Niacyna - to właśnie witamina PP jest odpowiedzialna za prawidłową pracę mózgu

Sylwia Bagińska 19.04.2018
Witamina PP w kapsułkach
Fotografia: shutterstock

Niacyna (witamina PP, witamina B3) - jej odpowiednie stężenie w organizmie jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego. Niedobór doprowadza do rozwoju Pelagry! Koniecznie sprawdź jak wyglądają objawy niedoboru i nadmiaru!

Witamina B3 inaczej nazywana jest niacyną lub witaminą PP. Jej obecność jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiedzialna jest za szereg ważnych funkcji w tym prawidłową pracę mózgu. Jej niedobór przyczynia się do rozwoju Pelagry, a nadmiar może wywołać wiele groźnych skutków. Niacyna pomocna jest także w walce z wieloma schorzeniami.

Niacyna - rola w organizmie witaminy PP

Niacyna pełni ważną role w organizmie i jest niezbędna do prawidłowej pracy układu nerwowego i mózgu. Odpowiedzialna jest za regulacje poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Współuczestniczy w syntezie hormonów płciowych i bierze udział w procesie utleniania i redukcji w organizmie, a także w regulacji przepływu krwi w naczyniach. Witamina B3 jest odpowiedzialna za utrzymanie prawidłowego stanu skóry.

Dodatkowo stosowanie witaminy PP łagodzi dolegliwości migrenowe. Działanie niacyny wykorzystuje się także u osób z wąskimi żyłami, które mają problemy z krążeniem krwi.

Niacyna - niedobór witaminy PP

Niedobór witaminy PP zdarza się stosunkowo rzadko. Skutkiem długotrwałego niedoboru witaminy B3 jest powstanie choroby o nazwie Pelagra, która wywołuje wiele niepożądanych skutków.

Objawy Pelagry:

  • szorstka i zaczerwieniona skóra,
  • osłabienie,
  • biegunki,
  • spadek wagi ciała,
  • bóle i zawroty głowy,
  • bezsenność,
  • problemy z pamięcią,
  • zapalenie nerwów,
  • zaburzenia metabolizmu cukrów,
  • zaburzenia w procesie oddychania komórkowego,
  • zaburzenia psychiczne.

Pelagra wywołana długotrwałym niedoborem niacyny może przyczynić się do powstania niekorzystnych zmian w osobowości. Wynika to z faktu, że witamina PP jest odpowiedzialna za prawidłową pracę mózgu oraz układu nerwowego.

Niacyna - nadmiar witaminy PP

Podawanie organizmowi dawki witaminy PP powyżej niż zalecana dawka zapotrzebowania dziennego powoduje odporność na insulinę, co uniemożliwia kontrolę nad cukrzycą. Ponadto długotrwały nadmiar witaminy B3 powoduje: zaburzenia skórne, arytmie serca i martwice wątroby.

Objawy nadmiaru niacyny:

  • świąd skóry,
  • zaczerwienienie skóry,
  • zaburzenia jelitowe,
  • mrowienie,
  • podwyższony poziom glukozy we krwi i osoczu,
  • bóle głowy,
  • niestrawność,
  • brak apetytu,
  • szumy w uszach,
  • stężenie kwasu moczowego.

Niacyna - dzienne zapotrzebowanie na witaminę PP

Dzienne zapotrzebowanie na niacynę jest zależne od płci wieku, stanu fizjologicznego, kondycji i formy organizmu. Poniższa tabelka przedstawia dzienne zalecane spożycie witaminy PP polecane przez Instytut Żywności i Żywienia. Dane zawarte w tabeli są dziennym zapotrzebowaniem dla osób zdrowych.

Kobieta

(mg/d)

Mężczyzna

(mg/d)

Wiek
2 2 do 6 miesiąca życia
4 4 od 6 do 1 roku życia
6 6 od 1 do 3 roku życia
8 8 od 4 do 6 roku życia
12 12 od 7 do 9 roku życia
12 12 od 10 do 12 roku życia
14 16 od 13 do 18 roku życia
14 16 19 +

Dzienne zapotrzebowanie na niacynę dla kobiet w ciąży wynosi 18 (mg/d), a dla kobiet karmiących piersią 17 (mg/d).

Nadmierne spożywanie cukrów (słodycze, napoje gazowane,żywność przetworzona itp.) hamuje przyswajanie witaminy B3.

Niacyna - występowanie witaminy PP

Niacynę znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Bogatym źródłem witaminy B3 są podroby (wątroba: wołowa, wieprzowa, drobiowa), piersi z kurczaka, udziec z indyka, a także orzechy arachidowe. Znaczne ilości występują także w rybach (łosoś, makrela, mintaj, śledź, dorsz), otrębach pszennych, płatkach owsianych, makaronie, a także w produktach mlecznych (kefir, mleko, jogurt, sery dojrzewające, topione i twarogowe). Jeśli szukamy witaminy PP w owocach i warzywach to znajdziemy ją w : ziemniakach, pomidorach, fasoli białej, brukselce, brokułach, cebuli marchwi, kapuście białej, kiwi, truskawkach, morelach, bananach, pomarańczach, jabłkach.

Niacyna, a depresja

Powodem wystąpienia depresji u wielu ludzi jest złe odżywianie, które powoduje niedobór wielu witamin, w tym także niacyny. Objawami niedoboru witaminy PP, które doprowadzają do depresji to głównie: brak snu, nerwowość, zaburzenia pamięci, złe samopoczucie, ciągłe zmęczenie i powstawanie większej ilości lęków oraz uczucie strachu. Wielu badaczy, lekarzy, dietetyków uważa, że niacyna jest skutecznym, prostym i bezpiecznym sposobem leczenia depresji. Leczenie zaburzeń natury psychicznej Witaminą B3 eliminuje podawanie silnych leków antydepresyjnych, które mogą wywoływać skutki uboczne. Pozytywne działanie witaminy PP odnotowane zostały w specjalistycznych badań i eksperymentach.

Niacyna pomocna jest także w walce z miażdżycą, trądzikiem, nerwicą, grzybicą. Wykorzystywana jest także przy dolegliwościach migrenowych. Ponadto poprawia kondycje paznokci i włosów.

Pamiętaj, że powyższy artykuł nie zastąpi wizyty lekarskiej!

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

Autor: Sylwia Bagińska

Oceń artykuł

Komentarze

Więcej newsów