Witamina C - dawkowanie, niedobór, źródło kwasu askorbinowego

Sylwia Bagińska 12.04.2018
Witamina C
Fotografia: shutterstock

Witamina C inaczej kwas askorbinowy to bardzo ważna witamina. Czy wiesz czym się różni witamina C lewoskrętna, a prawoskrętna? I w jakich produktach spożywczych znajdziemy największe stężenie kwasu askorbinowego? Na te i inne pytania odpowiedzi w artykule - koniecznie sprawdź!

Witamina C inaczej nazywana też kwasem askorbinowym po raz pierwszy została wyizolowana w 1932. To jedna z najważniejszych witamin do prawidłowego funkcjonowania organizmu, który sam jej nie wytwarza. Witamina C dostarczana jest do organizmu za pomocą żywności lub suplementów diety. Aby zapobiec przed niedoborem witaminy C koniecznie sprawdź w jakich produktach spożywczych jej szukać.

Witamina C - działanie i właściwości

Witamina C odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie i pełni wiele funkcji. Jej działanie antyoksydacyjne hamuje działanie wolnych rodników, czyli wspiera odporność organizmu. Ułatwia przyswajanie wapna i żelaza. Witamina C jest koniecznie potrzebna do skutecznego i szybkiego gojenia się ran i oparzeń - kwas askorbinowy bierze udział w odbudowie tkanek. Dodatkowo obniża glukozę i reguluje ciśnienie krwi. Witamina C ma kluczowe działanie - utrzymuje zdrowe dziąsła.

Zobacz także: Witamina K - jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na wiele nowotwór. Sprawdź w jakich produktach ją znajdziesz

Witamina C - lewoskrętna

Przez wiele marketingowych zagrywek utarł się mit, że zdrowa i skuteczna jest tylko witamina C lewoskrętna. Są dwa rodzaje witaminy C - wcześniej wspomniana lewoskrętna i prawoskrętna. Warto zaznaczyć, że witamina c, czyli kwas L-askorbinowy jest prawoskrętna. Pogląd, że jest inaczej wynika najprawdopodobniej przez literkę "L" w nazwie. Od tego momentu ludzi utożsamiają ją z lewoskrętnością, jednak w praktyce literka "L" nie ma żadnego powiązania z lewoskrętnością. Sama lewoskrętność wskazuje na budowę kwasu.

Witamina C - niedobór

Niedobór witaminy C jest niebezpieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak podaje Instytut Żywności i Żywienia niedobór witaminy C może doprowadzić do niedokrwistości na skutek większego wchłaniania żelaza, a także do osłabienia naczyń włosowatych. Zbyt małe stężenie witaminy C może przyczynić się do rozwoju szkorbutu, astmy oraz doprowadzić do uszkodzeń w kościach i chrząstkach.

Objawy niedoboru witaminy C

  • słaba odporność,
  • bóle mięśniowo-stawowe,
  • powolne gojenie się ran i skłonności do występowania siniaków,
  • słaby apetyt,
  • szybkie męczenie się,
  • złe samopoczucie,
  • osłabienie organizmu.

Zobacz także: Witamina D - objawy niedoboru i nadmiaru. W jakich produktach jest najwięcej witaminy D?

Witamina C - nadmiar

Witaminę C jest ciężko przedawkować, należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jeśli w organizmie jest nadmiar witaminy C  to zostaje wydalany drogą moczową lub przez pot. Badania naukowe jednak stwierdziły, że spożywanie większego stężenia witaminy C niż jest wskazany przyczynia się do tworzenia kamieni nerwowych oraz częstszego oddawania moczu.

Objawy nadmiaru witaminy C

Witamina C - występowanie

Witaminę C znajdziemy w wielu produktach pochodzenia roślinnego (głównie owoce i warzywa). Najlepiej spożywać je na surowo. W trakcie obróbki termicznej z produktów roślinnych ucieka około 50-70% kwasu askorbinowego.

Najwięcej witaminy C znajdziesz w tych produktach:

Produkt Zawartość (mg/100g)
Acerola 1600
Owoce róży 426
Papryczka chilli (zielona) 244
Natka pietruszki 178
Czarna porzeczka 177
Papryka 107
Koperek 75
Brukselka 71
Jarmuż 65
Pomelo 61
Poziomki 60
Szczypiorek 60
Pomarańcza 53
Cytryna 53
Kalarepa 45
Biała porzeczka 45
Czerwona porzeczka 45
Kapusta czerwona 42
Kapusta biała 40

Witaminę C (z mniejszą jej zawartością) znajdziesz też w innych produktach, m.in.: pory, jabłka, brzoskwinie, buraki, wiśnie, rabarbar, banany, morele, ogórki, śliwki, sałata, selery, czereśnie, kalafior, maliny, gruszki, cebuli. Kwas askorbinowy występują także w produktach pochodzenia zwierzęcego. Najwięcej witaminy C można znaleźć w wątrobie wołowej i wieprzowej.

Zobacz także: Witamina A (retinol) spowalnia rozwój nowotworów! W jakich produktach jej szukać?

Witamina C - dawkowanie i dzienne zapotrzebowanie

Witamina C nie jest wytwarzana przez człowieka, dlatego powinna być dostarczana za pomocą żywności lub suplementów. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi:

  • dla dzieci jest to 40-45 mg,
  • dla kobiet jest to 75 mg,
  • dla mężczyzn jest to 90 mg.

Niektórzy lekarze i badacze zalecają podawanie nawet większej dawki, około 200 mg na dobę. Warto jednak pamiętać, że zwiększoną dawkę witaminy C powinni spożywać diabetycy, kobiety ciężarne i karmiące piersią, osoby borykające się z nadciśnieniem tętniczym, także palacze papierosów i osoby nadużywające alkohol.

Zagłosuj

Jak dostarczasz organizmowi odpowiednią dawkę witaminy C?

Liczba głosów:

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Autor: Sylwia Bagińska

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'