Witamina B1 - to ona może powodować Twoje częste zmęczenie

Sylwia Bagińska 17.04.2018 AKTUALIZACJA: 15.02.2019
Na stole leżą miski pełne orzechów i zbóż.
Fotografia: Shutterstock

Witamina B1 (tiamina) jest niezwykle ważna dla organizmu. Jej niedobór może doprowadzić do wielu poważnych chorób. Sprawdź jakie produkty spożywcze są bogatym źródłem tiaminy.

Witamina B1 inaczej nazywa tiaminą należy do zestawu witamin z grupy B. Jest pierwszą odkrytą witaminą. Niedobór tej witaminy zdarza się się stosunkowo często i może doprowadzić do choroby Beri-Beri i wielu innych poważnych dolegliwości. Na niedobór najbardziej są narażone osoby, które nie jedzą mięsa i produktów zbożowych. Zanim więc przejdziesz na dietę sprawdź, co trzeba jeść, aby dostarczyć organizmowi dzienne zapotrzebowanie na witaminę B1.

Zobacz także: Witamina B2 ryboflawina - to ona dba o nasz układ nerwowy

Witamina B1 - rola w organizmie tiaminy

Tiamina odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie. Jest odpowiedzialna za regeneracje systemu nerwowego oraz przemianę węglowodanów. Uczestniczy w procesie metabolizmu komórek, jest także koenzymem wielu reakcji enzymatycznych, które kontrolują procesy bioenergetyczne. Ponadto wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego oraz proces wzrostu. 

Tiamina zmniejsza ból i przyśpiesza proces gojenia się ran. Witamina B1 wpływa także pozytywnie na włosy i skórę - łagodzi także objawy trądziku i łojotoku.

Witamina B1 - występowanie tiaminy

Tiaminę znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Bogate w witaminę B1 są m.in:

  • czerwona soczewica,
  • zarodki pszenne,
  • nasiona słonecznika,
  • nasiona roślin strączkowatych,
  • drożdże, kasze (gryczana, jęczmienna i jaglana),
  • wieprzowina,
  • otręby pszenne,
  • chleb graham,
  • makaron,
  • ryż,
  • łosoś,
  • makrela,
  • śledzie,
  • mleko,
  • jogurty.

Jeśli szukamy tiaminy w owocach to warto zjeść: brzoskwinie, maliny, banany, jabłka, awokado, arbuz.

Zobacz także: Witamina B6 - jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór

Witamina B1 - niedobór tiaminy

Niedobór witaminy B1 często jest rezultatem niedożywienia albo upośledzenia wchłaniania tej witaminy. Na niedobór tiaminy najbardziej narażone są osoby, które spożywają bardzo mało mięsa i produktów zbożowych (kasza, pieczywo, makaron). Niedobór witaminy B1 towarzyszy przy częstych ogromnych wysiłkach fizycznych lub intelektualnych, a także u ludzi, którzy żyją w ciągłym stresie, u osób starszych, alkoholików i anorektyczek.

Długotrwały niedobór witaminy B1 może doprowadzić do choroby beri-beri, do zaburzeń układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego, neurologicznego, nadciśnienia tętniczego, depresji, zaniku miesiączkowania, a także do zaburzeń czucia i braku popędu płciowego.

Objawy niedoboru tiaminy:

  • zmęczenie,
  • obniżenia nastroju,
  • złe samopoczucie,
  • zaburzenia koncentracji,
  • drażliwość,
  • przyśpieszone bicie serca,
  • brak apetytu,
  • nudności i wymioty,
  • biegunki,
  • ból kończyn dolnych.

Nadmiar witaminy B1

Nadmiar tiaminy jest wydalany z organizmu razem z moczem - witamina B1 nie ma wystarczającej zdolności wchłaniania z przewodu pokarmowego. Dlatego do nadmiaru witaminy B1 dochodzi bardzo rzadko.

Objawy nadmiaru tiaminy:

  • nadwrażliwość,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • drżenie mięśni,
  • reakcje alergiczne,
  • pocenie się,
  • nudności,
  • osłabienie organizmu.

Witamina B1 - dawkowanie i dzienne zapotrzebowanie tiaminy

Zapotrzebowanie na tiaminę zależy od wieku, płci i stanu fizjologicznego człowieka, masy ciała i wykonywanego zawodu. Poniższa tabelka przedstawia zalecane dzienne spożycie witaminy B1 polecane przez Instytut Żywności i Żywienia. Dane dotyczące stężenia tiaminy w organizmie są przeznaczone dla osób zdrowych.

Kobieta

(mg/d)

Mężczyzna

(mg/d)

Wiek
0,2 0,2 do 6 miesiąca życia
0,3 0,3 od 6 do 1 roku życia
0,5 0,5 od 1 do 3 roku życia
0,6 0,6 od 4 do 6 roku życia
0,9 0,9 od 7 do 9 roku życia
1,0 1,0 od 10 do 12 roku życia
1,1 1,2 od 13 do 18 roku życia
1,1 1,3 19 +

Dla kobiet w ciąży zalecana dawka spożycia witaminy B1 wynosi 1,4 mg/d, a dla kobiet karmiących 1,5 mg/d.

Większe zapotrzebowanie na witaminę B1 występuję u osób, które nadużywają alkoholu, palą papierosy, mają stwierdzone nieprawidłowości w sposobie żywienia, ciężko pracują fizycznie lub spożywają dużo cukrów.

Witamina B1, a choroba Beri-Beri

Choroba beri-ber jest spowodowana długotrwałym niedoborem witaminy B1, która m.in. umożliwia prawidłowe spalanie glukozy. Początkowe objawy choroby beri-beri to zmęczenie, brak apetytu, spadek masy ciała, kołatanie serca, obniżone ciśnienie tętnicze. Późniejsze objawy tej choroby są różne i zależą od rodzaju beri-beri. Aktualnie ludzie rzadziej chorują na to schorzenie, jednak nieleczona choroba beri-beri może doprowadzić do śmierci.

W trakcie trwania badań nad epidemią Beri-Beri na Dalekim Wschodzie została wyodrębniona substancja, która wywołuje to schorzenie. Kazimierz Funk w 1911 roku wyodrębnił z otrębów ryżowych witaminę B1, która zapoczątkowała badania nad witaminami.

Zobacz także: Witamina B12 - niedobór jest bardzo groźny dla organizmu

Zagłosuj

Jak dostarczasz organizmowi odpowiednią dawkę witaminy C?

Liczba głosów:

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'