Laktoowowegetarianizm - zdrowa dieta, która pozytywnie wpłynie na twój organizm!

Julita Buczek 24.07.2018
zdrowe jedzenie
Fotografia: Fotografia Pixaby

Najbardziej popularną dietą zakładającą wykluczenie mięsa z diety jest wegetarianizm. Laktoowowegetarianizm jest pewną jego odmianą. Czym oba podejścia różnią się od siebie?

Laktoowowegetarianizm jest jedną z kilku odmian wegetarianizmu. Bywa nazywana również owolaktarianizmem. Laktoowowegetarianie, podobnie jak wegetarianie, nie spożywają żadnego rodzaju mięsa ani ryb, a także produktów odzwierzęcych, które pochodzą z uboju. Wykluczają więc na przykład podpuszczkę i żelatynę.

Zobacz też: Semiwegetarianizm – na czym polega?

Ta odmiana wegetarianizmu dopuszcza jednak spożywanie mleka i jego przetworów, a także jajek oraz miodu. W wielu przypadkach odrzucenie jedzenia mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, które pozyskuje się w wyniku ich cierpienia czy śmierci, podyktowane jest kwestiami etycznymi i moralnymi. Wielu ludzi wyklucza także ze swojego jadłospisu mięso ze względów zdrowotnych lub traktuje to jako styl życia, który staje się coraz bardziej modny.

Laktoowowegetarianizm – co znajduje się na talerzu?

Podstawą diety laktoowowegetarianina są warzywa i owoce, a także rośliny strączkowe, pełne zboża, mleko i jego przetwory, jak również jajka, kasze i makarony. Rezygnacja z jedzenia mięsa i ryb niesie za sobą wiele korzyści:

  • mięso zastępuje się siłą rzeczy warzywami i owocami
  • mięso produkowane na skalę masową często faszerowane jest antybiotykami i hormonami wzrostu – nie jedząc go, nie spożywasz szkodliwych substancji
  • obniża się poziom złego cholesterolu
  • redukuje się masę ciała
  • z warzywami, owocami i nabiałem dostarcza się witamin i wartościowych składników odżywczych.

Zobacz też: Jak zacząć odchudzanie? Początki wcale nie muszą być trudne

Jak bezpiecznie być laktoowowegetarianinem?

Laktoowowegetarianizm uważany jest za najlżejszą odmianę wegetarianizmu – wyklucza bowiem tylko mięso, ryby i owoce morza, ale uwzględnia jaja i przetwory mleczne. Może być stosowana przez każdego, nawet przez kobiety w ciąży czy karmiące piersią. Wykluczając jednak mięso i ryby z diety, narażamy się na niedobory: szczególnie witaminy D i B12. Dlatego posiłki trzeba planować rozsądnie, z uwzględnieniem dostarczenia wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Aby przynieść sobie korzyści, a nie zaszkodzić, trzeba kontrolować poziom minerałów i witamin na profilaktycznych badaniach. Najważniejszą zasadą jest różnorodność i odpowiednie zbilansowanie posiłków. Jeśli pomimo tego pojawią się niedobory, trzeba je suplementować.

Zobacz też: Dieta wysokobiałkowa: jadłospis. Smaczne sposoby na piękną sylwetkę

Dlaczego warto przejść na dietę roślinną?

Wyniki badań nie kłamią: laktootowegetarianizm jest bardzo zdrową, korzystną dla organizmu dietą.Stan zdrowia wśród osób praktykujących ją stale jest o wiele lepszy, niż u tych jedzących mięso i niewiele warzyw oraz owoców. Co mówią badania? Osoby praktykujące laktoowowegetarianizm:

  • rzadziej cierpią na schorzenia układu krwionośnego i serca
  • mają o kilkanaście procent mniejszą masę ciała
  • poziom „złego” cholesterolu maleje, wzrasta zaś ilość tego „dobrego”
  • rzadziej chorują na nowotwory
  • mają większą gęstość kości – dzięki zwiększeniu ilości nabiału w diecie.

W przeciwieństwie do wegetarianizmu czy weganizmu, dieta laktoowowegetariańska nie jest restrykcyjna i wyklucza spożywanie jedynie mięsa i ryb. Jeśli jednak nie chcesz rezygnować całkowicie z mięsa i ryb, lepsza dla ciebie będzie dieta semiwegetariańska. Jest ona równie korzystna dla organizmu!

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Oceń artykuł
TEMATY:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów