Dieta w ciąży. Jak ułożyć jadłospis, aby nie zaszkodzić dziecku?

Nastazja Bloch 25.01.2019
Dieta w ciąży. Jak ułożyć jadłospis, aby nie zaszkodzić dziecku?
Fotografia: Schutterstock

Każda kobieta spodziewająca się dziecka zastanawia się, jak powinna wyglądać jej dieta. Czas ciąży jest bardzo ważny zarówno dla matki, jak i rozwijającego się w brzuchu dziecka. Jakie składniki dostarczać, aby maluch prawidłowo rósł? Sprawdź, co jeść, a czego unikać w ciąży.

Nie wiesz, jak powinna wyglądać dieta w ciąży? To wyjątkowy czas dla każdej przyszłej matki, która powinna zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę. Z naszego artykułu dowiesz się, co jeść, a czego unikać w ciąży oraz jakich witamin dostarczać, aby mieć pewność, że płód będzie rozwijał się prawidłowo.

Dieta ciężarnej

Odżywianie w ciąży to wciąż temat, który budzi wiele kontrowersji. Często słyszy się sprzeczne wiadomości i rady, które raczej mogą zaszkodzić niż pomóc. Jedną z nich jest przekonanie, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. Jakie są zasady żywienia w ciąży?

Żywienie kobiety w ciąży wcale nie jest skomplikowane, a rygorystyczne diety nie są potrzebne. Najważniejsze jest zdrowe odżywianie, które dostarczy nam odpowiednie ilości witaminy i składników potrzebnych zarówno matce, jak i dziecku.

Zobacz także: Co jeść w ciąży? Sprawdź, co powinno znaleźć się w twojej diecie 

Dieta w ciąży a zapotrzebowanie kaloryczne

Zapotrzebowanie energetyczne w ciąży zmienia się wraz z upływem miesięcy. W pierwszym trymestrze powinno być utrzymywane na tym samym poziomie, jednak w dalszych etapach zwiększa się o 300 kcal dziennie. Co z mitami o przybieraniu na wadze? Jeśli przed ciążą twoja masa ciała była prawidłowa, maksymalnie możesz zyskać 20 procent więcej. Jeśli już wcześniej miałaś nadwagę, twoja masa ciała może się wcale nie zmienić.

Dieta w ciąży – jak ważne jest nawadnianie 

Zapotrzebowanie na płyny nie zmienia się w czasie ciąży. Każda kobieta powinna wypijać od 2 do 2,5 litra dziennie. Wskazana jest woda niegazowana, świeże soki owocowe i warzywne.

Dieta w ciąży – solić czy nie solić?

Wciąż słyszymy o tym, że sól jest niezdrowa dla naszego organizmu, że spożywamy ją w nadmiernych ilościach, gdyż znajduje się w większości półproduktów i gotowych dań. Zdaniem specjalistów nie ma ograniczenia w podaży soli u zdrowej kobiety ciężarnej. Podwodami, dla których należy zmniejszyć dzienną dawkę soli, są obrzęki i nadciśnienie tętnicze.

 Zobacz także: Blogerka na miesiąc postanowiła odstawić sól. Efekty diety zaskoczyły ją samą

Dieta w ciąży – jedzenie słodyczy wykluczone?

Jak to jest z „zakazanymi” słodyczami? To kolejny mit. Po pierwsze glukoza jest niezbędnym związkiem potrzebnym do rozwoju płodu. Po drugie, kobiety w ciąży miewają różne zachcianki smakowe i nie ma nic złego w zjedzeniu kilku kostek czekolady czy porcji lodów. Najważniejsze jest to, aby we wszystkim zachować umiar, bo każdy produkt spożywany w nadmiarze może zaszkodzić, nie tylko ciężarnej, ale także każdej innej osobie.

Dieta w ciąży – czy jedzenie mięsa może zaszkodzić dziecku?

W okresie ciąży przyszła mama powinna codziennie, w niewielkich ilościach spożywać białe mięso. Wszystko za sprawą żelaza, na które w czasie ciąży zapotrzebowanie rośnie dwukrotnie, a mięso jest jednym z najlepszych jego źródeł. Niedobory żelaza w ciąży mogą prowadzić do anemii. Co w sytuacji, gdy przyszła mama jest wegetarianką? Zamiennikami mięsa jako źródła żelaza mogą być warzywa strączkowe, żółtka jaj, kakao, orzechy czy pestki dyni.

Dieta w ciąży – jak dostarczyć witaminy?

Podczas ciąży zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne zwiększa się nawet o sto procent. Szczególnie ważne w tym momencie staje się dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy C, karotenoidów i folianów. Przyszła matka między 4 a 9 miesiącem ciąży powinna zjadać ok. 400 g owoców i 500 g warzyw. Kluczem do sukcesu jest różnorodność spożywanych posiłków. Jedzenie tych samych produktów może doprowadzić do alergii lub nietolerancji pokarmowych.

Dieta w ciąży – mity na temat błonnika

Błonnik znajduje się, chociażby w warzywach, których kobieta w ciąży powinna spożywać dużo. Czy jest zdrowy? Co zrobić, aby sobie nie zaszkodzić? Przede wszystkim warzywa najlepiej jeść na surowo. Jednak układ pokarmowy kobiety w ciąży jest znacznie spowolniony, a pokarmy surowe ciężkostrawne. Jeśli pojawią się problemy i dolegliwości układu pokarmowego, zaleca się gotowanie warzyw na parze.

Zobacz także: Produkty bogate w błonnik. Jakie wybrać, żeby dostarczyć go jak najwięcej?

Dieta w ciąży – co z węglowodanami?

Węglowodany to podstawowe paliwo energetyczne każdego organizmu. W okresie ciąże szczególnie ważne jest dostarczanie cukrów. Najlepszą i najzdrowszą opcją byłoby spożywanie węglowodanów złożonych, czyli tych zawartych w produktach zbożowych praz w pełnoziarnistych makaronach, kaszach czy ziemniakach. 

Dieta w ciąży- czy wykluczenie nabiału jest konieczne?

Odstawienie nabiału w czasie ciąży jest kolejnym mitem. Przetwory mleczne dostarczają pełnowartościowe białka oraz najlepiej wchłaniany wapń, na który zapotrzebowania w czasie ciąży zwiększa się aż do 1200 mg dziennie. Jedynym przeciwwskazaniem jest sytuacja, gdy ciężarna ma nietolerancję pokarmową na mleko.

Dieta w ciąży- jakie składniki odżywcze są potrzebne dziecku?

Są składniki odżywcze, które mają wyjątkowo pozytywny wpływ na zdrowie kobiety i jej dziecka.

  • kwas foliowy- składnik jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka, zapobiega np.  powstawaniu wad układu nerwowego. Co ważne, wynikiem niedoboru kwasu foliowego może być nawet przedwczesny poród.  Jak dostarczyć składnik? Przede wszystkim należy zdrowo się odżywiać. Kwas foliowy znajdziemy w zielonych warzywach, bobie, orzechach, słoneczniki i pomarańczach. Prawdą jest jednak to, że ciężko pokryć całkowite zapotrzebowanie na kwas foliowy tylko z produktów spożywczych. Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego kobiety ciężarne, jak i te, które ciąże dopiero planują, powinny zażywać kwas foliowy w tabletkach.
  • DHA- jeden z najważniejszych składników diety w czasie ciąży. Kwas ten wspiera rozwój psychomotoryczny u dziecka, odpowiada za wzrok oraz zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu i wystąpienia depresji poporodowej u matki. Dodatkowo odpowiednia ilość kwasów omega-3 zmniejsza w przyszłości ryzyko wystąpienia u dziecka cukrzycy typu I oraz alergii. DHA znajduje się w owocach morza oraz tłustych rybach morskich. Dla osób, które nie przepadają za rybami lub z jakichś powodów nie mogą ich jeść, zalecana jest suplementacja DHA co najmniej 600 mg dziennie.
  • żelazo – jak większość wie, niedobór tego składnika jest przyczyną anemii. U kobiet w ciąży niedokrwistość jest dość częstą diagnozą. Aby zapobiec chorobie i osłabieniu, jakie jest z nią związane, należy co jakiś czas wykonywać kontrolne badania morfologii. Tak jak w przypadku innych składników kluczowa jest również dieta. Żelazo znajdziemy m.in. w burakach, szpinaku, czerwonym mięsie.  
  • jod-  sugerowana dawka jodu dla kobiet w ciąży wynosi ok 200 mg dziennie. Warto przestrzegać ram, gdyż niedobór jodu może przyczynić się do wzrostu ryzyka niedorozwoju umysłowego, głuchoty u dzieci, a także niedoczynności tarczycy. Składnik znajduje się w jodowanej soli kuchennej, rybach morskich i owocach morza.
  • witamina D3 – powszechnie mówi się, że witaminę tę dostarcza nam słońce. Jednak pogoda, jaka panuje w Polsce, nie pozwala na pokrycie zapotrzebowania na promienie słoneczne. Jedyne co możemy zrobić to suplementować witaminę w tabletkach i spożywać produkty takie jak mleko, jaja, ryby morskie. Utrzymanie odpowiedniego poziomu witaminy D3 chroni dziecko przed nieprawidłowym rozwojem mózgu i niską masą ciała.

Dieta w ciąży – produkty zabronione

Czy w czasie ciąży są produkty, których kobieta powinna definitywnie unikać? Przede wszystkim warto pamiętać, że dieta ma służyć nie tylko dziecku, ale również przyszłej mamie. Warto zwracać szczególną uwagę na produkty, które spożywamy. W tym przypadku ważna jest świeżość i jakość pożywienia. Zaleca się rezygnację z surowego i niedogotowanego mięsa, surowych jajek i półproduktów, zawierających masę szkodliwych konserwantów. Kluczowym elementem przy diecie w ciąży jest odstawianie alkoholu.

Zobacz także: Czego nie jeść w ciąży? Unikaj tych 6 produktów!

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Czy stosowałeś którąś z tych diet?

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'