Witamina B5 (kwas pantotenowy) zmniejsza ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego

Sylwia Bagińska 20.04.2018
Witamina B5 suplementy
Fotografia: shutterstock

Witamina B5 inaczej nazywana kwasem pantotenowym jest odpowiedzialna za wiele ważnych funkcji w organizmie. Niedobór i nadmiar witaminy B5 jest rzadko spotykany, dlatego warto jeść dużo produktów z zawartością kwasu pantotenowego, gdyż ten dobrze wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci, a także na lepszą pracę serca.

Witamina B5 inaczej nazywana kwasem pantotenowym należy do zestawu witamin z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. Złożona jest z kilku substancji: kwasu pantotenowego, koenzymu A, pantenolu i panteiny. Witamina B5 jest odpowiedzialna za szereg ważnych funkcji w organizmie.

Zobacz także: Inozytol (witamina B8) niedobór może powodować bezpłodność u mężczyzn!

Do jej niedoboru i nadmiaru dochodzi stosunkowo bardzo rzadko. Występuje w wielu produktach spożywczych pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Najbogatszym jej źródłem są podroby i chude mięso. 

Witamina B5 - rola w organizmie kwasu pantotenowego

Kwas pantotenowy pełni szereg wielu ważnych ról w organizmie. Witamina B5 współuczestniczy w syntezie: neuroprzekaźników, hormonów sterydowych, cholesterolu oraz witaminy A i D. Jest odpowiedzialna za przemiany związane z gospodarką energetyczną organizmu. Bierze udział także w procesach podziału komórek w mieszku włosowym. Kwas Pantotenowy ponadto jest odpowiedzialny za reakcje witaminy B4 w tkankach mózgowych i acylowania sulfonoamidów w wątrobie.

Witamina B5 wspomaga także leczenie stanów zapalnych w organizmie, przyśpiesza gojenie się raz. Wpływa także dobrze na prawidłowy wygląd skóry, włosów i paznokci. Kwas pantotenowy ma również korzystny wpływ na pracę serca (zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego).

Witamina B5 - niedobór kwasu pantotenowego

Niedobór kwasu pantotenowego zdarza się bardzo rzadko ze względu na jego występowanie w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Na niedobór witaminy B5 narażone są osoby niedożywione, starsze, żyjące w długotrwałym stresie, ciężko pracujące fizycznie i uprawiające systematycznie sport. 

Objawy niedoboru witaminy B5:

  • wolne gojenie się ran,
  • niskie ciśnienie krwi,
  • biegunki,
  • wzdęcia,
  • niestrawność,
  • mdłości,
  • bóle brzucha,
  • omdlenia,
  • drgawki,
  • złe samopoczucie,
  • brak apetytu,
  • nerwowość i drażliwość,
  • niepokój,
  • zmęczenie,
  • problemy ze skórą (przebarwienia, stany zapalne, trądzik),
  • pękanie kącików ust.

Witamina B5  - nadmiar kwasu pantotenowego

Nadmiar kwasu pantotenowego nie jest groźny dla organizmu. Duże dawki witaminy B5 są wydalane z moczem. 

Nadmiar witaminy B5 może powodować:

  • biegunki,
  • objawy uczuleniowe.

Zobacz także: Chcesz mieć piękne włosy i paznokcie? Koniecznie sięgnij po biotynę!

Witamina B5 - dzienne zapotrzebowanie na kwas pantotenowy

Zapotrzebowanie na kwas pantotenowy jest zależny od wieku, stanu fizjologicznego, kondycji i formy organizmu. Poniższa tabelka przedstawia normy spożycia witaminy B5 polecane przez Instytut Żywności i Żywienia. Dane w tabeli to stężenie kwasu pantotenowego przeznaczone dla osób zdrowych.

Kobieta

(mg/os/d)

Mężczyzna

(mg/os/d)

Wiek
1,7 1,7 do 6 miesiąca życia
1,8 1,8 od 6 do 1 roku życia
2 2 od 1 roku życia do 3 roku życia
3 3 od 4 do 6 roku życia
4 4 od 7 do 12 roku życia
5 5 od 13 do 18 roku życia
5 5 19+

Dzienna zalecana dawka spożycia witaminy B5 dla kobiet w ciąży to 6 (mg/os/d), a dla kobiet karmiących piersią wynosi 7 (mg/os/d).

Witamina B5 - występowanie kwasu pantotenowego.

Witaminę B5 można znaleźć w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Jednak najbogatszym źródłem kwasu pantotenowego są podroby (wątróbka wieprzowa, wołowa i drobiowa), jajka, drożdże piekarskie.

Produkt (ug w 100 g) Produkt (ug w 100 g) Produkt (ug w 100 g)
Jagody 0,25 Truskawki 0,26 Kalafior 1,0
Marchew 0,27 Kapusta 0,1-1,4 Pomidory 0,31
Orzechy ziemne 2,14 Orzechy włoskie 0,7 Ziemniaki 0,38
Wołowina 0,33-3,0 Wątroba drobiowa 4,1 Grzyby 2,1
Wątroba wołowa 9,7 Wątroba wieprzowa 7,0 Wieprzowina 0,4-3,1
Banan 0,2 Jabłko 0,1 Ser 0,1-0,9
Kukurydza 0,46-0,8 Jaja 1,6 Drożdże pierkarskie 5,3

W trakcie obróbki termicznej i przetwarzania kwasu pantotenowego może dojść do straty witaminy B5 (od 50 do 80%).

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty lekarskiej.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

W jaki sposób dostarczasz organizmowi odpowiednią ilość Witaminy B5?

Liczba głosów:

Autor: Sylwia Bagińska 

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'