Dieta na podwyższony cholesterol. Jakie produkty jeść, a jakich unikać?

Julita Buczek 01.08.2018
dieta na cholesterol
Fotografia: Fotografia Pixaby

Dieta na obniżenie cholesterolu sprawdzi się przy podwyższonym cholesterolu, który może negatywnie wpływać na nasz organizm. Sprawdź, jak wygląda przykładowy jadłospis w diecie.

Cholesterol jest bardzo ważny w diecie, pomaga naszemu organizmowi prawidłowo funkcjonować, jeśli jest go za dużo, może być szkodliwy. Na samym początku należy zmienić dietę, wprowadzić do jadłospisu produkty bogate w błonnik i kwasy omega-3.

Zobacz też: Czego nie jeść w ciąży? Unikaj tych 6 produktów!

Dobry i zły cholesterol

Cholesterol jest związkiem tłuszczowym, więc nie rozpuszcza się we krwi, aby mógł się przemieszczać, należy połączyć go ze specjalnymi białkami transportującymi. Tak zwany zły cholesterol odkłada się wewnątrz naczyń krwionośnych w postaci złogów, które hamują przepływ krwi. Łatwo można temu zaradzić, wystarczy zmiana diety oraz wprowadzenie aktywnego trybu życia.

Jakie witaminy pomagają obniżyć poziom cholesterolu?

Witamina C

  • Uszczelnia ścianki tętnic, zapobiega przyleganiu tłuszczów, szkodzi wolnym rodnikom. Znajdziesz, są w pietruszce, kapuście, papryce, kiwi lub czarnej porzeczce.

Zobacz też: Witamina C - dawkowanie, niedobór, źródło kwasu askorbinowego

Karotenoidy

  • Czyli Beta-karoten. Znajdziesz go w owocach i warzywach o żółtym zabarwieniu (np. dynia, marchew, morele).

Witamina E

  • Chroni zły cholesterol LDL przed utlenianiem, rozkurcza naczynia krwionośne, zwiększa krzepliwość krwi, a co za tym idzie zmniejsza zdolność cholesterolu do osadzania się na ściankach tętnic.

Flawonoidy

  • Roślinne pelifenole, zapobiegają powstawaniu wolnych rodników i potrafią je usuwać. Zawierają je warzywa (np. brokuły, cebula, czosnek, groch, sałata, fasola i soja).

Dieta TLC na obniżenie cholesterolu

Dieta zakłada ścisły udział poszczególnych składników odżywczych, a zwłaszcza ograniczenie utwardzonych tłuszczów roślinnych i nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego.

W twoim jadłospisie powinny się znaleźć:

  • nasycone kwasy tłuszczowe – mniej niż 7% całkowitej energii jadłospisu,
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe – do 10% całkowitej energii jadłospisu,
  • jednonienasycone kwasy tłuszczowe – do 20% całkowitej energii jadłospisu,
  • cholesterol – mniej niż 200 mg dziennie,
  • węglowodany – 50-60% całkowitej energii jadłospisu,
  • błonnik rozpuszczalny – co najmniej 5-10 gramów dziennie,
  • białko – ok. 15% całkowitej energii jadłospisu,
  • sód – mniej niż 2300 mg dziennie.

Efekty na diecie TLC

Dietę należy stosować około 6 tygodni, sprawi to, że nasz organizm obniży poziom cholesterolu o nawet 10%.

Czego unikać na diecie TLC?

Zobacz też:  Dieta przy refluksie. Co jeść, a czego nie w chorobie?

Podczas stosowania diety TLC należy stosować się do ściśle określonych zasad. Należy ograniczyć:

  • nasycone kwasy tłuszczowe (np. masła, olej palmowy, smalec czy olej kokosowy),
  • tłuszcze trans (np. słodycze, wyroby cukiernicze, chipsy, gotowych dań, żywności fast food),
  • tłustych mięs (baraniny, wołowiny, podrobów).

Zobacz też: Dieta koktajlowa jest smaczna i pomoże szybko schudnąć!

Jakie są wady i zalety diety TLC?

Jak każda dieta również i ta posiada wady i zalety, dlatego postanowiliśmy rozpisać je w przejrzysty sposób.

Zalety diety TLC

  • jest bardzo skuteczna w walce z obniżeniem poziomu cholesterolu,
  • mogą ją stosować osoby w każdym wieku,
  • zapewnia właściwe odżywienie organizmu,
  • odpowiednio zbilansowana działa odchudzająco.

Wady diety TLC

  • wymaga dokładnego liczenia kalorii,
  • wymaga dokładnego czytania składu tabel wartości odżywczych,
  • aby została odpowiednio przeprowadzona należy skontaktować się z dietetykiem,

Przykładowy jadłospis w diecie TLC

Śniadanie:

  • pół szklanki płatków owsianych ze szklanką odtłuszczonego mleka ze sterolami
  • średni banan zjedzony osobno
  • brzoskwinia zjedzona osobno

II śniadanie:

  • jabłko
  • szklanka odtłuszczonego mleka ze sterolami
  • kromka pieczywa pełnoziarnistego posmarowana łyżeczką margaryny ze sterolami z plastrem wędliny drobiowej, sałatą i pomidorem

Obiad:

  • szklanka ugotowanego ryżu brązowego
  • ok. 100 g pieczonego łososia
  • sałatka ze szklanki ugotowanego brokuła, 1 pomidora, 1 ogórka gruntowego z sosem na bazie łyżki octu balsamicznego i łyżki oliwy z oliwek.

Podwieczorek:

  • kubek 200 g niskotłuszczowego jogurtu naturalnego
  • pół szklanki mieszanki owoców suszonych i orzechów

Kolacja:

  • 2 kromki pieczywa pełnoziarnistego z 2 łyżeczkami margaryny ze sterolami
  • 50 g pieczonego indyka w plastrach do pieczywa
  • sałata i pomidor do pieczywa
  • szklanka marchewek pokrojonych w słupki

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Zagłosuj

Czy stosowałeś którąś z tych diet?

Liczba głosów:

Autor: Julita Buczek

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'