Odpowiednia dieta na anemię. Czy taka w ogóle istnieje? Podpowiadamy!

Julita Buczek 27.07.2018
dobre produkty na anemię
Fotografia: Fotografia Shutterstock

Anemia to poważna choroba, która może wyrządzić w naszym organizmie wiele szkód. Cierpiące na nią osoby powinny zastosować specjalną dietę na anemię, która wspomoże organizm i uwolni go tej przypadłości. Sprawdźcie, jak możecie sobie z nią poradzić!

Anemia, czyli niedokrwistość wymaga zastosowania odpowiedniej diety. Jeśli jesteś wegetarianinem i masz anemię, mamy dla ciebie złą wiadomość. W produktach roślinnych jest śladowa zawartość żelaza. Dieta na anemię musi być bogata w mięso, dlatego chorzy powinni jeść produkty pochodzenia zwierzęcego.

Zobacz też: Dieta norweska - szybki sposób na utratę wagi w 14 dni

Rodzaje anemii - nie wszystkie są takie same

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) od wielu lat bada przypadki zachorowań na niedokrwistość. Uzyskane wyniki, jednoznacznie wskazują, iż jedną z głównych przyczyn zachorowań jest niedostateczne spożycie żelaza, folianów oraz witamin z grupy B. Należy mieć na uwadze, że istnieją różne rodzaje niedokrwistości.

  • niedokrwistość megaloblastyczna – spowodowana niedoborem witaminy B lub kwasu foliowego,
  • niedokrwistość złośliwa – powstaje z powodu braku gastromukoproteiny, substancji niezbędnej do wchłaniania witaminy B,
  • niedokrwistość aplastyczna – powstaje z powodu zmniejszonego wytwarzania czerwonych krwinek przez uszkodzony szpik kostny,
  • niedokrwistość hemolityczna – powstaje z powodu przyspieszonego rozpadu czerwonych krwinek pod wpływem leków.

Dieta na anemię - mięso

Dieta podczas choroby powinna być bogata w żelazo. To pochodzące z produktów zwierzęcych organizm ludzki przyswaja aż w 30 procentach. W anemii ważne jest spożycie wątroby wieprzowej, mięsa wołowego, indyczego oraz czarnego salcesonu.

Dieta na anemię - warzywa i owoce

W trakcie stosowania diety na anemię warto jeść niektóre warzywa i owoce. Dobre są w szczególności te, które bogate są w witaminę C, jak np. natka pietruszki, rokitnik, czarna porzeczka, owoce dzikiej róży, cytrusy czy papryka.

Bogate w żelazo są również warzywa strączkowe: groch, biała fasola lub soja. Przed ich przyrządzeniem, należy je dokładnie wymoczyć w wodzie. Dzięki temu pozbędziemy się z nich kwasu fitynowego, który utrudnia wchłanianie przez nasz organizm żelaza. Idealnym przepisem dla anemików, będzie sałatka z fasoli z papryką, natką pietruszki i sokiem z cytryny.

Zobacz też: W czym jest żelazo? Podpowiadamy, jakie produkty należy jeść, aby uniknąć anemii!

Produkty bogate w żelazo

Zawartość żelaza w wybranych produktach spożywczych (mg/100g):

  • kiszka krwista – 16,9  
  • soja (nasiona suche) – 9,5
  • otręby pszenne – 14,9
  • chleb żytni razowy – 2,3
  • wątróbka z kurczaka – 9,5
  • kiełbasa żywiecka – 1,9
  • żółtko jaja kurzego – 7,2          
  • burak – 1,7
  • czekolada z orzechami – 3,4   
  • polędwica sopocka – 1,1
  • orzechy arachidowe – 3,2        
  • porzeczki białe – 1,0
  • szpinak – 2,8   
  • ziemniaki – 1,0
  • kasza gryczana – 2,8   
  • mleko – 0,1

Jadłospis w diecie na anemię

Produkty, które spożywasz, powinny mieć w sobie jak najwięcej żelaza, dzięki temu szybko poradzisz sobie z nękającą twój organizm chorobą.

I Śniadanie:

  • kawa zbożowa z mlekiem, chleb razowy z masłem, pasta z serka homogenizowanego z brokułami.

II Śniadanie:

  • kanapka z szynką, zielona surówka, herbata z cytryną.

Obiad:

  • zupa pieczarkowa z marchewką, cielęcina duszona z suszonymi śliwkami, surówka z ogórków, ziemniaki.

Kolacja:

  • ryż z curry i morelami, surówka z cykorii, kefir z ziołami.

Dieta na anemię - czego należy unikać?

Z diety anemików w szczególności należy wyeliminować substancje, które utrudniają przyswajanie żelaza. Do tego typu związków zalicza się szczawiany (są obecne w szpinaku, szczawiu), a także polifenole (zawarte w czerwonym winie i kawie). Nie trzeba jednak w pełni ograniczać tych produktów, należy jednak nie łączyć ich z pokarmem bogatym w żelazo. Dzięki temu pozwoli to na lepsze wchłanianie tego pierwiastka.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Oceń artykuł
TEMATY:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów