Witamina B6 - jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór

Sylwia Bagińska 17.04.2018
Żródła występowania witaminy B6
Fotografia: shutterstock

Witamina B6 (pirodyksyna) zwiększa ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Sprawdź jakie są pierwsze objawy niedoboru pirodyksyny i czy magnez z B6 jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Witamina B6 inaczej nazywa też pirodyksyną pełni w organizmie szereg ważnych ról. Jej niedobór sprzyja rozwojowi nowotworu - w poniższym artykule dowiesz się jakie jest dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6, jak wyglądają objawy nadmiaru i niedoboru oraz jakie produkty spożywcze są bogatym źródłem pirodyksyny.

Zobacz także: Witamina B1 - to ona może powodować Twoje częste zmęczenie

Witamina B6 - funkcje i rola w organizmie

Witamina B6 (pirodyksyna) jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest odpowiedzialna za przemianę aminokwasów, tłuszczów i węglowodanów. Pirodykysyna umożliwia magazynowanie energii, ma wpływ na ciśnienie krwi, pracę serca, skurcze mięśni. Witamina B6 zwiększa odporność organizmu, pomaga łagodzić skutki uboczne po przyjmowanych lekach i jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych, hamuje nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczu i wspomaga leczenie nerek.

Obecność witaminy B6 jest konieczna w procesie tworzenia: hemoglobiny, hormonów, enzymów i prostaglandyn. Dodatkowo łagodzi i zmniejsza objawy napięcia przedmiesiączkowego oraz zwalcza ból i sztywnienie nadgarstka i dłoni. Jej udział wspomaga leczenia łojotokowego zapalenia skóry, zapalenia warg i języka oraz walczy z wypadaniem włosów. Przyjmowanie witamin B6 w regularnie dużych dawkach zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona u osób palących papierosy. Witamina B6 połączona z magnezem ma korzystny wpływ na zachowanie dzieci z autyzmem.

Magnez B6 - czy to połączenie jest dobre?

Na rynku farmaceutycznym jest jest wiele preparatów magnezu połączonego z witaminą B6. Główną funkcją witaminy B6 w tym połączeniu jest zwiększenie wchłaniania magnezu z przewodu pokarmowego. Jednak z badań wynika, że bardzo duże dawki Witaminy B6 (dla zdrowych osób są niewskazane) pomagają magnezowi wchłanianie. Dlatego też dawki witaminy B6 w takich suplementach są małe (bezpieczne dla organizmu) i w rezultacie nie mają żadnego wpływu na przyswajalność magnezu.

Witamina B6 - nadmiar

Nadmiar witaminy B6 zdarza się rzadko, gdyż jest ona wydalana z organizmu. Przyjmowanie tej witaminy w formie suplementów jest toksyczne dla organizmu. Do nadmiaru witaminy B6 może dojść przy długotrwałej suplementacji tej witaminy (200 mg/d).

Objawy nadmiaru witaminy B6:

  • częste i zwiększone odczucia chłodu,
  • problemy z koordynacją mięśni,
  • zwyrodnienie tkanki nerwowej,
  • mrowienie kończyn.

Po odstawieniu suplementów objawy powinny ustąpić. Zdarzają się jednak przypadki, że nawet po ograniczeniu przyjmowania witaminy B6 w wysokich dawkach objawy zostają. Skutki nadmiaru są nieodwracalne.

Witamina B6 - niedobór

Do niedoboru witaminy B6 dochodzi bardzo rzadko. Ma na to wpływ synteza witaminy B6 przez florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym. Jednak niedobór pirodyksyny zwiększa ryzyko rozwoju choroby nowotworowej.

Objawy niedoboru witaminy B6:

  • potliwość,
  • słaba odporność (podatność na infekcje),
  • kamica nerkowa,
  • niedokrwistość makrocytarna,
  • złe samopoczucie,
  • zmęczenie,
  • nudności i wymioty,
  • stan zapalny skóry i błony śluzowej w jamie ustnej.

Witamina B6 - zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na witaminę B6 zależy od płci, wieku, stanu i kondycji organizmu, a także stanu fizjologicznego (np. ciąża). Zwiększone zapotrzebowanie na tę witaminę występuje u kobiet w ciąży, a także osób starszych. Poniższa tabelka przedstawia zalecane dawki spożycia witaminy B6 polecane przez Instytut Żywności i Żywienia. Pamiętaj, że poniższa tabelka przedstawia zalecane dawki spożycia dla osób zdrowych.

Kobiety

(mg/d)

Mężczyźni

(mg/d)

Wiek
0,1 0,1 do 6 miesiąca życia
0,3 0,3 od 6 do 1 roku życia
0,5 0,5 od 1 do 3 roku życia
0,6 0,6 od 4 do 6 roku życia
1,0 1,0 od 7 do 9 roku życia
1,2 1,2 od 10 do 12 roku życia
1,3 1,3 od 13 do 18 roku życia
1,3 1,3 od 19 do 50 roku życia
1,5 1,7 51 +

Dla kobiet w ciąży dzienna zalecana dawka witaminy B6 wynosi 1,9 mg/d, dla kobiet karmiących to 2,0 mg/d.

Na przyswajalność witaminy B6 negatywnie wpływa alkohol i leki.

Zobacz także: Witamina B12 - niedobór jest bardzo groźny dla organizmu

Witamina B6 - w jakich produktach jej szukać?

Witaminę B6 znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Bogate w pirodyksynę są m.in.: otręby pszenne, wątróbka (wołowa i wieprzowa), fasola, kasza gryczana, soja, łosoś, makrela, dorsz, jajka, pomarańcze, banany, kiwi, brukselska, marchew, brokuły, orzechy (włoskie i ziemne), szpinak, kapusta, awokado, mięso drobiowe.

W trakcie termicznej obróbki mięsa, a także jego peklowania zawartość witaminy B6 może obniżyć się o 50 %, a na skutek mrożenia warzyw i owoców nawet o 70 %.

Witamina B6 - dawkowanie

Niedobór witaminy B6 jak stosunkowo występuje bardzo rzadko. Natomiast suplementacja witaminy B6 jest związkiem toksycznym dla organizmu. Dzienne zapotrzebowanie witaminy B6 zapewni nam odpowiednia dieta, dlatego każda dodatkowa suplementacja jest nieuzasadniona i niezdrowa. Specjalne preparaty zawierające pirodyksynę można stosować tylko w przypadkach, kiedy zleci je lekarz. Jeśli po przyjmowaniu witaminy B6 w suplementach zauważysz niepojące objawy np. drętwienie nóg koniecznie zgłoś się do lekarza - mogą to być pierwszej objawy nadmiaru witaminy B6.

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty lekarskiej.

Zobacz także: Witamina B2 ryboflawina - to ona dba o nasz układ nerwowy

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Autor: Sylwia Bagińska

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'