Witamina B2 ryboflawina - to ona dba o nasz układ nerwowy

Sylwia Bagińska 18.04.2018 AKTUALIZACJA: 06.11.2019
Występowanie witaminy B2
Fotografia: shutterstock

Witamina B2 (ryboflawina) jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niedobór daje znać wieloma objawami. Sprawdź jak go uniknąć i w jakich produktach szukać ryboflawiny!

Witamina B2 inaczej nazywana też ryboflawiną należy do zestawu witamin z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. Odgrywa ważną rolę w organizmie, a jej niedobór powoduje wiele niepożądanych i groźnych skutków dla zdrowia. Natomiast nadmiar witaminy B2 nie stanowi niebezpieczeństwa, ryboflawina w dużych ilościach jest wydalana z moczem. Witaminę B2 znaleźć można w wielu produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego - koniecznie sprawdź w jakich. 

Zobacz także: Witamina B1 - to ona może powodować Twoje częste zmęczenie

Witamina B2 - rola w organizmie ryboflawiny

Witamina B2 jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ryboflawina bierze udział w tworzeniu krwinek czerwonych i krwi. Jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i narządu wzroku. Współdziała w procesie redukcji i utleniania. Współuczestniczy w przemianach lipidów oraz aminokwasów.

Razem z witaminą A uczestniczą w prawidłowym funkcjonowaniu:

  • skóry,
  • dróg oddechowych,
  • błon śluzowych,
  • nabłonka naczyń krwionośnych,
  • śluzówki przewodu pokarmowego.

Witamina B2 - niedobór ryboflawiny

Na niedobór witaminy B2 narażone są osoby, które żyją w stresie, napięciu i pośpiechu. Organizm produkuje wtedy hormony stresogenne, których produkcja przyczynia się do zmniejszania stężenia ryboflawiny. Długotrwały niedobór witaminy B2 może doprowadzić do tzw. awitaminozy, która może spowodować zahamowanie rozwoju umysłowego u dzieci.

Objawy niedoboru witaminy B2:

  • pęknięte wargi,
  • zapalenie języka,
  • pojawienie się zajadów, aft oraz pleśniawek,
  • spadek wagi,
  • zapalenie spojówek,
  • światłowstręt,
  • zaczerwienienie oczu,
  • uszkodzenie rogówki
  • nieprawidłowości w układzie nerwowym,
  • zmiany w narządzie wzroku,
  • pogorszenie widzenia o zmroku,
  • zahamowanie wzrostu,
  • zawroty głowy,
  • świąd w okolicy ujścia pochwy,
  • złe samopoczucie.

Zobacz także: Witamina B6 - jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór

Witamina B2 - nadmiar ryboflawiny

Witamina B2 jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego nadmiar ryboflawiny jest wydalany z moczem. Przedawkowanie suplementów z witaminą B2 nie niesie za sobą groźnych powikłań dla organizmu. Wynika to z faktu, że ryboflawina ma ograniczoną zdolność wchłaniania się z przewodu pokarmowego. Toksyczną dawkę witaminy B2 można podać poprzez zastrzyk.

Objawy nadmiaru witaminy B2:

  • nudności,
  • wymioty.

Witamina B2 - dzienne zapotrzebowanie na ryboflawinę

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 zależy od płci, wieku, stanu fizjologicznego oraz kondycji i formy organizmu. Poniższa tabelka przedstawia zalecane spożycie witaminy B2 opracowaną przez Instytut Żywności i Żywienia. Poniższe stężenia ryboflawiny są zalecane dla osób zdrowych.

Kobieta

(mg/os/d)

Mężczyzna

(mg/os/d)

Wiek
0,3 0,3 do 6 miesiąca życia
0,4 0,4 od 6 do 1 roku życia
0,5 0,5 od 1 do 3 roku życia
0.6 0,6 od 4 do 6 roku życia
0,9 0,9 od 7 do 9 roku życia
1,0 1,0 od 10 do 12 roku życia
1,1 1,3 od 13 do 18 roku życia
1,1 1,3 19+

Dla kobiet w ciąży dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 wynosi 1,4 (mg/os/d), a dla kobiet karmiących piersią 1,6 (mg/os/d).

Zwiększone zapotrzebowanie na ryboflawinę występuję podczas częstego i dużego wysiłku fizycznego, długotrwałego stresu, w okresie wzrostu u dzieci i młodzieży, a także podczas źle zbilansowanej diecie.

Witamina B2 - występowanie ryboflawiny

Bogate źródło witaminy B2 to głównie produkty pochodzenia zwierzęcego. Dużą zawartość ryboflawiny znajdziemy w podrobach (wątróbka wołowa, wieprzowa, drobiowa, a także w sercach wieprzowych), ale także w kurzych jajach, serach dojrzewających i makreli. Cennym źródłem witaminy B2 są też drożdże, zarodki pszenne, płatki owsiane i kasza gryczana.

Jeśli szukamy ryboflawiny w warzywach to sięgać trzeba po: szpinak, brokuły, fasole, selery, kapustę białą, pomidory, ogórki oraz ziemniaki. Witaminę B2 znajdziemy także w owocach - banany, truskawki, jabłka i pomarańcze. Ryboflawina o mniejsze zawartości występuję także w orzechach laskowych, mleku, jogurtach, kaszach (manna i jęczmienna), pęczaku, ryżu oraz płatkach kukurydzianych.

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty lekarskiej.

Zobacz także: Witamina B12 - niedobór jest bardzo groźny dla organizmu

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Autor: Sylwia Bagińska

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów