Dieta dr Dąbrowskiej - co jeść? Jadłospis dla diety warzywno-owocowej

Jadłospis diety owocowo-warzywnej
Fotografia: Shutterstock.com

Dieta dr Dąbrowskiej to dieta warzywno-owocowa, którą pokochały gwiazdy. Jest to dieta koktajlowa, ale nie tylko. Można przygotować na niej naprawdę ciekawy jadłospis, ponieważ przepisy dla diety dr Dąbrowskiej są przepyszne i przede wszystkim... bardzo zdrowe. 

Dieta dr Dąbrowskiej to jedna z najpopularniejszych obecnie diet odchudzających, na punkcie której oszalało wiele kobiet, przede wszystkim gwiazdy. To właśnie dzięki niej schudła Karolina Szostak. Dr Ewa Dąbrowska stworzyła dietę, która miała na celu leczenie chorób cywilizacyjnych i zastąpienie głodówki leczniczej. Opiera się przede wszystkim na jedzeniu w niewielkich ilościach warzyw i owoców, które są podstawą w jadłospisie stworzonym przez dr Dąbrowską, która ze względu na podstawowe składniki posiada jeszcze jedną nazwę: dieta warzywno-owocowa.

Tak jak wspomniałam, podstawą w diecie Ewy Dąbrowskiej jest spożywanie warzyw i owoców, jednak jedynie tych o niskiej zawartości węglowodanów, białek oraz tłuszczów. Warto też zwracać uwagę na to, czy produkty, po które sięgamy mają niski indeks glikemiczny. Zanim jednak w ogóle zdecydujemy się na stosowanie jakiejkolwiek diety, warto sprawdzić, czy jest nam ona w ogóle potrzebna. Pomóc nam w tym może kalkulator BMI.

Dieta Dąbrowskiej – etapy

Dieta dr Dąbrowskiej to dieta oczyszczająca z toksyn. Składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to głodówka lecznicza. Ma ona na celu oczyszczenie naszego organizmu z toksyn i sprawienie, że organizm zacznie sam się leczyć. Powinna trwać kilka do kilkunastu dni, w zależności od zaleceń lekarza lub dietetyka. Następny etap to wprowadzanie zdrowiej diety. Powinna się ona składać z warzyw i owoców. Najważniejszy jednak jest sposób ich jedzenia. Każdy kęs należy dokładnie przeżuwać, dzięki czemu znacznie szybciej będziemy odczuwać sytość.

Zobacz także: Chcesz szybko schudnąć do wakacji? Dieta Dukana sprawi, że efekty zobaczysz już po kilku dniach

Dieta dr Dąbrowskiej – jadłospis

Choć wydaje się, że dieta warzywno-owocowa jest bardzo skromna, w rzeczywistości możemy z niej stworzyć naprawdę wiele interesujących potraw. Wszystko zależy od odpowiedniego przygotowania. Przepisy dla diety Ewy Dąbrowskiej mogą być naprawdę zróżnicowane. Począwszy od pysznych, orzeźwiających koktajli owocowo-warzywnych, skończywszy na wymyślnych sałatkach – do wyboru, do koloru. Poniżej znajdziecie listę produktów, z jakich możecie korzystać podczas diety owocowo-warzywnej.

  • Kapusta: biała, czerwona, pekińska, pak choi, włoska. Kapusta jest też podstawą w przypadku innej z diet oczyszczających – diety kapuścianej.
  • Zielone warzywa: szpinak, brukselka, rukola, brokuł, rzeżucha, wszelkiego rodzaju sałaty, jarmuż, szparagi.
  • Kalafior i botwinka.
  • Korzenie: marchew, seler, pietruszka, burak.
  • Brukiew, rzepa, rzodkiewka.
  • Dynie, cukinie, kabaczki, ogórki.
  • Pomidory, papryka.
  • Zioła: natka pietruszki, koper włoski, koperek, rozmaryn, kolendra.
  • Cebula, czosnek, szczypior, por, szalotka.
  • Owoce o niskim indeksie glikemicznym np.: grejpfrut, gruszki, jabłka, pomarańcze, śliwki, truskawki, winogrona, wiśnie, maliny.

Zobacz także: Post Daniela to dieta odchudzająca oparta na warzywach i owocach. Skusisz się?

Dieta dr Dąbrowskiej – przykładowe menu

Poniżej przedstawiamy jadłospis na pięć dni dla diety Ewy Dąbrowskiej. Pamiętajcie, że podstawą są warzywa i owoce o niskiej zawartości cukru i niskiej kaloryczności. Oprócz tego warto zwrócić uwagę też na regularność posiłków i porcje - za duże nie wchodzą w grę podczas żadnej diety odchudzającej. Warto też jeść przede wszystkim warzywa. Owoce mają w sobie dużo fruktozy, więc automatycznie będą bardziej kaloryczne. 

Dzień I

Śniadanie: koktajl owocowo-warzywny
II śniadanie: pokrojone w słupek papryki
Obiad: frytki z marchewki z sosem pomidorowym
Podwieczorek: jabłko
Kolacja: sałatka z kalafiora

Dzień II

Śniadanie: koktajl owocowo-warzywny
II śniadanie: pokrojona w słupki marchewka
Obiad: leczo warzywne
Podwieczorek: kilka winogron
Kolacja: faszerowane pomidory

Dzień III

Śniadanie: koktajl owocowo-warzywny
II śniadanie: gotowany szpinak
Obiad: botwinka na bulionie warzywnym
Podwieczorek: gruszka
Kolacja: sałatka z ogórka kiszonego, papryki i cebulki

Zobacz także: Dieta DASH - samo zdrowie! Mniej kilogramów bez głodzenia się

Dzień IV:

Śniadanie: koktajl owocowo-warzywny
II śniadanie: sałatka szpinakowa z pomidorem
Obiad: warzywne burgery
Podwieczorek: grejpfrut
Kolacja: grillowane warzywa

Dzień V:

Śniadanie: koktajl owocowo-warzywny
II śniadanie: kilka rzodkiewek
Obiad: zupa kapuściana
Podwieczorek: pomarańcz
Kolacja: surówka pekińska z pomidorami i ogórkami

Dieta Ewy Dąbrowskiej – czego nie jeść?

Podczas diety warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej zakazane są podobne produkty jak na każdej innej diecie odchudzającej: cukier, słodycze, dżemy, biała mąka i produkty z niej przetworzone, żółty ser, mięsa, produkty z dużą ilością chemii i konserwantów, alkohol, słone przekąski, napoje gazowane i słodzone soki.

Zobacz także: Do picia czy do jedzenia? Siemię lniane i proste sposoby na jego przygotowanie

Dr Ewa Dąbrowska

Kim jest osoba, która wymyśliła tę dietę cud? Otóż dr Ewa Dąbrowska to dr nauk medycznych. Przez wiele lat współpracowała z Akademią Medyczną w Gdańsku. To właśnie dzięki pisanej na potrzeby Akademii pracy naukowej wpadła na pomysł stworzenia diety warzywno-owocowej, która zastąpi głodówki lecznicze i idealnie sprawdzi się w walce z różnymi chorobami cywilizacyjnymi, przede wszystkim nowotworami. W 1994 roku w kaszubskim Gołubiu powstał Ośrodek Wczasów Zdrowotnych w pensjonacie "U Zbója". Tam właśnie po raz pierwszy serwowano kuracjuszom dietę warzywno-owocową.

Zobacz także: Jak szybko schudnąć? Dieta białkowa może ci w tym pomóc!

Zagłosuj

Jakie warzywo jest waszym ulubionym?

Liczba głosów:

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty utrudniają odchudzanie:

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Peganizm-dieta-ktora-bedzie-hitem-2019-roku-12894'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Przez-miesiac-zywil-sie-tylko-w-McDonalds-Zobacz-co-stalo-sie-z-jego-cialem-13194'
2 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-dziewczyna-schudla-93-kilogramy-Jej-cialo-zmienilo-sie-nie-do-poznania-13190'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
5 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-zupowa-zasady-jadlospis-efekty-10102'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Malgorzata-Kozuchowska-ma-diete-ukladana-na-bazie-kodu-genetycznego-13142'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ta-24latka-schudla-58-kg-w-11-miesiecy-Zmienila-sie-nie-do-poznania-12910'
8 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
14 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'