Jak zmniejszyć apetyt? Podpowiadamy, jakie są na to najlepsze sposoby

Sylwia Kropiewnicka 13.12.2018
Jak zmniejszyć apetyt? Obiadek z dużą ilością sałaty.
Fotografia: Shutterstock

Zastanawiasz się, jak zmniejszyć apetyt? To pytanie często pojawia się, kiedy rozpoczynasz odchudzanie, jednak na nowej diecie jesteś wiecznie głodna. Jakie są najlepsze sposoby na zmniejszenie apetytu?

Apetytu nie można mylić z głodem, mimo że są one ze sobą kojarzone. Głód ma ci zasygnalizować potrzebę organizmu; pojawia się wtedy, kiedy kończą się składniki odżywcze. Apetyt to z kolei natręta myśl, że musisz coś zjeść. Pojawia się często wtedy, kiedy w ogóle nie jesteś głodny. Wilczy apetyt może skutecznie utrudnić i spowolnić proces odchudzania oraz zaprzepaścić efekty treningów? Jak zmniejszyć apetyt? Podpowiadamy.

Zobacz także:  7 rzeczy, które wydarzą się z twoim organizmem, gdy odstawisz alkohol

Jak zmniejszyć apetyt? – Apetyt a głód

Głód, czyli inaczej łaknienie to uczucie czysto fizjologiczne. Powstaje on w części mózgu zwanej podwzgórzem, gdzie zlokalizowane są ośrodki głosu i sytości. Głodem steruje hormon, który nazywa się grelina. Na uczucie sytości wpływa z kolei GLP1.

Kiedy w twoim organizmie maleje stężenie składników odżywczych (np. białek czy węglowodanów), ośrodek głodu alarmuje, że twój organizm potrzebuje zapasów energetycznych. Kiedy spełnisz to żądanie swojego organizmu, odzywa się ośrodek sytości, który informuje cię, że już wystarczy jedzenia.

Uczucie głodu pojawia się wtedy, kiedy w układzie trawiennym jest odpowiednia ilość enzymów, aby przyjąć, przetworzyć i rozprowadzić nowe składniki odżywcze do komórek.

Wcześniej wspomniany hormon – grelina jest bardzo istotny w całym procesie. Zaburzenia jego pracy to jedna z przyczyn tzw. otyłości olbrzymiej. Hormon ten może aktywować sygnał głodu w sposób ciągły. Wówczas chory stale odczuwa głód i próbuje go zaspokoić.

Zobacz także: Ta 24-latka schudła 58 kg w 11 miesięcy. Zmieniła się nie do poznania!

Apetyt z kolei to nagła chęć zjedzenia jakiegoś produktu. Apetyt również rodzi się w głowie, jednak jest on uwarunkowany psychologicznie. To właśnie on sprawia, że czujesz potrzebę zjedzenia czegoś, nawet kiedy nie odczuwasz głodu.

Najczęstszymi powodami niepohamowanego apetytu jest podświadoma potrzeba stłumienia emocji (szczególnie tych negatywnych). Właśnie dlatego taki rodzaj apetytu nazywa się głodem emocjonalnym.

Powodami niepohamowanego apetytu może być też fakt, że jedzenie masz akurat pod ręką, poczujesz zapach jakiegoś smakołyku lub jesteś w towarzystwie.

Częstym zjawiskiem jest także fakt, że apetyt na dane produkty jest efektem niedoboru konkretnego składnika np. potasu (co będzie objawiać się chęcią jedzenia dużej ilości pomidorów).

Jak ograniczyć apetyt? – Triki jedzeniowe

Jeśli chcesz zahamować swój apetyt, jest kilka trików jedzeniowych, które mogą ci w tym pomóc. Jakie?

  • Spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym

Produkty o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 70) sprawią, że będziesz się czuć nasycona szybciej i na dłużej. Takimi produktami będą śliwki, migdały czy truskawki.

