Fleksitarianizm sprawdź, czy dieta z ograniczeniem mięsa dobrze na ciebie wpłynie!

Julita Buczek 24.07.2018
miska z sałatką i mięso
Fotografia: Fotografia Pixaby

Pojęcia wegetarianizmu i weganizmu znane są powszechne. Ze zwyczajami związanymi ze spożywaniem mięsa wiąże się jednak także fleksitarianizm. Czym jest?

Fleksitarianizm jest rodzajem diety wegetariańskiej, która dopuszcza spożywanie mięsa – jednak w ograniczonych ilościach, raz na jakiś czas. Pod tym pojęciem kryje się również grupa ludzi, którzy w codziennym menu nie przewidują mięsa, jednak spożywają je okazjonalnie (stołując się w restauracji czy na jakiejś uroczystości). W codziennym menu zwykle królują potrawy wegetariańskie, jednak zjedzenie posiłku mięsnego raz na jakiś czas nie jest niczym niedopuszczalnym. Taki sposób odżywiania się jest doskonałym sposobem na profilaktykę zdrowia: zastąpienie części mięsnej posiłku owocami i warzywami przynosi same korzystne efekty!

Zobacz też: Semiwegetarianizm – na czym polega?

Fleksitarianizm – jedna z najzdrowszych diet!

Fleksitarianizm jest nie tyle ideologią, ile zdrowym trybem życia, bazującym na odżywianiu się przede wszystkim produktami roślinnymi oraz nabiałem. Ten rodzaj diety dopuszcza spożywanie mięsa oraz ryb, bez konieczności przestrzegania restrykcyjnych zasad. Ograniczenie spożywania mięsa przynosi wiele korzyści:

  • chroni przed chorobami układu krążenia, a przez to bezpośrednio przed zawałem,
  • pomaga ustrzec się przed cukrzycą i chorobami nowotworowymi,
  • pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę oraz zredukować masę ciała.

W odróżnieniu od diety wegetariańskiej, która opiera się na całkowitym wykluczeniu mięsa z diety, fleksitarianizm pozwala na dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych i witamin z mięsa (na przykład witaminę B12). To doskonały sposób na czerpanie wszystkich korzyści z diety roślinnej, przy jednoczesnym zachowaniu swobodnego dostępu do składników odżywczych możliwych do pozyskania tylko z produktów mięsnych.

Zobacz też: W czym jest żelazo? Podpowiadamy, jakie produkty należy jeść, aby uniknąć anemii!

Ogranicz mięso na rzecz warzyw i owoców

Główną zasadą diety fleksitariańskiej jest zmiana bilansu posiłków: część mięsa w diecie należy zastąpić warzywami i owocami. Nie jest przy tym określone, w jakich proporcjach poszczególne składniki powinny występować w diecie. Można przyjąć, że przynajmniej połowa każdej porcji powinna składać się właśnie z produktów roślinnych. Dietę można więc w pełni dopasować do swoich preferencji i stylu życia, bez konieczności rezygnacji z jakichkolwiek produktów.

Fleksitarianizm – zdrowiej i smaczniej!

Codzienne zakupy, w tym przede wszystkim składników na obiad, to spory wydatek – szczególnie, jeśli do nakarmienia jest cała rodzina. Rezygnacja z codziennego spożywania mięsa pozwala na:

  • zaoszczędzenie (produkty roślinne są tańsze),
  • podniesienie jakości posiłków (kupując lepsze, na przykład ekologiczne mięso raz – dwa razy w tygodniu),
  • poprawienie stanu zdrowia.

Zobacz też: Helicobacter - dieta pomoże ci wygrać z tą chorobą!

Przy ograniczeniu spożywania mięsa, warto pamiętać o uzupełnianiu potencjalnych niedoborów, spożywając:

  • orzechy i bakalie,
  • pełne ziarna zbóż,
  • tofu,
  • różnorodne warzywa i owoce (te ostatnie lepiej traktować jako deser, a dietę opierać przede wszystkim na warzywach, mięso traktując jak dodatek).

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów