Witamina B5 (kwas pantotenowy) zmniejsza ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego

Sylwia Bagińska 20.04.2018
Witamina B5 suplementy
Fotografia: shutterstock

Witamina B5 inaczej nazywana kwasem pantotenowym jest odpowiedzialna za wiele ważnych funkcji w organizmie. Niedobór i nadmiar witaminy B5 jest rzadko spotykany, dlatego warto jeść dużo produktów z zawartością kwasu pantotenowego, gdyż ten dobrze wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci, a także na lepszą pracę serca.

Witamina B5 inaczej nazywana kwasem pantotenowym należy do zestawu witamin z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. Złożona jest z kilku substancji: kwasu pantotenowego, koenzymu A, pantenolu i panteiny. Witamina B5 jest odpowiedzialna za szereg ważnych funkcji w organizmie.

Zobacz także: Inozytol (witamina B8) niedobór może powodować bezpłodność u mężczyzn!

Do jej niedoboru i nadmiaru dochodzi stosunkowo bardzo rzadko. Występuje w wielu produktach spożywczych pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Najbogatszym jej źródłem są podroby i chude mięso. 

Witamina B5 - rola w organizmie kwasu pantotenowego

Kwas pantotenowy pełni szereg wielu ważnych ról w organizmie. Witamina B5 współuczestniczy w syntezie: neuroprzekaźników, hormonów sterydowych, cholesterolu oraz witaminy A i D. Jest odpowiedzialna za przemiany związane z gospodarką energetyczną organizmu. Bierze udział także w procesach podziału komórek w mieszku włosowym. Kwas Pantotenowy ponadto jest odpowiedzialny za reakcje witaminy B4 w tkankach mózgowych i acylowania sulfonoamidów w wątrobie.

Witamina B5 wspomaga także leczenie stanów zapalnych w organizmie, przyśpiesza gojenie się raz. Wpływa także dobrze na prawidłowy wygląd skóry, włosów i paznokci. Kwas pantotenowy ma również korzystny wpływ na pracę serca (zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego).

Witamina B5 - niedobór kwasu pantotenowego

Niedobór kwasu pantotenowego zdarza się bardzo rzadko ze względu na jego występowanie w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Na niedobór witaminy B5 narażone są osoby niedożywione, starsze, żyjące w długotrwałym stresie, ciężko pracujące fizycznie i uprawiające systematycznie sport. 

Objawy niedoboru witaminy B5:

  • wolne gojenie się ran,
  • niskie ciśnienie krwi,
  • biegunki,
  • wzdęcia,
  • niestrawność,
  • mdłości,
  • bóle brzucha,
  • omdlenia,
  • drgawki,
  • złe samopoczucie,
  • brak apetytu,
  • nerwowość i drażliwość,
  • niepokój,
  • zmęczenie,
  • problemy ze skórą (przebarwienia, stany zapalne, trądzik),
  • pękanie kącików ust.

Witamina B5  - nadmiar kwasu pantotenowego

Nadmiar kwasu pantotenowego nie jest groźny dla organizmu. Duże dawki witaminy B5 są wydalane z moczem. 

Nadmiar witaminy B5 może powodować:

  • biegunki,
  • objawy uczuleniowe.

Zobacz także: Chcesz mieć piękne włosy i paznokcie? Koniecznie sięgnij po biotynę!

Witamina B5 - dzienne zapotrzebowanie na kwas pantotenowy

Zapotrzebowanie na kwas pantotenowy jest zależny od wieku, stanu fizjologicznego, kondycji i formy organizmu. Poniższa tabelka przedstawia normy spożycia witaminy B5 polecane przez Instytut Żywności i Żywienia. Dane w tabeli to stężenie kwasu pantotenowego przeznaczone dla osób zdrowych.

Kobieta

(mg/os/d)

Mężczyzna

(mg/os/d)

Wiek
1,7 1,7 do 6 miesiąca życia
1,8 1,8 od 6 do 1 roku życia
2 2 od 1 roku życia do 3 roku życia
3 3 od 4 do 6 roku życia
4 4 od 7 do 12 roku życia
5 5 od 13 do 18 roku życia
5 5 19+

Dzienna zalecana dawka spożycia witaminy B5 dla kobiet w ciąży to 6 (mg/os/d), a dla kobiet karmiących piersią wynosi 7 (mg/os/d).

Witamina B5 - występowanie kwasu pantotenowego.

Witaminę B5 można znaleźć w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Jednak najbogatszym źródłem kwasu pantotenowego są podroby (wątróbka wieprzowa, wołowa i drobiowa), jajka, drożdże piekarskie.

Produkt (ug w 100 g) Produkt (ug w 100 g) Produkt (ug w 100 g)
Jagody 0,25 Truskawki 0,26 Kalafior 1,0
Marchew 0,27 Kapusta 0,1-1,4 Pomidory 0,31
Orzechy ziemne 2,14 Orzechy włoskie 0,7 Ziemniaki 0,38
Wołowina 0,33-3,0 Wątroba drobiowa 4,1 Grzyby 2,1
Wątroba wołowa 9,7 Wątroba wieprzowa 7,0 Wieprzowina 0,4-3,1
Banan 0,2 Jabłko 0,1 Ser 0,1-0,9
Kukurydza 0,46-0,8 Jaja 1,6 Drożdże pierkarskie 5,3

W trakcie obróbki termicznej i przetwarzania kwasu pantotenowego może dojść do straty witaminy B5 (od 50 do 80%).

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty lekarskiej.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Autor: Sylwia Bagińska 

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów