Sód - uważaj na ten pierwiastek! Jego nadmiar w diecie jest bardzo niebezpieczny!

Sylwia Bagińska 01.03.2019 AKTUALIZACJA: 01.03.2019
Na stole leży kilka rodzajów soli.
Fotografia: Shutterstock

Sód to bardzo ważny pierwiastek, który konieczny jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak z sodem trzeba uważać! Jego nadmierny poziom powoduje wiele poważnych chorób i dolegliwości!

Niedobór sodu jak też i jego nadmiar powodują niepokojące objawy i mogą przyczynić się do rozwoju groźnych schorzeń, między innymi: raka wątroby. Ten pierwiastek powinien być także wykluczony z jadłospisu osób narażonych na udar mózgu, gdyż jego poziom powoduje nadciśnienie tętnicze.  

Zobacz także: Jod - jego niedobór może powodować choroby tarczycy. Źródła w żywności tego pierwiastka

Rola sodu w organizmie

Sód dostarczany w organizmie w odpowiednich dawkach pełni wiele ważnych funkcji w organizmie. Jest on odpowiedzialny za utrzymanie i kontrole gospodarki wodnej, a także kwasowo-zasadowej organizmu. Pierwiastek ten zapewnia prawidłowe wchłanianie się aminokwasów oraz glukozy i pobudza wiele enzymów do pracy.

Inne funkcje sodu to także wspomaganie układu nerwowego oraz mięśni. Sód wpływa także na kości i stawy. Zarówno niedobór, jak i nadmiar tego pierwiastka jest bardzo  niebezpieczny dla organizmu i może powodować wiele dolegliwości i doprowadzić do rozwoju wielu chorób.

Niedobór sodu – jak się objawia?

Niedobór sodu w organizmie nazywany jest także hiponatremią. Może on doprowadzić do rozcieńczenia krwi, a także odwodnienia organizmu.

Objawy niedoboru sodu to między innymi:

  • Obniżenie ciśnienia krwi,
  • Suchość skóry, a także błon śluzowych,
  • Ból głowy,
  • Utrata apetytu,
  • Problemy z pamięcią i koncentracją,
  • Drganie mięśni.

Czynniki, które sprzyjają pojawieniu się deficytu sodu to między innymi: marskość wątroby, niewydolność serca,  choroby nerek, niewydolność tarczycy lub kory nadnerczy, choroba Adissona. Wpływ mają także często pojawiające się wymioty oraz biegunki, oparzenia, przyjmowanie preparatów moczopędnych, morfiny, antydepresantów.

Nadmiar sodu – jak bardzo jest groźny?

Hipernatremia, czyli nadmierna ilość sodu, w większości przypadków jest spowodowana niedoborem wody w organizmie. Za jej wystąpienie może tez odpowiadać przyjmowanie zbyt małej ilości płynów lub osłabione uczucie pragnienia.  Inne przyczyny tego schorzenia to także nadczynność tarczycy, zespół nerczycowy, prawo komorowa niewydolność serca, nadczynność tarczycy, często pojawiające się biegunki.

Za nadmierną ilość tego pierwiastka mogą odpowiadać także zaburzenia hormonalne i przyjmowanie niektórych leków. Mowa o środkach przeczyszczających, niesteroidowych lekach przeciwzapalnych, a także doustnej antykoncepcji hormonalnej, między innymi: tabletki antykoncepcyjne.

Objawy nadmiaru sodu to:

  • Zatrzymanie wody w organizmie,
  • Zwiększenie ciśnienia krwi i zwężenie naczyń krwionośnych.

Groźne skutki nadmiaru sodu w organizmie

Zbyt wysokie i długotrwałe stężenie tego pierwiastka w organizmie zwiększa ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego. Dodatkowo może znacznie przyczynić się do wystąpienia udaru mózgu. Badania wykazały także, że nadmierna ilość sodu może przyczynić się także do rozwoju raka żołądka.

Źródła sodu w produktach spożywczych

O obecność sodu w produktach spożywczych nie jest trudno – jest to dość powszechnie występujący pierwiastek w codziennej diecie. Produkty, które są bogate w ten pierwiastek to między innymi:

  • ser typu feta,
  • ser parmezan,
  • łosoś wędzony,
  • śledź,
  • makrela,
  • pszenne bagietki,
  • płatki kukurydziane.

Źródłem sodu są także produkty o wysokim stopniu przetworzenia. Mowa o: paluszkach, parówkach, gotowe dania, zupy z torebki, niektóre przyprawy, kostki bulionowe, pasztety, wędliny.

Dieta niskosodowa

Stosowanie diety niskosodowej umożliwia doprowadzenie ciśnienia krwi do prawidłowego poziomi. Zapobiega to pojawieniu się wielu dolegliwości oraz chorób związanych z długotrwałym, wysokim stężeniem tego pierwiastka.

Jeśli chcesz ograniczyć sód – stosuj te sposoby:

  1. Używaj Świerzych lub mrożonych produktów (jeśli stosujesz warzywa z puszki, koniecznie wcześniej je przemyj. Pamiętaj, że kupione soki warzywne także mogą zawierać sól).
  2. Schowaj solniczkę (dzięki temu rzadziej będziesz sięgać po sól).
  3. Nie dodawaj soli do wody podczas gotowania (jeśli nie jesteś wstanie z tego zrezygnować, stosuj sól niskodową).
  4. Jeśli jesz poza domem, koniecznie ogranicz spożycie sodu (to właśnie w fast foodach jest najwięcej tego pierwiastka. Jedząc na mieście staraj się wybierać zdrowe posiłki).
  5. Zamiast soli używaj przypraw (np. suszonych ziół).
  6. Ogranicz słone sery.
  7. Nie dosalaj posiłków.
  8. Wybieraj tylko razowe pieczywo.
  9. Zrezygnuj z kupowania przetworzonych wędlin (to one są bogatym źródłem sodu).
  10. Rozsądnie wybieraj przekąski, które masz zamiar zjeść.
  11. Czytaj informację i etykiety dołączone do produktów, które kupujesz.
  12. Zwróć uwagę na to, co pijesz (staraj się wybierać wody mineralne niskodowe).
  13. Staraj się kupować produkty niskosodowe, a także te, które mają obniżoną zawartość sodu.

Zobacz także: Niedobór i nadmiar cynku są niebezpieczne dla organizmu. Jakie funkcje pełni ten pierwiastek?

Medycyna naturalna potrafi zdziałać cuda. Koniecznie dowiedz się więcej o ziołach i roślinach leczniczych: 

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów