cieszyć się urokami wiosny i lata, powinniśmy zadbać o to, co mamy na talerzu i pamiętać, że jesteśmy tym, co jemy.

Dieta wspomagająca odporność powinna dostarczać zwiększoną dawkę witamin i mikroelementów wzmacniających nasz układ odpornościowy, gdyż sposób odżywiania wpływa na układ immunologiczny – powiedziała Marta Krasoń-Wejman, dietetyk z Carolina Medical Center.

Aby więc bezboleśnie wybudzić się z zimowego letargu i rozpocząć zdrową wiosenną dietę, powinniśmy wyposażyć naszą kuchnię w kilka niezbędnych składników. Przede wszystkim nie możemy zapomnieć o witaminach.

Każdego dnia powinniśmy jeść przynajmniej 500 gram warzyw i 300 gram owoców. Im bardziej są czerwone, pomarańczowe, czy zielone, tym lepiej, bo zawierają więcej tak bardzo potrzebnych witamin antyoksydacyjnych. Dobrym i niezwykle smacznym dostarczycielem witamin są koktajle warzywno-owocowe.

Nie można też zapominać o chłodnikach przygotowywanych na bazie kefirów i maślanek  z dodatkiem warzyw oraz ziół lub na słodko z owocami i aromatycznym cynamonem – powiedziała doktor Marta Krasoń-Wejman z Carolina Medical Center.

Nie warto też kupować warzyw i owoców na zapas, bo kluczowe znaczenie ma ich świeżość.

Jesteśmy tym, co jemy
Fotografia: Pixabay

Jesteśmy tym, co jemy 

Z probiotykami za pan brat

Źródłem cennych probiotyków są przede wszystkim produkty mleczne, dlatego warto kupić kefiry i jogurty. Ich regularne spożywanie naładuje nasz organizm dużą dawką pozytywnej energii, uchroni go przed wniknięciem do niego patogenów i zadba o prawidłową pracę jelit.

Aby probiotyk mógł spełnić swoje zadanie, musimy zadbać o jego właściwe odżywienie. Tę rolę spełniają prebiotyki – niepoddające się trawieniu składniki pokarmowe, którymi odżywiają się probiotyki. Znajdziemy je chociażby w cykorii, pomidorach, cebuli, szparagach, czosnku, bananach, orzechach ziemnych, czyli w tych składnikach, z których wyczarować można smaczną, prawdziwie wiosenną sałatkę.

Gwarancja siły

Zmieniając swój jadłospis w okresie wiosny i lata, często zapominamy o składnikach, których nie powinno w nim zabraknąć. Ba! Ich brak może poważnie odbić się na naszym zdrowiu. Mowa o cynku, żelazie i kwasach omega-3.

Jeśli więc chcemy, aby nasz organizm nie miał problemów ze zwalczaniem wirusów, bakterii, grzybów i pasożytów, niech na naszym talerzu znajdzie się chude mięso i ryby, mleko i jego przetwory, produkty zbożowe z pełnego przemiału, nasiona roślin strączkowych, jaja i warzywa. Czyli wszystko to, co zawiera w sobie tak bardzo potrzebny cynk.

Równie ważne jest żelazo, którego niedobór może prowadzić do anemii. Jest również czynnikiem ryzyka zwiększonej podatności na zakażenia. 

Nie każde źródło żelaza jest jednak takie samo. W wielu artykułach spożywczych znajduje się żelazo hemowe, które przyswaja się w 30 procentach gorzej niż żelazo niehemowe. Ponieważ żelazo hemowe obecne jest w produktach zwierzęcych, najlepsze źródło żelaza stanowią: podroby, głównie wątróbka, mięso (zwłaszcza cielęcina i wołowina) i przetwory mięsne, ryby, drób. Żelazo niehemowe znajdziemy w żółtkach jaj, pełnych ziarnach zbóż (mąka, chleb z pełnego przemiału, kasze gruboziarniste, otręby pszenne, orkiszowe, zarodki pszenne) w warzywach zielonych (szpinak, nać pietruszki, szczypior) oraz boćwinie i burakach. Warto pamiętać, że wchłanianie żelaza ogranicza nadmierne spożycie kawy, herbaty, pokarmów bogatych w błonnik – powiedziała dietetyk Marta Krasoń - Wejman z Carolina Medical Center.

Nie powinniśmy też zapominać o wspomnianych wcześniej kwasach omega-3, które mają zbawienny wpływ na naszą odporność. Znajdziemy je w oleju lnianym, rzepakowym, sojowym, w roślinach liściastych, orzechach, makreli i innych tłustych rybach, które są źródłem kwasu eikozopentaenowego i kwasu dokozoheksaenowego.

Aby więc cieszyć się dobrym zdrowiem w ciepłe dni i móc dłużej rozkoszować się słonecznym latem, warto zadbać o zbilansowaną dietę i nie zapomnieć o odpowiednim nawodnieniu organizmu, czyli piciu minimum 2 litrów wody dziennie.

Kiedy więc będziemy przeczesywać sklepowe półki, warto w koszyku umieścić te produkty, które są bogate w:

BETA-KAROTEN (marchewka, wszystkie odmiany sałaty, natka pietruszki, kalarepa, liście szpinaku)

WITAMINĘ C (młode ziemniaki, papryka, rzepa, pomidory)

KWAS FOLIOWY (szpinak, kapusta, brokuły, szparagi)

POTAS (rzodkiewka, surowe buraki, brukiew, bakłażany, cukinia, czosnek, koperek zielony).

Zawsze warto dbać o zbilansowaną dietę
Fotografia: Pixabay

Zawsze warto dbać o zbilansowaną dietę 

 Najważniejsze – naturalne

Jak widzimy, zdrowa dieta jest nie tylko bardzo zróżnicowana, ale też dość obfita. Aby każdego dnia włączyć do naszych posiłków wszystkie niezbędne mikroelementy, trzeba jeść naprawdę sporo: prawie kilogram warzyw i owoców, do tego nabiał, tłuste ryby, mięso, zdrowe tłuszcze, jaja, strączki, kasze i wiele innych.

Te wszystkie produkty mają jeszcze jedną cechę wspólną: nie są w ogóle przetworzone, lub są przetworzone w minimalnym stopniu – należy pamiętać, że w czasach, w których łatwiej w supermarkecie kupić jedzenie z fabryki, niż z pola, tylko produkty nieprzetworzone zapewnią nam gwarancję najlepszych wartości odżywczych. Smacznego! 

Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej Carolina.pl

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Choroby/GIS-wycofuje-ze-sprzedazy-naczynia-bambusowe-15477'
1 string '/Zdrowie/Choroby/Borelioza-objawy-fazy-badania-leczenie-neuroborelioza-8094'
2 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-oparzenia-5-skutecznych-metod-8125'
3 string '/Zdrowie/Psychologia/Nerwica-objawy-somatyczne-fizyczne-psychiczne-8130'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Ciagle-zmeczenie-jakie-moga-byc-przyczyny-10704'
5 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
6 string '/Zdrowie/Choroby/MCV-morfologia-norma-niski-i-wysoki-poziom-co-oznacza-12238'
7 string '/Zdrowie/Choroby/Podwyzszone-monocyty-na-jakie-choroby-wskazuja-11996'
8 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-ketogeniczna-nie-jest-dla-wszystkich-Sprawdz-czy-mozesz-ja-stosowac-9612'
9 string '/Zdrowie/Psychologia/Socjopata-kto-to-cechy-w-zwiazku-jak-postepowac-leczenie-Socjopata-a-psychopata-13466'
10 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-tradzik-domowe-leczenie-medycyna-naturalna-cera-zaskorniki-9783'
11 string '/Zdrowie/Choroby/MCH-w-morfologii-krwi-norma-nieprawidlowe-stezenie-przyczyny-12261'
12 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Domowe-sposoby-na-bol-ucha-u-dziecka-i-doroslego-czosnek-do-ucha-9692'
13 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-przeczyszczenie-leczenie-domowe-medycyna-naturalna-9751'
14 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
15 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Sposoby-na-kaca-lek-na-kaca-co-jesc-co-pic-w-zatruciu-alkoholem-8921'
16 string '/Zdrowie/Choroby/Limfocyty-podwyzszone-o-czym-swiadcza-11914'
17 string '/Zdrowie/Psychologia/Sklonnosc-do-zdrady-jest-wypisana-na-twarzy-Tak-twierdza-naukowcy-15559'
18 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
19 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
20 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Schudla-13-kilogramow-w-3-miesiace-KatOsu-zdradza-swoj-sposob-na-piekne-cialo-15516'
21 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-bol-glowy-medycyna-naturalna-domowe-leczenie-objawy-9722'
22 string '/Zdrowie/Choroby/MCHC-morfologia-krwi-normy-nieprawidlowy-poziom-przyczyny-12268'
23 string '/Zdrowie/Choroby/Nerwobole-w-klatce-piersiowej-serca-plecow-objawy-leczenie-9797'
24 string '/Zdrowie/Choroby/Jak-wyciagnac-kleszcza-Prawidlowy-i-bezpieczny-sposob-7855'
25 string '/Zdrowie/Choroby/bol-piet-jakie-sa-przyczyny-choroby-schorzenia-domowe-sposoby-leczenie-9941'
26 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
27 string '/Zdrowie/Psychologia/Alkoholizm-objawy-jak-rozpoznac-skutki-fazy-uzaleznienia-komu-grozi-8816'
28 string '/Zdrowie/Choroby/bol-zoladka-uklad-pokarmowy-przyczyny-domowe-sposoby-kiedy-do-lekarza-9799'
29 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
30 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-chrypke-leczenie-w-domowym-zaciszu-medycyna-naturalna-9775'
31 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-w-lewym-boku-przyczyny-objawy-co-go-powoduje-9913'
32 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
33 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/sok-z-pokrzywy-wlasciwosci-pokrzywy-przepis-dla-dzieci-i-doroslych-8691'
34 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-watroby-przyczyny-choroby-zapobieganie-domowe-leczenie-9881'
35 string '/Zdrowie/Choroby/zajady-na-ustach-przyczyny-leczenie-domowe-sposoby-kiedy-do-lekarza-9287'
36 string '/Zdrowie/Choroby/bol-brzucha-po-lewej-stronie-przyczyny-choroby-inne-objawy-leczenie-8740'
37 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Jak-wywolac-okres-naturalne-i-farmakologiczne-metody-12722'
38 string '/Zdrowie/Psychologia/Mitomania-mitoman-co-to-przyczyny-objawy-terapia-13419'
39 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ocet-jablkowy-na-odchudzanie-wlasciwosci-Picie-octu-jablkowego-8813'
40 string '/Zdrowie/Choroby/Neuroborelioza-objawy-leczenie-rokowania-neuroborelioza-a-sm-8073'
41 string '/Zdrowie/Psychologia/Hipochondryk-objawy-leczenie-przyczyny-10718'
42 string '/Zdrowie/Choroby/Eonzynofile-norma-uchy-od-normy-12230'
43 string '/Zdrowie/Choroby/RDW-morfologia-krwi-norma-przyczyny-nieprawidlowego-poziomu-12293'
44 string '/Zdrowie/Choroby/Angina-objawy-bez-goraczki-bialy-nalot-na-migdalkach-powiklania-12817'
45 string '/Zdrowie/Choroby/Jak-wyglada-kleszcz-Kleszcz-w-ciele-Kleszcz-w-skorze-Zobacz-zdjecia-7853'