Witamina B12 - niedobór jest bardzo groźny dla organizmu

Sylwia Bagińska 13.04.2018

Witamina B12 odgrywa bardzo ważną rolę dla organizmu. Niedobór witaminy B12 jest niebezpieczny dla zdrowia każdego człowieka. Najbardziej narażone na niedobór witaminy B12 są dzieci, weganie i osoby po 50. tym roku życia. Sprawdź, w jakich produktach szukać tej witaminy.

Witamina B12 - jej długotrwały niedobór niesie za sobą poważne skutki na zdrowiu. Pierwsze objawy niedoboru witaminy B12 można pomylić ze zwykłym przemęczeniem - nie bagatelizuj tego. Koniecznie zainterweniuj jeśli zauważysz niepokojące symptomy. Żeby zapobiec koniecznie sprawdź, które z produktów spożywczych są bogate w witaminę B12.

Zobacz także: Witamina B1 - to ona może powodować Twoje częste zmęczenie

Witamina B12 - rola w organizmie

Bez witaminy B12 organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Ta witamina jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Hamuje i zapobiega gromadzeniu się homocytseiny i bierze udział w procesie przemiany kwasu foliowego do biologicznie aktywnego tetra-hydrofolianu - ten natomiast uczestniczy w utrzymaniu stabilności genów. Dodatkowo witamina B12 współuczestniczy w metabolizmie: białek, tłuszczów, węglowodanów. Bierze udział w syntezie DNA i RNA w erytroblastach i neuorprzekaźnika serotoniny. Obecność witaminy B12 jest także konieczna w procesie wytwarzania krwinek czerwonych.

Witamina B12 - niedobór

Niedobór witaminy B12 jest niebezpieczny dla organizmu i niestety jest szeroko rozpowszechniony zwłaszcza wśród dzieci i osób po 50. tym roku życia. W grupie ryzyka są także wegani - zaleca się im suplementowanie witaminy B12. Długotrwały niedobór witaminy B12 może skutkować problemami i schorzeniami neurologicznymi (neuropatia, psychoza, atrofia mózgu, ataksja i demencja). Zwiększa także ryzyko wystąpienia chorób serca i układu naczyniowego. Może także skutkować anemią złośliwą.

Do objaw niedoboru witaminy B12 należą m.in.:

  • zmęczenie,
  • osłabienie organizmu,
  • problemy z pamięcią,
  • zaburzenia w trakcie miesiączkowania u kobiet,
  • słaba odporność, częste infekcje,
  • drętwienie kończyn,
  • utrata apetytu,
  • nudności,
  • podwyższona temperatura ciała,
  • bóle głowy.

Zobacz także: Witamina B6 - jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór

Witamina B12 - nadmiar

O ile niedobór witaminy B12 jest groźny dla organizmu, to nadmiar nie stwarza zagrożenia i nie wywołuje żadnych niepożądanych, szkodliwych efektów. Nadwyżka witaminy B12 jest wydalana przez organizm. Długotrwałe spożywanie witaminy B12 większej niż zalecana dawka może u niektórych ludzi wywołać reakcje uczuleniowe

Witamina B12 - zapotrzebowanie

Instytut Żywności i Żywienia zaleca dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12:

Kobieta

μg/d

Mężczyzna

μg/d

Wiek
0,4 0,4 do 6 miesiąca życia
0,5 0,5 od 6 do 1 roku życia
0,9 0,9 od 1 do 3 roku życia
1,2 1,2 od 4 do 6 roku życia
1,8 1,8 od 7 do 9 roku życia
1,8 1,8 od 10 do 12 roku życia
2,4 2,4 od 13 do 18 roku życia
2,4 2,4 19 +

Dla kobiet w ciąży dzienne zalecane spożycie witaminy B12 wynosi 2,6 μg/d a kobiet dla karmiących 2,8 μg/d.

Zapotrzebowanie na witaminę B12 zależy od wieku i formy oraz kondycji organizmu. Informację podane w tabeli są zalecane dla osób zdrowych. Większe zapotrzebowanie na witaminę B12 potrzebują osoby z chorobami jelita (Whippla, zespół Zolinera-Elisona), ale także przy wszystkich nieprawidłowościach flory jelitowej. Większa ilość witaminy B12 jest potrzebna przy spożywaniu niektórych leków.

Witamina B12 - w czym i gdzie jej szukać?

Produkty spożywcze powinny dostarczać organizmowi odpowiednią ilość witaminy B12. Znaleźć tę witaminę można głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Bogate w witaminę B12 są: ryby (szczupaki, makrele, łososie, pstrągi, śledzie, dorsze, mintaje, karpie, morszczuki, flądry), wątroby i nerki (wołowe, drobiowe, cielęce, wieprzowe), mięso z królika. Dodatkowo witaminę B12 zawierają: jaja, sery dojrzewające, mleko, jogurty, kefiry.

Witamina B12 - psychika ludzka

Długotrwały niedobór witaminy B12 niesie za sobą wiele poważnych skutków. Witamina B12 uczestniczy w procesie wytwarzania serotoniny w organizmie, która ma działanie antydepresyjne. Jeśli witaminy B12 w organizmie jest za mało skutkuje to niewytwarzaniem serotoniny lub wytwarzaniem jej w zbyt niskim stężeniu. Brak odpowiedniej ilości witaminy B12 odpowiada za wiele objawów psychicznych i neurologicznych. Są to m.in.: apatia, drażliwość, paranoja, nerwowość, stany depresyjne, osłabienie, senność, zaburzenia świadomości. Niedobór witaminy B12 jest ściśle związany z np. depresją. Jeśli zauważysz niepojące objawy skonsultuj się z lekarzem rodzinnym lub pierwszej pomocy.

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty lekarskiej.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zobacz także: Witamina B2 ryboflawina - to ona dba o nasz układ nerwowy

Zagłosuj

Jak dostarczasz organizmowi odpowiednią ilość witaminy B12

Liczba głosów:

Autor: Sylwia Bagińska

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'