Dieta wysokotłuszczowa – dieta cud, czy więcej szkody, niż pożytku?

Julita Buczek 24.07.2018
zdrowe jedzenie w diecie wysokotłuszczowej
Fotografia: Fotografia Pixaby

Dieta wysokotłuszczowa to jeden z popularniejszych, jednak nieco kontrowersyjnych sposobów na odchudzanie. Polega na spożywaniu większych ilości tłuszczu, kosztem ograniczenia węglowodanów. Co trzeba wiedzieć na ten temat?

Sposób żywienia oparty na spożywaniu dużych ilości tłuszczu i niskiej zawartości węglowodanów bije rekordy popularności. Faktycznie – utrata kilogramów przychodzi szybko i skutecznie. W dodatku nie trzeba jeść suchych potraw: tłuszcz jest nie tylko dozwolony, ale wręcz stanowi większą część diety. Wydawać może się więc, że jest to przepis na dietę idealną. W rzeczywistości jednak za pozornie prostym i bezpiecznym mechanizmem, kryje się wiele niebezpieczeństw. Ten sposób odżywiania polega bowiem na zaspokajaniu zapotrzebowania energetycznego z tłuszczów – aż w 70-80 %! Węglowodany stanowią przy tym jedynie mały odsetek. Tymczasem rekomendowany sposób odżywiania dla dorosłego, zdrowego człowieka zakłada bilans pół na pół: węglowodany + tłuszcze.

Zobacz też: Dieta dr Dąbrowskiej - co jeść? Jadłospis dla diety warzywno-owocowej

Dieta wysokotłuszczowa – zasady

Jedną z najbardziej znanych diet wysokotłuszczowych jest dieta Kwaśniewskiego. Zakłada ona, że podstawę jadłospisu powinny stanowić przede wszystkim kwasy tłuszczowe, pochodzące z mięsa, masła, jajek, wędlin i serów. Z menu należy całkowicie wyrzucić cukier, a znacznie ograniczyć warzywa, pieczywo, a także mąki i kasze. Drugim w kolejności najważniejszym składnikiem diety powinno być białko, węglowodany zaś to ostatnia pozycja na liście codziennych priorytetów do spożycia. Aby skutecznie zredukować masę ciała, należy ściśle przestrzegać proporcji między tłuszczami, białkiem i węglowodanami. Na każdy kilogram masy ciała przyjmuje się:

  • 3 g tłuszczu,
  • 1 g białka,
  • 0.8 g węglowodanów.

Zobacz też: Dieta po porodzie – jak jeść, by wrócić do formy?

Dla zwolenników tłustych mięs (rekomenduje się spożywanie tłuszczy przede wszystkim zwierzęcych, jako tych bardziej wartościowych), taka dieta może wydawać się spełnieniem marzeń. Jesz to, co lubisz, a w dodatku chudniesz – brzmi idealnie. Rzeczywistość nie jest już jednak tak łaskawa.

Zobacz też: Czym zastąpić jajko w codziennej diecie i w razie potrzeby?

Dieta wysokotłuszczowa – efekty

Efekty diety opartej na dominacji tłuszczu są szybko zauważalne i wymierne: można stracić nawet do 5 kilogramów w ciągu miesiąca. Nie trzeba przy tym rezygnować z ulubionych produktów, takich jak mięsa, wędliny czy sery. Przyrządzanie posiłków jest więc łatwe i przyjemne, a uczucie głodu w trakcie trwania diety z pewnością nikomu nie grozi.

Zobacz też: Freeganizm – jedzenie ze śmietnika. Szaleństwo, czy ideologia?

Dieta wysokotłuszczowa – niebezpieczeństwa

Lekarze i dietetycy biją jednak na alarm: tak drastyczna zmiana bilansu składników odżywczych, dominacja tłuszczu przy jednoczesnym ograniczeniu warzyw, owoców, chleba oraz produktów zbożowych, ma bardzo niekorzystny wpływ na organizm. Dieta zakładająca znaczne ograniczenie spożycia węglowodanów to prosta droga do zwiększenia produkcji ciał ketonowych – a to w dłuższej perspektywie jest bardzo niebezpieczne dla organizmu. Zmniejsza się poziom glukozy we krwi, a rezerwy glikogenowe w wątrobie i mięśniach ulegają gwałtownemu wyczerpaniu. Organizm musi skądś czerpać energię – rozpoczyna się więc proces rozpadu mięśni. Dodatkowo istnieje ryzyko wpływu na hormony oraz neuroprzekaźniki. Efekt szybkiej utraty kilogramów nie jest więc wart ryzyka, jakie za sobą niesie ta dieta.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów