Trójglicerydy podwyższone mogą doprowadzić do zawału serca! Jak je obniżyć?

Sylwia Bagińska 23.04.2018
Produkty zalecane do spożywania przy podwyższonych trójglicerydach.
Fotografia: shutterstock

Trójglicerydy podwyższone stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia. Aby je obniżyć konieczna jest dobrze zbilansowana dieta oraz aktywność fizyczna. Obowiązkowo to zadbaj, bo długotrwały nadmiar trójglicerydów jest groźny dla organizmu. Sprawdź jakich produktów spożywczych unikać przy problemie wysokich trójglicerydów!

Trójglicerydy - ich obecność w organizmie jest konieczna, bo są jednym z najważniejszych źródeł energii. Jednak długotrwale podwyższone trójglicerydy są niebezpieczne  - mogą przyczynić się do zawału serca lub udaru mózgu. Jeśli Twój poziom trójglicerydów jest za wysoki koniecznie musisz zmienić swój styl życia. Odpowiednia dieta, aktywność fizyczna obniży stężenie trójglicerydów we krwi i zadba o Twoje dobre samopoczucie. Koniecznie sprawdź jakich produktów spożywczych unikać, a czego jeść więcej!

Zobacz także: Podwyższone limfocyty - o czym mogą świadczyć i na jakie choroby wskazywać?

Trójglicerydy podwyższone - jakie są przyczyny?

Wysokie trójglicerydy mają swoje przyczyny i można je podzielić na 2 grupy. 

Przyczyny wtórne:

  • otyłość,
  • nadwaga,
  • źle zbilansowana dieta (nadmiar cukru, alkohol, oraz dużo tłuszczów nasyconych),
  • siedzący tryb życia (bardzo mała aktywność fizyczna),
  • nadczynność tarczycy,
  • zespół nerczycowy,
  • zespół Cushinga,
  • toczeń,
  • dna moczanowa,
  • akromegalia.

Pierwotne przyczyny:

  • niedobór lipazy lipoproteinowej,
  • dysbetalipoproteinemia,
  • hipertrójglicerydemia (rodzinna i wielogenowa).

Trójglicerydy jak obniżyć? 

Aby obniżyć poziom trójglicerydów w organizmie trzeba:

  • Nie spożywać produktów, które zawierają w sobie cukier (słodzone płatki śniadaniowe, soki owocowe, słodycze itp.).
  • Unikaj produktów, które zawierają tłuszcze typu trans i tłuszcze nasycone.
  • Zredukuj masę ciała - odpowiednia waga jest konieczna do utrzymania prawidłowego poziomu trójglicerydów.
  • Regularnie ćwicz, wysiłek sportowy jest konieczny aby obniżyć poziom trójglicerydów.
  • Odstaw używki (alkohol, palenie papierosów).
  • Unikaj stresujących sytuacji. Stres ma niekorzystny wpływ na poziom trójglicerydów.

Jeśli zmiana diety i trybu życia na bardziej aktywny nie obniży odpowiednio poziomu trójglicerydów konieczne jest leczenie farmakologiczne. 

Trójglicerydy - jaką role pełnią w organizmie?

Trójglicerydy są to tłuszcze proste, inaczej nazywane lipidami, które razem z wolnymi kwasami tłuszczowymi są składnikami energetycznymi, które są używane lub magazynowane przez organizm. Do produkcji trójglicerydów dochodzi w wątrobie. Organizm wykorzystuje do tego kwasy tłuszczowe i węglowodany.  W następstwie trójglicerydy tworzą tzw. lipoproteiny i razem z cholesterolem trafiają do krwi. Oprócz produkcji trójglicerydów w wątrobie trafiają one do organizmu przez pożywienie. Ich obecność jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu jednak ich nadmiar jest niebezpieczny dla życia i zdrowia. Długotrwały podwyższony poziom trójglicerydów może doprowadzić do zawału serca lub udaru mózgu.

Trójglicerydy - dieta

Aby poziom trójglicerydów był odpowiedni koniecznie jest dobrze zbilansowana dieta. Poniższe tabelki przedstawiają, jakie produkty są zalecane do spożywania, aby doprowadzić do prawidłowego stężenia trójglicerydów, a jakich należy ograniczyć. 

Produkty zalecane:

Nabiał naturalne kefiry, jogurty, maślanki, chudy ser twarogowy, serek wiejski, napoje sojowe, mleko niskotłuszczowe
Oleje i tłuszcze migdały, orzechy włoskie, chia, ziarna słonecznika, pestki dyni, sezam, siemię lniane, oliwa z oliwek, oleje: z pestek dni, lniany, rzepakowy, z wiesiołka, margaryny ze sterolami roślinnymi
Ryby i mięso oraz zamienniki groszek, soczewica, ciecierzyca, dorsz, sola, morszczuk, śledź, tuńczyk, makrela, sardynki, łosoś, halibut, gładzica, dziczyzna, cielęcina, jagnięcina, chude wędliny, kurczak i indyk (bez skóry), chude mięso wołowe, chuda wieprzowina
Owoce i warzywa świeże, ale także mrożone warzywa i owoce, w szczególności: dynia, jagody, jabłka, ciemne winogrona, owoce cytrusowe, szpinak, pomidory, jarmuż, morwa, papryka, a także owoce i warzywa suszone
Pieczywo i produkty zbożowe oraz ziemniaki ziemniaki gotowane, ryż: brązowy, naturalny dziki, otręby, płatki owsiane, kasze: jęczmienna, jaglana, owsiana, makarony i pieczywo z mąki pełnoziasrnistej
Napoje woda mineralna, kawa bez cukru, herbata

Produkty odradzane/niewskazane:

Nabiał tłuste sery, ser żółty, śmietana, jogurt grecki, mleko owcze i kozie, mleko pełnotłuste, mleko zagęszczone i skondensowane
Oleje i tłuszcze tłuszcz z patelni, smalec, masło, masło klarowane, olej kokosowy, margaryny twarde, prażone orzeszki
Ryby i mięso oraz zamienniki boczek, gęś, kaczka, kiełbasy, pasztety, podroby, ciasta z mięsnym farszem, podroby, fast-food, ryby podawane w panierce lub tłustych sosach
Owoce i warzywa warzywa smażone na patelni np. kalafior w bułce tartej oraz warzywa podawane z sosami
Pieczywo i produkty zbożowe oraz ziemniaki gofry, rogale francuskie, słodzone płatki śniadaniowe, frytki, pizza, chleb i bagietki czosnkowe
Napoje napoje: gazowane, energetyzujące i nektary, soki słodzone

Trójglicerydy - dzienne zapotrzebowanie 

Dzienne zapotrzebowanie na trójglicerydy zależne jest o wieku i płci. Prawidłowe stężenie trójglicerydów we krwi wynosi:

  1. 35-135 mg/dl (kobiety),
  2. 40-160 mg/dl (mężczyźni),
  3. poniżej 100 mg/dl (dzieci).

Zobacz także: Leukocyty w moczu - sprawdź, o czym może świadczyć ich obecność 

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Zagłosuj

Jak dbasz o odpowiedni poziom trójglicerydów we krwi?

Liczba głosów:

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'