  • Spożywanie dużej ilości warzyw

Dużo warzyw powinno się spożywać przez cały rok. Można je przyrządzać w różnej formie – ugotować, ugotować na parze czy w zupie lub zjadać surowe.

  • Unikaj sztucznych dodatków

Jeśli chcesz pohamować swój apetyt, nie spożywaj produktów, które zawierają dużą ilość sztucznych dodatków – konserwantów, barwników, spulchniaczy. Mogą one sprawić,  że będziesz częściej głodny, a to właśnie tego chcesz uniknąć.

  • Zastąp słodycze owocami

Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, zamiast czekolady, wybierz owoc. Kiedy jednak nie potrafisz się powstrzymać przed zjedzeniem ulubionego smakołyka, spróbuj jeść go np. 2-3 razy w tygodniu.

  • Odczekaj chwilę po posiłku

Jeśli dopiero co zjadłaś obiad, ale czujesz, że nadal nie jesteś najedzona, spróbuj odczekać ok. 15 minut, zanim zdecydujesz się zjeść coś jeszcze. Właśnie tyle czasu zajmie, aby mózg otrzymał sygnał, że żołądek jest już pełny i nie potrzebuje więcej pożywienia.

  • Jedz powoli

Staraj się jeść wolno i dokładnie przeżuwać każdy kęs. Ponad to, możesz układać na talerzu niewielkie porcje w taki sposób, aby wyglądały na obfite. Możesz dodać dużo nastroszonej sałaty. Dodatkowo pomiędzy posiłkami pij dużo wody.

Zobacz także: Wspaniale smakuje i odchudza. Cudowna mikstura, dzięki której zrzucisz 3 kg w tydzień!

Co zmniejsza apetyt? – Triki organizacyjne

  • Nie rób zakupów, gdy jesteś głodny

Kiedy robisz zakupy, gdy jesteś głodny, kupujesz więcej jedzenia niż rzeczywiście potrzebujesz. Najlepiej będzie, jeśli będziesz robić zakupy z listą. Pamiętaj, aby się jej ściśle trzymać i nie kupować więcej niż planujesz.

  • Nie siedź bezczynnie

Apetyt pojawia się, kiedy nie masz zajęcia. Najlepiej więc będzie, jeśli znajdziesz sobie jakąś aktywność, która sprawi, że nie będziesz miała czasu myśleć o jedzeniu.

Jeśli poczujesz nagłą chęć zjedzenia czegoś, a wiesz, że nie powinnaś być głodna, bo niedawno jadłaś, wówczas spróbuj zająć myśli czymś innym. Świetnie się tu sprawdzi wysiłek fizyczny. Może to być np. intensywny marsz czy skakanie na skakance.

  • Skonsultuj się z psychologiem

Jeśli problem objadania się wynika u ciebie ze stresu i negatywnych emocji i nie jesteś w stanie sobie sama z nimi poradzić, skorzystaj z pomocy specjalisty. Pomoże ci on znaleźć inne metody radzenia sobie ze stresem.

Zobacz także:  Weganizm, czy życie bez mięsa i nabiału jest możliwe?

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jakie przekąski lubisz najbardziej?

Liczba głosów:

Rozwiąż quiz

Czy odgadniesz z jakiego kraju pochodzi to danie? Tylko 1 na 10 osób zdobywa komplet punktów!

sushi
Fotografia: shutterstock

1. Z jakiego kraju pochodzi sushi?

 

 

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Peganizm-dieta-ktora-bedzie-hitem-2019-roku-12894'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Przez-miesiac-zywil-sie-tylko-w-McDonalds-Zobacz-co-stalo-sie-z-jego-cialem-13194'
2 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-dziewczyna-schudla-93-kilogramy-Jej-cialo-zmienilo-sie-nie-do-poznania-13190'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
5 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-zupowa-zasady-jadlospis-efekty-10102'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Malgorzata-Kozuchowska-ma-diete-ukladana-na-bazie-kodu-genetycznego-13142'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-24latka-schudla-58-kg-w-11-miesiecy-Zmienila-sie-nie-do-poznania-12910'
8 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
14 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'