Dieta obniżająca cholesterol! Wypróbuj nasze sprawdzone porady

Julita Buczek 06.06.2018
cholesterol
Fotografia: Fotografia Fotolia

Masz podwyższony cholesterol? Dieta i odpowiedni tryb życia mogą go skutecznie go obniżyć. Cholesterol pełni ważną rolę w organizmie, ale jego nadmiar jest szkodliwy.

Wysoki poziom cholesterolu może powodować wiele chorób. Sprawdź, czym jest cholesterol i jaka dieta jest najbardziej skuteczna, aby obniżyć jego poziom.

Cholesterol – czym jest?

Wiele osób boryka się z wysokim poziomem cholesterolu we krwi, który może być spowodowany przez wiele różnych czynników. Najczęściej problem wynika ze złych nawyków żywieniowych opartych na ciężkostrawnych, przetworzonych produktach. Cholesterol to związek chemiczny, który pełni ważne funkcje w organizmie. Odpowiada m.in. za syntezę witaminy D3 oraz hormonów płciowych. Kiedy jest go jednak za dużo, blokuje żyły i tętnice, zaburzając pracę układu krążenia, a stąd już tylko kilka kroków do poważnych chorób, takich jak miażdżyca, zawał serca lub udar mózgu.

Zobacz też: Witamina B12 - niedobór jest bardzo groźny dla organizmu

Cholesterol LDL

Cholesterol całkowity obejmuje zarówno cholesterol LDL, HDL, jak i trójglicerydy. To właśnie cholesterol LDL nazywany potocznie złym cholesterolem powoduje zwężenie naczyń krwionośnych i tym samym utrudnia prawidłowy przepływ krwi. Stanowi on niemal 70% cholesterolu całkowitego. Pełni ważną funkcję w syntezie hormonów, produkcji witaminy D oraz budowie błon komórkowych, ale jego zbyt wysoki poziom jest przyczyną wielu chorób. Nadmiar LDL powoduje zwiększone ryzyko pojawienia się miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, zawału oraz udaru mózgu, dlatego, gdy tyko zauważymy podwyższony cholesterol - dieta oraz zmiana dotychczasowego trybu życia mogą okazać się niezbędne.

Cholesterol: norma

Badanie cholesterolu powinniśmy przeprowadzać kontrolnie przynajmniej raz w roku, w czasie zwykłego badania krwi.  Podwyższony poziom cholesterolu może pojawić się u osób, które prowadzą mało aktywny tryb życia, sięgają po papierosy oraz stosują dietę opartą na tłustych, ciężkostrawnych potrawach. Ryzyko podwyższonego poziomu cholesterolu zwiększa się również wraz z wiekiem, dlatego osoby w podeszłym wieku powinny robić profilaktyczne badania częściej. Badanie poziomu cholesterolu jest właściwie szybkie i bezbolesne. Norma cholesterolu całkowitego (z ang. skrót TC) we krwi powinna wynosić poniżej 200 mg/dl . O podwyższonym poziomie TC możemy mówić w przypadku, gdy jego wartość oscyluje między 200-250 mg/dl, a o znacznie podwyższonym, gdy przekracza ona 250 mg/dl.

Jak obniżyć cholesterol?

W przypadku podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi, który nie ma podłoża genetycznego konieczne będzie wprowadzenie zmian w swoim dotychczasowym stylu życia. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, co trafia na nasze talerze. Jeżeli badania wykazały podwyższony cholesterol - dieta stanowi pierwszy ważny element, który powinniśmy wziąć pod uwagę. Zmiana nawyków żywieniowych może w tej sytuacji może mieć kluczowe znaczenie. Powinniśmy sięgać po lekkostrawne produkty i unikać spożywania tłustych, kalorycznych potraw oraz cukru. Warto także rzucić palenie papierosów. Specjaliści podkreślają również, że na zwiększenie poziomu cholesterolu ma także wpływ brak aktywności fizycznej oraz stresujący tryb życia. Wszelkie ćwiczenia powodują większe zużycie energii, a tym samym sprzyjają odchudzaniu, dlatego już nawet zwykły spacer  może obniżyć poziom LDL nawet o 10 %.

Dieta na cholesterol - czego unikać?

Najważniejszą zasadą tego typu diety jest ograniczenie lub całkowite zrezygnowanie ze spożywania tłuszczu zwierzęcego. Smalec oraz masło powinniśmy odstawić w kąt na rzecz zdrowych kwasów tłuszczowych, które znajdziemy m.in. w rybach, oliwie z oliwek, orzechach włoskich oraz pestkach dyni i słonecznika. Powinniśmy również wyeliminować z codziennego menu tłuste mięso i wędliny oraz ograniczyć spożywanie produktów pszennych: makaronu, pieczywa itp. Ponadto jeżeli zależy nam na obniżeniu złego cholesterolu  musimy zapomnieć o częstym sięganiu po słodkie przekąski. Należy wykluczyć również z diety całkowicie alkohol.

Dieta cholesterolowa – po jakie produkty sięgać?

Co zatem warto jeść, aby obniżyć poziom złego cholesterolu? Przede wszystkim, mając podwyższony cholesterol dieta cholesterolowa powinna być bogata w produkty zawierające przeciwutleniacze, które zapobiegają jego odkładaniu się. Są obecne m.in. w:

  • zielonej herbacie
  • jabłkach
  • grejpfrutach

Warto również spożywać dużą ilość błonnika. W diecie tej nie może zabraknąć również owoców i warzyw. Znakomicie sprawdzą się w tym wypadku również produkty sojowe.

Dobry cholesterol - czym jest?

HDL, czyli tzw. dobry cholesterol pełni w organizmie ważna funkcję. Zapobiega on odkładaniu się złego cholesterolu (LDL) w naczyniach krwionośnych. Aby zwiększyć jego poziom warto spożywać produkty będące źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Norma tego cholesterolu w organizmie różni się w zależności od płci. Wartość ta dla kobiet wynosi >50 mg/dl., z kolei dla mężczyzn od >40 mg/dl.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty wpływają na wygląd naszej cery:

Autor: Weronika Misiuk

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'